Одним із цікавих та вигідних напрямків у сфері IT є розробка комп’ютерних ігор. Програмісти у багатьох країнах світу ламають голови над тим, як зробити гру привабливою, зручною для користувачів, а значить – збільшити свої прибутки. Як створити продукти для розробників та отримати шанс працювати з лідерами світового геймдеву, і як вплине на розвиток IT-індустрії в Україні Дія City, закон про яку Верховна Рада ухвалила в липні, розповів Mind Unity-розробник, співзасновник Stan’s Assets from KAPPS, Станіслав Осипов.
Хто грає, і як пандемія вплинула на це хобі Mind розповідав у матеріалі «Ігрова індустрія в цифрах: скільки українці витрачають на відеоігри».
До початку роботи над грою від Microsoft Ori наша команда пройшла довгий шлях. Почався він з однієї з найпопулярніших у світі платформ для створення ігор – Unity. З її допомогою гейм-девелопери всього світу створюють різноманітні ігри: від максимально примітивних до ігор найвищого класу.
Так, ігри можна розділити на кілька категорій за бюджетом:
Більше 60% мобільних ігор виготовлені саме за допомогою Unity. Платформа трансформується, головною причиною чого стала пандемія, і робить ставки на нові вектори розвитку. Один з найбільш стрімких – це VR, який задовольняє зростаючий попит на віртуальні кімнати, простори тощо. Окрім VR Unity розвиває й інші вертикалі: будівництво, облаштування інтер'єрів, автомобілебудування, кінематограф тощо.
Серед додаткових опцій платформи – можливість уникати помилок на будівництві. Згідно зі статистикою, лише в США помилки від будівництва коштують більше, ніж вся ігрова індустрія. Саме тому ця сфера Unity дуже перспективна та багатообіцяюча.
Так, одного разу ми брали участь у створенні демододатку для керування dji-дроном. Останній отримував візуальну інформацію з камери і аналізував зображення, поєднуючи його з 3D-моделлю будівлі. Таким чином ми створили точну навігаційну систему. Завдяки їй дрон міг інспектувати хід будівництва та відразу ж повідомляти про його неточності – наприклад, зміщення труби на декілька сантиметрів.
Платформа впроваджує свої технології у медичну сферу, автобудівництво, кіноіндустрію. В останній Unity використовується, як редактор для VFX-ефектів. Новачки, які цікавляться Unity, можуть починати розробку в будь-якій з цих сфер. Проте не варто сприймати цю платформу як конструктор, адже, перш за все, це середовище розробки.
Отже, ставитися до платформи потрібно відповідно: починати з основ, з архітектури. Неважливо, чи йдеться про роботу із VR, чи про створення чогось іншого. Це більше про інструменти, які можна використовувати.
Саме завдяки головній перевазі Unity – легкому старту, ця платформа і є настільки привабливою для новачків у розробці. Людина, яка не знає програмування, може пройти кілька туторіалів і за кілька днів створити гру, в яку вже можна буде грати. Саме це і пояснює популярність цієї платформи серед розробників. Це чудово ще й через те, що яке б завдання не вирішувалось, швидше за все, це питання вже хтось дослідив і запропонував кілька рішень. Крім того, завжди є можливість поставити питання щодо своєї проблеми іншим користувачам.
Серед переваг Unity перед іншими платформами також мова програмування – С#. Вона є ідеальною для початківців, адже не дуже складна і при цьому вона «страхує» від помилок. Хоча мова C# більш консервативна, але в ній є багато допомоги і підказок, на відміну від тої ж C ++.
Наприклад, PHP або JavaScript дозволяють розробникам робити все що завгодно і не наголошують на хибах. У підсумку код на цих мовах може вийти жахливим і звички написання теж будуть некоректними.
Тому Unity – ідеальний варіант, з якого можна почати розробку. Проте, простішою мовою програмування платформа «платить» за зручність – програє в швидкості іншим платформам.
Крім того, важливою відмінністю Unity є те, що створювати проєкти там можна двома шляхами:
Найцікавішим конкурентом Unity є Unreal Engine. Сила компанії Epic Games, яка підтримує та розробляє цю платформу, в тому, що вона набагато більша за Unity та має велику кількість ресурсів. Якщо вас дійсно цікавлять масштабні проєкти, ігри найвищого класу та бюджету – саме тоді для роботи варто розглядати Unreal Engine.
Unreal Engine позиціонує себе як більш професійна платформа. З неї набагато складніше почати, адже для кодування у ній використовується складна мова програмування C++. Але при цьому продуктивність цієї платформи в рази вища. Тому саме її використовують для ААА-ігор.
