Обираємо щастя: як дожити до нового року в мирі із собою та навколишнім світом

Основні принципи розуміння та розвитку емоційного інтелекту

Фото: depositphotos.com

Межа двох календарних років – традиційна пора для підбиття підсумків та окреслення нових цілей. Разом із тим, кінець грудня почасти затьмарюється низкою жорстких робочих/навчальних дедлайнів на тлі зниження працездатності через брак сонячного світла. За таких умов багато хто піддається сезонній депресії, що ускладнює не лише розв’язання повсякденних завдань, а й стосунки з оточенням.

На думку Маленького принца, ми відповідаємо за тих, кого приручили. Ця фраза надзвичайно глибока та з кожним роком і життєвим досвідом набуває нових барв. Утім, чи закінчується на цьому сфера відповідальності кожної людини? Чи відповідаємо ми за емоції інших? А за власне ставлення до ситуації? Чи може співчуття бути токсичним, а гнів – корисним? Відповіді на ці запитання озвучувалися в межах онлайн-курсу від Освітнього проєкту «На Урок» «Soft Skills – навички XXI століття».

Що таке емоційний інтелект і якими є його принципи? 

Емоційний інтелект – це навичка розуміння та управління своїми емоціями, а також розуміння та вплив на емоції інших. Це про гнучкість, вміння знаходити свою точку комфорту та отримувати енергію від всього, що робиш.

Знання принципів емоційного інтелекту допоможе розуміти, як поводитися в певних ситуаціях, аби залишатися в здорових стосунках із собою та оточенням.

Виділяємо три основні принципи емоційного інтелекту:    

1. Відповідальність за власні емоції, або «Ти мене бісиш» 

Це дуже важливий принцип не лише в цій темі, але й у житті. Його суть полягає в тому, що оточення може створити певну ситуацію, але реакцію на неї ми обираємо самостійно. Ми можемо коригувати цей стан, адже наші емоції – наш вибір.

Важливо розуміти, що ми несемо 100% відповідальність не лише за свої емоції та за результати дій, викликаних цими емоціями. Перекладати відповідальність за свою реакцію на когось – позиція емоційно незрілої людини. 

Наприклад: ви поїхали в гості до родичів, де (як виявилося) немає інтернету, а свій тариф ви поповнити забули. Це ситуація. Вона не погана і не хороша – вона нейтральна.  

Ви можете обирати реакцію на цю подію: 

2. Відповідальність за ситуацію 

Ми повністю несемо відповідальність за ситуацію, яку ми створили: не прийшли вчасно, не взяли слухавку, не виконали зобов'язань. Важливо проаналізувати свою поведінку та зробити все, аби негативна ситуація не повторилася.

Утім, ми не несемо відповідальності за почуття іншої людини (читайте попередній пункт). Часто нами намагаються маніпулювати, насаджаючи почуття провини: нібито ми винні в тому, що людина образилася. Це небезпечно для психологічного та фізичного здоров'я, тому такі прояви слід одразу викорінювати.  

Яким може бути розв’язання цієї ситуації? Насамперед, не носіть із собою зайвий тягар емоцій і почуття провини. Достатньо щиро вибачитися й не допускати подібних ситуацій у майбутньому. 

3. Розуміння та прийняття емоцій 

Існує сім базових (життєво необхідних) емоцій. Ви маєте право на будь-яку з них. Ба більше, якщо ви не відчуваєте ці емоції взагалі – ви їх блокуєте, що є небезпечним. Що це за емоції?

Тест на визначення рівня емоційного інтелекту

Відповідайте «так» чи «ні» на наступні запитання:

  1. Ви переважно перебуваєте в гарному настрої. 
  2. Найчастіше ви оптимістично дивитеся на те, що відбувається. 
  3. Ви добре розбираєтеся в собі, своїх переконаннях і почуттях, можете передбачити свою реакцію на ту чи іншу подію. 
  4. Ви вмієте забувати погане, змінювати до нього своє ставлення. 
  5. Ви можете знайти спільну мову з різними людьми. 
  6. Ви рідко приймаєте рішення на емоціях. 
  7. Ви добре відчуваєте настрої інших людей і можете як співпереживати, так і радіти за них.  
  8. Ви часто відчуваєте вдячність.
  9. При необхідності, ви можете піти на компроміс, не відчуваючи при цьому образи або гніву. 
  10. Ви добре усвідомлюєте і контролюєте свої емоції, але не пригнічуєте їх, а знаходите прийнятні способи та час для їхнього вираження.
  11. У конфліктних ситуаціях ви не переходьте на особистості, вмієте відділяти свої стосунки з людиною від проблемної ситуації. 
  12. У вас немає образ або прихованої злості. Ви вмієте прощати, спокійно відпускати події та людей. 
  13. Люди зазвичай сприймають вас позитивно, підтримують із вами хороші відносини. 
  14. У вас широке коло спілкування, різні інтереси. Ви відкриті до позитивного нового досвіду.
  15. Ви знаєте, чого хочете від життя: у професії, в особистому житті. 
  16. Ви можете виділяти пріоритети та підтримувати довгостроковий баланс між різними сферами життя.  
  17. Ви можете довго перебувати в ситуації невизначеності, зберігаючи при цьому позитивний настрій і віру. 
  18. У кожній події, що відбувається з вами, ви бачите позитивну можливість для розвитку.  
  19. У вас не буває емоційного виснаження. Ви здатні до самовіддачі, любите свою діяльність. При цьому раціонально розподіляєте свої сили, час, досить відпочиваєте, дбаєте про себе і про близьких людей.  
  20. Вам не буває нудно. Ви постійно чимось захоплені та сповнені ідей. 

Результати 

18–20 відповідей «так» – ви маєте високий рівень емоційного інтелекту, ви його успішно пропрацювали.

12–18 відповідей «так» – у вас середній рівень емоційного інтелекту, над яким потрібно працювати.

5–12 відповідей «так» – рівень емоційного інтелекту нижче середнього. Необхідно постійно відстежувати свої емоційні реакції та бути в контакті із собою.

0–5 відповідей – залучайте професіоналів, які допоможуть вам побудувати гармонійні стосунки з собою та оточенням.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у нашому Telegram-каналі Mind.ua та стрічці Google NEWS