Ділитися досвідом можна не лише через розповіді чи спілкування, а й передавати його з книгами. Mind пропонує власникам бізнесу та топменеджерам компаній розповісти про 5 книжок, які змінили світогляд, відкрили нові знання чи допомогли в розвитку бізнесу.
Книжками із цінними інсайтами, які, зокрема, можуть стати в пригоді спеціалістам у сфері HR, чия робота безпосередньо пов'язана з людьми, поділилася з Mind віцепрезидент Ciklum з управління талантами Ольга Куракса.
Бізнес-література часто фокусується на організації та процесах. Утім, чимало корисного можна отримати і з книг, які розкривають людську природу – зокрема особливості нашого мислення, про це розповідають і психологи, і економісти, і нейробіологи. Краще розуміючи роботу мозку (а отже, і себе та інших), можна ефективно використовувати ці знання, як у професійному, так і особистому житті.
Видавництво: «Наш формат»
Як ми ухвалюємо рішення: від дрібних побутових до глобальних, які змінюють наше життя, а то й життя людей, які нас оточують? Відповіді на це дає бестселер психолога й економіста Деніела Канемана. «Мислення швидке й повільне» – своєрідний путівник по роботі мозку.
Після прочитання починаєш «фільтрувати» власні рішення та розуміти, де працює «раціо», а де – «емоції».
Ви теж почнете помічати ці патерни мислення в рішеннях інших. Це допомагає як у роботі з колективом та ухваленні рішень, так і під час переговорів.
Зокрема, розуміння певних «пасток» наших думок дозволяє їх уникати, а отже – і покращувати атмосферу в колективі та підвищувати ефективність працівників.
А ще Канеман працює як «руйнівник міфів»: я стала по-іншому дивитися на те, як сприймаю щось «легким» або ж як оцінюю статистичні дані.
Прочитайте – і теж, напевне, ставитимете собі запитання: «А якою системою мозку я зараз думаю?»
Видавництво: Viking Penguin
Зазвичай, уява активно працює під час читання художньої літератури. Але достатньо наукова How to Create a Mind: The Secret of Human Thought Revealed Рея Курцвейла ввімкнула її на повну. Назва звучить, ніби алгоритм роботи мозку «хакнутий», але це далеко не так.
Цінність цієї книги в тому, що вона привідкриває завісу з процесу людського мислення.
«Як створити розум» допомагає зрозуміти, як оточення людини та контекст, у якому вона перебуває, впливають на її поведінку та формує ті чи інші упередження.
Ця книга буде корисною HR-спеціалістам у тому, як не тільки вирішувати конфлікти в колективі, а й попередити їх. Застосування порад із неї допоможе створити таку атмосферу в команді, де кожен може висловлювати та відстоювати власний погляд, уникаючи конфліктних ситуацій. Ця книга й справді відкриває таємницю.
Видавництво: Hay House Business
Ще один must read на моїй полиці – книга Дена Саллівана «Хто, а не як: формула досягнення вищих цілей через посилення командної роботи» (Who Not How: The Formula to Achieve Bigger Goals Through Accelerating Teamwork). Ця книга доводить: ідея «Хочеш зробити добре – зроби сам» абсурдна. Завдяки ній я переосмислила, що справді маю робити сама, а що – делегувати.
Крім того, «Хто, а не як» допомагає розставити пріоритети. Наприклад, мені дуже хотілося почитати лекції в школі свого сина. Я мала б написати 10 лекцій самотужки: але зрозуміла, що з мене кращий спікер, а не розробник методичних порадників. Тому попросила допомоги з підготовкою матеріалів у кваліфікованих колег.
Ця книга – ще й путівник по командній роботі: у ній знайдете інсайти про те, як будувати в колективі робочі взаємини, які переростатимуть у дружні. Вона корисна не тільки рекрутерам, а й менеджерам, лінійним працівникам – словом усім, хто прагне жити усвідомленим життям.
Видавництво: «Альпина»
Як ви вже зрозуміли, книги нейробіологів дуже корисні для людей, які працюють в HR. Ділюся ще однією знахідкою – книгою Роберта Сапольські «Біологія добра і зла. Як наука пояснює наші вчинки».
Ця книга затягує, немов кроляча нора – Алісу. Вона пояснює, як все впливає на все: наскільки складно ми влаштовані та як все пов'язане одне з одним. Зокрема, автор докладно розбирає, як соціальні зв’язки впливають на ухвалення тих чи інших рішень.
Сапольські буквально пропонує схему людської поведінки, а отже – схему взаємодії всередині колективу. Важливо, що ця книга дає зрозуміти: не варто поспішати з висновками про поведінку інших.
Вчинки, пише Сапольські, визначаються лише контекстом – і ми не обов'язково можем знати ситуацію співрозмовника. Книга корисна для того, щоб рекрутери покращили навички з відбором працівників, котрі розділятимуть цінності та мету компанії.
Видавництво: «Питер»
Зазвичай, дві книги одного автора не рекомендують у таких добірках, але для Сапольські варто зробити виняток. Якщо «Біологія добра і зла» може здатися заскладною, «Чому у зебр» – легша та веселіша. Вона розповідає, чому людина за стільки тисячоліть еволюції досі не навчилася долати стрес (якого, як ми знаємо, у роботі HR чимало).
Окрім багатьох цікавих (і доступно викладених) наукових фактів та пояснень, з цієї книги варто вкотре взяти для себе просту практичну істину: «Часом ми не можемо змінити перебіг подій, але можемо змінити ставлення до них». І це працює: як для роздратування в заторах, так і для напружених робочих ситуацій. Думаю, у вас теж було таке, коли ви не можете заснути перед важливими переговорами, переймаючись тим, що ще не сталося.
Сапольські не лише покаже, наскільки це шкодить нашому здоров'ю, а й нагадає: стрес не має брати контроль над вашим життям, адже ви контролюєте його самі. Сподіваюся, «Чому у зебр не буває інфаркту» допоможе і вам менше нервувати та міцно спати.
***
Читати книги для кількості – точно історія не про ефективність. А коли йдеться про пасивне споживання інформації і поготів. Тому раджу опановувати навички активного читання: сперечатися з автором, проводити паралелі з власним досвідом, обговорювати прочитане з колегами та застосовувати поради на практиці. Позитивний результат від цього не змусить на себе чекати.