Карантин і COVID-19 стали безпрецедентним каталізатором цифрових змін для багатьох індустрій. Не оминуло це і ритейл, а навіть більше – він адаптувався та впровадив нові технології швидше та ефективніше за інших. Як змінюється останній і які тренди в цій сфері є актуальними, розповів Mind CEO компанії Zakaz.ua Андрій Курський.
Серед головних трендів – активний розвиток e-commerce. Сьогодні кожен прогресивний підприємець, який займається торгівлею та стратегічно мислить, інвестує свій час і ресурси в розвиток цього напряму. При цьому, що цікаво, онлайн-ритейл проникає в офлайн-торгівлю і навпаки.
Також помітно збільшилася частка безготівкових розрахунків – з 50% на початку 2020 року до 65% у 2021-му. А ще серед трендів – використання Big Data для аналізу поведінки покупців, персоналізація, стрімкий розвиток логістики, інтеграція в робочі процеси штучного інтелекту і хмарних сервісів.
Останні роки були непростими для світового й українського бізнесу. Коронакриза стала випробуванням, яке пройшлося всіма перспективними секторами бізнесу. В умовах пандемії та невтішних макроекономічних показників лідери ритейл-бізнесу почали шукати нові підходи, формати і технології для налагодження бізнес-процесів і збільшення обсягів продажів.
За даними дослідження компанії EY, більшість покупців не бажають проводити в магазинах більш ніж 30 хвилин, а 69% хочуть дізнаватися про товари, не торкаючись до них і не знімаючи їх із полиць.
Тому ритейлу довелося зосередитися на гарантуванні безпечного купівельного досвіду в магазинах, організації доставки та впровадженні більш якісних і креативних комунікацій. Діджиталізація і автоматизація стали основними орієнтирами та інструментами 2021 року.
Роздрібна торгівля завжди була динамічною індустрією, особливо щодо впровадження інновацій та застосування творчого підходу в організації всіх процесів ритейлу. Кожен гравець роздрібної торгівлі усвідомлює свою відповідальність за формування купівельної лояльності – вторинна покупка залежить від сервісу, вартості та підсумкових вражень від онлайн-замовлення.
За спостереженнями ISE Corporate Accelerator, останні тенденції і динаміка свідчать, що клієнти хочуть здійснювати покупки коли завгодно й де завгодно та за допомогою всіх можливих інструментів. І цю тенденцію власникам роздрібної торгівлі варто розглядати як додаткову можливість переформатувати і переосмислити робочі процеси та структуру ведення бізнесу, йдеться про впровадження:
Тренди і гіпотези розвитку ритейлу зараз досить різноманітні. Але, щоб зрозуміти перспективи та динаміку, можна виділити основні. Перший тренд однозначний – покупці йтимуть в онлайн, і з кожним роком все стрімкіше.
Цей тренд уже ніким не заперечується: e-grocery зростає дуже швидкими темпами. Насамперед через те, що в покупця досить одноманітний продуктовий кошик, що складається з 60–80 SKU, який він купує регулярно. Автоматизація покупок у цьому випадку – найбільш зручна модель споживання. Роздрібні мережі через відтік покупців запускають нові формати – Pick-Up Point та магазини «біля дому».
До локдаунів сервіс онлайн-замовлень уже був у деяких ритейлерів, але в їхніх продажах на нього припадала все ще не така велика частка. Коронавірус і зміна поведінки споживачів змусили активізувати реалізацію мультиканальної стратегії навіть у тих, хто раніше не розвивав онлайн-продажі.
У секторі онлайн-торгівлі та доставки продуктів лідирує тренд «зручності», який у свою чергу сприяє розвитку таких сегментів товарів і послуг, як готові до вживання або приготування продукти і страви.
Фактор зручності проявляється не тільки у вигляді доставки, а й у плані зручного способу оплати (готівка, еквайринг, міжбанківський переказ). Крім того, це й зручний та функціональний застосунок або сайт для вибору продуктів з можливістю замовлення різних груп товарів, збереженні історії замовлень, накопиченні бонусів, наявності індивідуальних програм лояльності, а також інших переваг для клієнтів.
Однак поняття зручності можуть відрізнятися залежно від віку, культури, доходів споживачів, рівня розвитку ринку та інших факторів.
Пандемія показала зростання інтернет-торгівлі та підштовхнула людей до віддаленої роботи. До 2028 року понад 30% співробітників постійно працюватимуть віддалено. Скоротиться кількість покупок на шляху додому, ще більше споживачів звикнуть замовляти доставку.
Запуск доставок продуктів харчування став трендом 2020 року. Очевидно, що нові бізнес-процеси вимагають нових рішень, і компанії відчули необхідність в гнучкому управлінні доставкою.
Для цього необхідно автоматизувати логістику, враховувати дорожню ситуацію, оперативно розподіляти замовлення і збирати фідбек від клієнтів. А все це можливо, коли сервіс доставки вже відпрацьований та має власний штат розробників, збиральників замовлень, кол-центр та професійних кур’єрів.
Сервіс доставки для ритейлу – новий етап розвитку ринку, який розвивається шаленими темпами. До 2022 року світовий ринок e-commerce складатиме 22% від усього ритейлу.
Разом із зростанням онлайн-торгівлі змінюються звички споживачів. До 2030 року покоління Z становитиме ⅓ робочої сили, і шопінг через суперапи і голосових помічників стане ще більш звичною моделлю поведінки.
Усе це підштовхує ритейлерів до цифрових змін в онлайн- і офлайн-просторі, які створюють нові моделі споживання. Пандемія простимулювала зростання онлайн-покупок, і, на думку експертів Nielsen, це тільки підштовхне створення мобільних застосунків, оскільки споживачі продовжують купувати онлайн.