Зараз ми з командою прогнозуємо бум не лише гейм-розробки, а цілої IT-сфери в України. По-перше, ми маємо дуже багато талановитих спеціалістів, і з кожним днем світ дізнається про них все більше. По-друге, життя в Києві набагато економічно привабливіше, ніж на Заході. Так, якщо порівняти вартість оренди житла, покупки машини, продуктів та інших речей, то стає зрозуміло, що у США чи в Європі це все коштує у 2,5 рази дорожче, ніж у нас. Проте заплата є незмінною.
Крім того, поки що у нас немає ніяких особливих регулювань для роботи у IT-сфері. Якщо я програміст-індивідуал, то мене можуть взяти тут на роботу, або я можу самостійно відкрити ФОП 3 групи та вести зовнішньоекономічну діяльність. Або ж я можу відкрити компанію, найняти працівників, і ця компанія може укладати контракти та працювати з українськими та міжнародними компаніями чи замовниками.
Проте, головна проблема криється в тому, що великі ігрові та IT-студії побоюються Україну через нестабільність і нерозуміння, як тут вести бізнес.
Історія з Дія City здається неоднозначною та не викликає симпатії. Перш за все, нам не потрібні зміни в сфері регулювання IT, а потрібні інновації та прозорість у сфері регулювання ТОВ. Лише тоді великі іноземні компанії зможуть чітко, зрозуміло і безпечно вести свій бізнес в Україні. На даний момент, якщо дотримуватись всіх українських законів, то вести бізнес тут виходить дорожче, ніж в Європі або Америці. І до того ж, Україна відверто працює за «сірими» схемами, і великі компанії не хочуть мати із цим справу. Вони хочуть працювати чесно і прозоро, але це повинно бути вигідно та зрозуміло. Відтак, зміни потрібні, в першу чергу, в загальному законодавчому регулюванні.
Головна проблема Дія City в тому, що після її впровадження виграють лише великі IT-компанії. Натомість, маленькі компанії та безпосередньо самі розробники дуже сильно програють.
Це відбудеться за рахунок того, що розробники не зможуть вести зовнішньоекономічну діяльність самостійно і повинні будуть робити це тільки через компанії. Останні ж зможуть диктувати свої умови.
У підсумку, все може повернутися до того, як це було 10 років тому, коли в невеликих українських містах було кілька великих компаній, які фактично працевлаштовували всіх розробників та створювали монополії.
Дуже багато маленьких студій просто не потягнуть умови Дія City і зачиняться. Так дуже багато розробників втратять роботу або ж почнуть отримувати менші зарплати. І тоді девелопери отримають зниження заробітної плати тільки тому, що наша держава вирішила «врегулювати» цю сферу.
Якщо ж ви досі замислюєтесь, що потрібно зробити, аби мати класні перспективи розвитку в українській IT-сфері, ось декілька порад:
Як би банально це не звучало, але якщо вами не рухає щось більше, аніж просто заробіток, то класні шанси і можливості теж не будуть з'являтися на вашому шляху. Не бійтесь ставити перед собою амбітні цілі, які комусь можуть здатись нездійсненними. Слідуйте за своєю мрією і все вдасться.
Команда Stan’s Assets from KAPPS стала єдиною українською компанією, що працювала над грою Ori and the Will of the Wisps, яку випустила Microsoft, і яка має позиціонування ААА-гри. Спочатку розробники працювали на платформі Unity над розробкою плагінів. Їх викладали на Asset Store (більш проста і зрозуміла для аудиторії аналогія – App Store з додатками для iPhone) – маркетплейсі, де всі девелопери мають змогу використовувати готові плагіни для вирішення своїх завдань. Згодом компанія увійшла в рейтинг топ-5 за завантаженням плагінів у світовому Asset Store. Пізніше робота команди над плагінами зацікавила Moon Studios – популярних розробників відеоігор, що створили легендарний проєкт Ori, і команді запропоновуали співпрацю. За 4 роки роботи з Moon команда займалася портуванням першої частини Ori and the Blind Forest на Nintendo Switch і працювала над сиквелом гри Ori WotW. Пізніше також брала участь в новому секретному проєкті (action-RPG гра). Унікальність їхньої роботи у команді Moon полягала в тому, що вони розробляли ті інструменти, яких немає в Unity. Їх не можна побачити безпосередньо гравцю, але з їхньою допомогою робота дизайнерів і самих розробників скорочувалась в десятки разів.