Серпень – традиційний місяць шкільних базарів. І хоч торгівля шкільним асортиментом стартувала ще в липні відповідно до світових трендів, проте ще досить часу переосмислити зроблене, подивитися на тенденції й скорегувати стратегію останніх днів продажів.
Ірина Седухіна, керуюча партнерка консалтингової компанії «Watcom.Україна» розповіла Mind, як з максимальною вигодою використовувати передшкільну лихоманку – у компанії зібрали з різних джерел, проаналізували кілька світових трендів і склали перелік порад ритейлу. Адже не секрет, що пізні покупці, які відклали покупки на другу половину серпня і на початок вересня, витрачають більше, ніж ранні покупці – їх середній чек може бути вище вдвічі.
Це загальносвітовий тренд, який ми відстежуємо і в Україні. Так, Shopping Index від «Watcom Україна» з квітня 2021 року демонстрував щомісячний приріст.
У світі з'явилася надія на поліпшення і стабільність, і батьки орієнтуються на звичний формат офлайн-навчання в прийдешньому навчальному році, що опосередковано показало опитування, яке було проведене KPMG ще в травні: до складу покупок «до школи» в респондентів очікувано увійшли взуття (21%), шкільне приладдя (16%) і одяг (14%).
Однак «у портфелі закупівель» також залишаються і навіть нарощують частку продукти інформаційних технологій. Інструменти цифрового навчання продовжать заміщати традиційні шкільне приладдя. Очікується приріст на 37% продажів категорії технологічних продуктів проти минулого року, за прогнозами Deloitte
Взагалі батьки морально готові більше витрачати. У Штатах у середньому витрати «на школу» зростуть на 16% щодо минулого року. В Україні таких досліджень немає, але, найімовірніше, ситуація буде схожою.
За роки пандемії люди звикли купувати онлайн. За прогнозами, 35% покупок продовжать відбуватися в інтернеті. Однак є нюанси. Інтернет-магазини залишаться найкращим каналом продажів для технологічної продукції. У продажах традиційних товарів для шкільного навчання в лідери знову вийде офлайн. При цьому 65% батьків планують зробити закупівлі до школи всього у в двох-трьох магазинах.
Не можна не зазначити ще один тренд, він важливий для маркетингу: готуючись до покупок, батьки тепер активно використовують інтернет і соціальні мережі – насамперед, щоб дізнаватися про товари та зібрати відгуки. Іноді там же і ухвалюється рішення про придбання товару.
Недавнє опитування міжнародної аудиторсько-консалтингової компанії Field Agent, що спеціалізується на купівельному досвіді, показало, що 94% покупців консультуються і відстежують онлайн-рейтинги та огляди перед покупкою.
Є ще один тренд, який відстежив Jungle Scout на продажу шкільних товарів на ринках США в Amazon: батьки й учні старших класів шукають можливості заощадити на шкільному приладді. Причина: фінансова невизначеність, викликана пандемією. І це теж варто враховувати.
Затримки постачань у світових портах можуть сприяти нестачі асортименту найбільш ходових товарів, а подовжений сезон закупівель, який триває кілька місяців, ускладнює планування товарних запасів і організацію рекламних акцій.
Отже, які можна зробити висновки? Сьогодні батьки готуються до школи офлайн, готові витратити більше на школу, ніж торік, але хотіли б заощадити, покупки роблять офлайн (два-три магазини, не більше) і онлайн, інформацію збирають онлайн, часто там же ухвалюючи рішення про покупку. Що з усім цим робити ритейлу?
Основне завдання ритейлера сьогодні – опинитися в шортлістах споживачів, оптимально провести по всьому шляху покупця (онлайн і офлайн), запропонувати продукцію та умови, від яких неможливо відмовитися, вважати й оцінювати результати на кожному етапі.
Кілька порад, як це здійснити: