Наприкінці травня Державна податкова служба (ДПС) анонсувала відкриття п'яти реєстрів даних. Один із них стосується фінзвітності компаній. Які ж дані тепер можна знайти у відкритому доступі і як це може вплинути на бізнес, пояснив Mind директор з інновацій Juscutum Петро Білик.
Фінансова звітність містить наступні показники за 2020 рік:
Тепер можна просто проаналізувати, який дохід і прибуток у вашого конкурента або контрагента. Але не так все просто.
Відкрили доступ до фінансової звітності 429 398 компаній платників податку на прибуток (за даними «Опендатабот»). Ще 187 749 даних платників єдиного податку (ЄП) не відкрито. Максимальний ліміт доходу таких компаній не повинен перевищувати 7 млн грн на рік, якщо вони знаходяться на 3-й групі ЄП. Виключенням є 4-та група ЄП, де обсяг річного доходу не обмежено.
Фінансова звітність опублікована на порталі відкритих даних data.gov.ua.
Окрім неї ще відкрито:
Але на самому порталі дані розміщуються в машинному форматі, що дозволяє інтегрувати їх із різними системами. У доступному для читанні форматі фінансову звітність можна проаналізувати в таких сервісах:
Частина з них надає таку інформацію безкоштовно, інші тільки платно.
Ще з 2015 року Україна обрала курс на доступ до публічної інформації у формі відкритих даних. Це передбачено ст. 10-1 Закону України «Про доступ до публічної інформації».
За п'ять років Україна відкрила багато даних до різних реєстрів і посідає 17-те місце з відкритості даних у Європі за даними Open Data Maturity Report 2020 та 31-е місце у світі за даними Global open data index.
Ще з 1 січня 2018 року фінансова звітність підприємств:
Так, 3 березня 2021 року Кабінетом Міністрів України було ухвалено рішення про розширення переліку відкритих даних, до якого ввійшла фінансова звітність (прийнято Постанову КМУ від 03.03.2021 № 407 про внесення змін до Постанови КМУ від 21.10.2015 № 835).
Кабінет Міністрів України зобов’язав Держстат та Державну податкову службу опублікувати дані фінансової звітності компаній.
Обидва державні органи володіють різним об’ємом даних і відкриття лише інформацією ДПС не достатньо. Проте ДПС виконала свої зобов’язання, а Держстат ще ні.
Річ у тому, що, як і раніше, Держстат посилався на те, що поширення статистичної інформації, на підставі якої можна визначити конфіденційну статистичну інформацію щодо конкретного респондента, забороняється (ст. 22 ЗУ «Про державну статистику»). Однак, згідно з останніми змінами до ЗУ «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні», на фінансову інформацію не розповсюджується ця заборона, і Держстат повинен застосовувати закон, який був прийнятий пізніше. Тож очікуємо, що Держстат також відкриє доступ до фінансової звітності.
Крім того, з 2018 року ця інформація перестала бути конфіденційною і її могли отримати будь-які особи за запитом, як у податковій, так і за зверненням до компаній, які мали б надавати цю інформацію.
Але на практиці часто державні органи відмовляли в доступі до інформації одним суб’єктам, а іншим надавали. Це породжувало тіньовий ринок фінансової звітності, яку, при бажанні, можна було тримати в деяких сервісах. Завдяки Постанові КМУ ця інформація стала доступною всім у форматі відкритих даних.
Відкриття фінансової інформації створює як сумнівні переваги для бізнесу, так і відкриває нові можливості для аналізу.
До сумнівних тез, які не відкриють нових можливостей, я б відніс:
Але є й нові можливості:
Крім бізнесу, відкриття фінансової звітності буде цікаво громадянам та інвесторам.
Громадянам. Для громадян – це можливість оцінити фінансовий стан компанії, на яку заробітну плату можна розраховувати під час працевлаштування. Люди також можуть оцінювати ріст фінансового стану компанії, щоб ініціювати перегляд заробітної плати. А компанії навпаки теоретично будуть зацікавлені в тому, щоб їх звіти виглядали більш гідно на тлі конкурентів під час боротьби за таланти. Але в ситуації, коли люди отримують зарплатню в конвертах або взагалі не працевлаштовані, це не матиме жодного сенсу.
Інвесторам. Інвестори зможуть отримати додатковий інструмент для оцінки фінансового стану стартапів та компаній. При бажанні інвестори і так роблять Due diligence компанії. Дані фінансової звітності можуть знижувати рівень оцінки компаній та розміру інвестицій.
Антикорупційним проєктам. Антикорупційні проєкти отримали нову можливість моніторингу публічних закупівель та виявляти фейкові компанії, які беруть участь у публічних закупівлях, аналізувати підставні компанії, які беруть участь у великих тендерах, але являються лише посередником.
Але відкриття фінансових показників, на жаль, не дасть об’єктивної інформації бізнесу та ще й може створити ризики для бізнесу. Давайте розберемося чому.
Коли конкуренти отримують доступ до офіційної інформації один одного, вони розуміють:
Наприклад, у США Thomson Reuters подав позов проти конкурента ROSS через порушення інтелектуальної власності. Судові витрати були настільки великі, що ROSS довелося закрити бізнес.
Враховуючи, що фінансова інформація стала доступною як бізнесу, так і громадянам, ЗМІ, компанії вимушені адаптуватися та будувати нову стратегію взаємодії зі співробітниками, зі ЗМІ, дехто навіть у сфері безпеки чи правового захисту.
Якщо компанія бажає укласти договір з контрагентом на велику суму угоди, а в контрагента – великі збитки у фінансовій звітності, компанія звісно вимагатиме зовсім інших умов співпраці.
У цьому разі ми рекомендуємо такі кроки:
Якщо конкуренти вчинятимуть узгоджені дії проти вашої компанії, зловживатимуть монопольним чи домінуючим становищем на ринку або ж недобросовісно конкуруватимуть, рекомендуємо захищати свої права в Антимонопольному комітеті України. Штраф за такі порушення може становити до 10% доходу (виручки) за останній звітний рік, що буде досить відчутно для бізнесу.
У разі судових спорів з великими компаніями, міг би допомогти механізм судового фінансування або страхування від судових позовів, як це популярно в США. Але, на жаль, в Україні ці механізми поки що не популярні. Відкриття фінансової звітності, звісно, є кроком на шляху створення прозорої країни. Однак без виведення економіки з тіні, вона не буде об’єктивною.