У XXI столітті роботизація стала невід’ємною частиною побудови успішного бізнесу. З появою програмних роботів (RPA) бізнес-процеси почали трансформуватися. Автоматизація зростає у багатьох галузях і швидко впроваджується в наше життя. Майбутнє, у якому роботи змінять більшість технологічних процесів, уже близько. Як провести автоматизацію бізнесу так, щоб отримати переваги, а не зашкодити основним процесам, і які технологічні рішення для автоматизації бізнесу будуть топовими 2022 року, спеціально для Mind розповідає Ігор Світельський, генеральний директор компанії INNORA.
На сьогодні роботизація рутинних ручних процесів впроваджується у багатьох сферах, як-от: ритейл, банкінг, агро, промисловість, енергетика, логістика, охорона здоров'я, страхування тощо. Основні її переваги:
Зручність використання програмних роботів можна розглядати в контексті віддаленої роботи. Пандемія COVID-19 дещо змінила трудові відносини, багато людей почали працювати вдома, постає питання безпечного віддаленого доступу, і якраз тут зручно використовувати роботів в офісі в закритій інфраструктурі.
Тобто простими словами: роботи працюватимуть незалежно від того, прийшли люди на роботу чи ні.
Також роботи мають можливість інтегруватися зі старими обліковими системами, з якими або неможливо, або дуже складно інтегруватися.
Програмні роботи стануть у пригоді під час зростання бізнесу або сплесків навантаження на співробітників. Наприклад, у торговельній компанії це може бути в період «чорної п'ятниці» або Різдвяних свят, коли діють знижки та виникає великий наплив клієнтів, замовлення яких необхідно обробляти. Тут у допомозі й стане робот, без залучення додаткових співробітників, адже для нього однаково, скільки обробити замовлень – 100 чи 1000.
Яскравим прикладом зручного використання програмних роботів є закриття періоду у фінансових установах, під час якого залучається велика кількість людського ресурсу протягом довготривалого часу, тоді як робот зміг би зробити ці операції умовно за одну ніч.
Так, один банк, вирішуючи проблему зростання навантаження на персонал, за три тижні роботизував процес обробки та перевірки заявок на пільговий кредит, що дозволило приймати більше заявок: у день робот обробляв від 500 до 1500 заявок. Крім цього, вп'ятеро збільшилася швидкість роботи з однією заявкою. У такий спосіб банку вдалося зняти рутинне навантаження зі своїх співробітників.
Крім цього, за допомогою роботів можна швидко реалізувати процес впровадження нової функції під запит бізнесу. Наприклад, запуск нової послуги. Розробивши робота за декілька тижнів, компанія повністю автоматизує новий процес з мінімальним залученням інших відділів або департаментів. Рішення можна запустити як пілотний проєкт, робот пропрацює декілька місяців, після чого бізнес матиме можливість оцінити результати та ухвалити рішення: чи потрібно запускати послугу, як її автоматизувати тощо.
Розпочинати будь-яку оптимізацію компанії треба із залучення власників того процесу, який ми роботизуємо. Адже лише вони знають усі тонкощі цих процесів. Уже під час презентації та знайомства з можливостями програмних роботів співробітники самі зазначають ті процеси, які вони хотіли б віддати на роботизацію. Керівництво не завжди достеменно володіє інформацією, скільки часу потрібно на виконання тієї чи іншої рутинної типової роботи.
Тобто найголовніше – це провести структурований скринінг та аналіз процесів. Далі вибирається один або декілька процесів і реалізується пілотний проєкт, результати якого покажуть максимальний ефект від роботизації.
Варто зазначити, що роботизація не змінює бізнес-процес, а автоматизує рутинну роботу, інструменти роботизації можна впровадити навіть не змінюючи наявні комп'ютерні системи. Але в разі потреби можна також внести зміни в процес для його оптимізації. Досить часто після аналізу бізнес-процесів, які планують роботизувати, ми стикаємося із ситуаціями, коли співробітники виконують певні кроки тільки тому, що колись так робили їхні попередники, і вони продовжують це робити.
Питання кібербезпеки в межах роботизації вирішується як на рівні самої платформи, яка впроваджується, так і на рівні інфраструктури, яка забезпечує інформаційну безпеку. Платформа обов'язково є сертифікованою за всіма світовими стандартами безпеки та проходить постійний аудит. Крім цього, завжди враховуються всі вимоги та політика компанії, у якій проводиться роботизація.
Якщо розглядати глобальну роботизацію як каталізатор до збільшення кіберінцидентів, то це не відповідає дійсності. Адже програмні роботи в цьому питанні є більш надійними та безпечними, уникаючи людського фактора, з яким збільшується ймовірність витоку персональних даних чи конфіденційної інформації.
Так, на відміну від людини робота ви можете налаштувати відповідно до задач та обмежити його права: надати або закрити доступ до персональних даних, обмежити вихід в інтернет і роботу периметром компанії тощо.
Ми вже зазначали, що до переваг роботизації, беззаперечно, належить підвищення конкурентоспроможності. Компанія, яка використовує програмних роботів, завжди буде на багато кроків попереду від своїх конкурентів.
Наведемо топ-8 технологічних рішень для бізнесу в рамках гіперавтоматизації, без яких буде складно витримувати конкуренцію, особливо з європейськими, американськими та китайськими компаніями:
Наведені технологічні рішення беззаперечно стануть помічниками у вирішенні різних бізнес-завдань і в досягненні бізнес-мети. Використання хоча б одного такого технологічного рішення дозволить відчути переваги автоматизації, а впровадження повного циклу – дозволить впровадити безперебійне функціонування бізнес-процесів, адже вони гармонійно інтегруються один з одним.
Уже за три роки ми вже зможемо побачити значні зміни в частині технологій і бізнес-процесів. Якщо ми говоримо саме про бізнес, то можна точно зазначити, що компанії, які вже сьогодні не почнуть роботизацію – у 2025 році будуть взагалі неконкурентоздатними.
Сьогодні, якщо подивитися на український ринок, багато бізнесменів закривають прогалини в бізнес-процесах людськими ресурсами, їм здається, що так дешевше. Втім, у світі вже такої тенденції немає – світові компанії показують значні результати в роботизації процесів.
Крім цього, у найближчому майбутньому практично в кожного співробітника з'явиться свій особистий асистент, який працюватиме разом із ним на комп'ютері у фоновому режимі, виконуючи найрізноманітніші задачі. Тобто можна впевнено сказати, що за 5–10 років в частині бізнесу зміниться дуже багато.