У пошуках скарбів: як не знищити ринок фінпослуг надмірним і непередбачуваним регулюванням

Як законотворці пропонують змінити правила

Фото: depositphotos

Верховна Рада наприкінці квітня прийняла в першому читанні законопроєкт «Про фінансові послуги та фінансові компанії» №5065. Як наголошують автори документа, чинна система держрегулювання діяльності небанківських фінансових установ та інших суб’єктів нагляду на ринках небанківських фінансових послуг має недостатньо збалансований та системний характер. Проте науково-експертне управління ВР висловило суттєві зауваження до проєкту. Зокрема, не визначено його співвідношення з чинним законом України «Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг», яким встановлюються «загальні правові засади у сфері надання фінансових послуг, здійснення регулятивних та наглядових функцій за діяльністю з надання фінансових послуг». Наразі документ готується до другого читання. Чи дійсно документ потребує вдосконалення і які його норми можуть негативно вплинути на розвиток цього ринку, розповіла Mind адвокат, к.ю.н., радник директора департаменту по роботі з особливими активами групи компаній Investohills Наталія Тараба.

До видів фінансових послуг, які пропонується врегулювати документом, належать, зокрема, страхування; надання коштів у кредит; залучення коштів, що підлягають поверненню; фінансовий лізинг; факторинг; надання гарантій; торгівля валютними цінностями; фінансові платіжні послуги; фінансові послуги, що надаються в межах професійної діяльності на ринках капіталу, передбачених ч. 2 ст. 41 Закону України «Про ринки капіталу та організовані товарні ринки». Крім того, окремим розділом проєкту пропонується врегулювати діяльність фінансових компаній та ломбардів

Проєкт закону «Про фінансові послуги та фінансові компанії» №5065, може бути прийнятий у другому читанні ще до кінця цього літа, однак ця перспектива навряд чи викликає захват в учасників фінансового ринку.

Безперечно, проєкт містить низку прогресивних положень, як-то: запровадження поняття таємниці фінансової послуги, регулювання доступу фінансових компаній до кредитного реєстру, надання фінансовим компаніям дозволу залучати працівників на умовах аутсорсингу тощо.

Основним предметом критики та дискусій залишається надмірне розширення повноважень регуляторів (Національного банку, Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку), а також наявність досить резонансних «покращень», серед яких хотілося б зауважити такі.

Нові поняття – нові можливості

Ризикові повноваження регулятора

Скільки коштуватимуть ринку нові правила?

Права чи можливості?

Також не видається обґрунтованим внесення до проєкту деяких прав регулятора. Зокрема, права вимагати звільнення керівника фінансової компанії через «неналежне виконання посадових обов’язків», що мало би залишатись у сфері контролю власника. Також це стосується і права для здійснення нагляду залучати на договірних засадах фізичних та юридичних осіб, що фактично може означати делегування публічно-владних повноважень приватним особам, що є неприйнятним.

На жаль, викладеними недоліками всі спірні та «недружні» щодо ринку положення законопроєкту № 5065 не вичерпуються. Залишається сподіватись, що зауваження ринку будуть враховані народними депутатами при затвердженні проєкту до другого читання, а сектору небанківських фінансових послуг не буде завдано непоправної шкоди надмірним і непередбачуваним регулюванням.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у нашому Telegram-каналі Mind.ua та стрічці Google NEWS