Роботизація бізнесу: що потрібно знати на старті

Роботизація бізнесу: що потрібно знати на старті

З чого почати та на які розробки орієнтуватися

Этот текст также доступен на русском
Роботизація бізнесу: що потрібно знати на старті
Фото: depositphotos.com

У XXI столітті роботизація стала невід’ємною частиною побудови успішного бізнесу. З появою програмних роботів (RPA) бізнес-процеси почали трансформуватися. Автоматизація зростає у багатьох галузях і швидко впроваджується в наше життя. Майбутнє, у якому роботи змінять більшість технологічних процесів, уже близько. Як провести автоматизацію бізнесу так, щоб отримати переваги, а не зашкодити основним процесам, і які технологічні рішення для автоматизації бізнесу будуть топовими 2022 року, спеціально для Mind розповідає Ігор Світельський, генеральний директор компанії INNORA.

На сьогодні роботизація рутинних ручних процесів впроваджується у багатьох сферах, як-от: ритейл, банкінг, агро, промисловість, енергетика, логістика, охорона здоров'я, страхування тощо. Основні її переваги:

  • висока продуктивність – робот як мінімум втричі швидше виконує бізнес-процеси та задачі, ніж людина;
  • висока якість і точність – робот не допускає помилок при виконанні процесів;
  • швидка розробка та впровадження – у середньому 4–6 тижнів від старту проєкту до запуску в промислову експлуатацію;
  • гнучкість налаштувань та інтеграції з будь-якими системами, навіть із такими, які взагалі неможливо інтегрувати;
  • безпечність – можливість повного контролю за діями робота-помічника;
  • оптимізація та скорочення операційних витрат;
  • підвищення конкурентоспроможності бізнесу.

Які функції забирає на себе робот у бізнес-процесах?

Зручність використання програмних роботів можна розглядати в контексті віддаленої роботи. Пандемія COVID-19 дещо змінила трудові відносини, багато людей почали працювати вдома, постає питання безпечного віддаленого доступу, і якраз тут зручно використовувати роботів в офісі в закритій інфраструктурі.

Тобто простими словами: роботи працюватимуть незалежно від того, прийшли люди на роботу чи ні.

Також роботи мають можливість інтегруватися зі старими обліковими системами, з якими або неможливо, або дуже складно інтегруватися.

Програмні роботи стануть у пригоді під час зростання бізнесу або сплесків навантаження на співробітників. Наприклад, у торговельній компанії це може бути в період «чорної п'ятниці» або Різдвяних свят, коли діють знижки та виникає великий наплив клієнтів, замовлення яких необхідно обробляти. Тут у допомозі й стане робот, без залучення додаткових співробітників, адже для нього однаково, скільки обробити замовлень – 100 чи 1000.

Яскравим прикладом зручного використання програмних роботів є закриття періоду у фінансових установах, під час якого залучається велика кількість людського ресурсу протягом довготривалого часу, тоді як робот зміг би зробити ці операції умовно за одну ніч.

Так, один банк, вирішуючи проблему зростання навантаження на персонал, за три тижні роботизував процес обробки та перевірки заявок на пільговий кредит, що дозволило приймати більше заявок: у день робот обробляв від 500 до 1500 заявок. Крім цього, вп'ятеро збільшилася швидкість роботи з однією заявкою. У такий спосіб банку вдалося зняти рутинне навантаження зі своїх співробітників.

Крім цього, за допомогою роботів можна швидко реалізувати процес впровадження нової функції під запит бізнесу. Наприклад, запуск нової послуги. Розробивши робота за декілька тижнів, компанія повністю автоматизує новий процес з мінімальним залученням інших відділів або департаментів. Рішення можна запустити як пілотний проєкт, робот пропрацює декілька місяців, після чого бізнес матиме можливість оцінити результати та ухвалити рішення: чи потрібно запускати послугу, як її автоматизувати тощо.

З чого розпочати оптимізацію процесів у компанії?

Розпочинати будь-яку оптимізацію компанії треба із залучення власників того процесу, який ми роботизуємо. Адже лише вони знають усі тонкощі цих процесів. Уже під час презентації та знайомства з можливостями програмних роботів співробітники самі зазначають ті процеси, які вони хотіли б віддати на роботизацію. Керівництво не завжди достеменно володіє інформацією, скільки часу потрібно на виконання тієї чи іншої рутинної типової роботи. 

Тобто найголовніше – це провести структурований скринінг та аналіз процесів. Далі вибирається один або декілька процесів і реалізується пілотний проєкт, результати якого покажуть максимальний ефект від роботизації.

Варто зазначити, що роботизація не змінює бізнес-процес, а автоматизує рутинну роботу, інструменти роботизації можна впровадити навіть не змінюючи наявні комп'ютерні системи. Але в разі потреби можна також внести зміни в процес для його оптимізації. Досить часто після аналізу бізнес-процесів, які планують роботизувати, ми стикаємося із ситуаціями, коли співробітники виконують певні кроки тільки тому, що колись так робили їхні попередники, і вони продовжують це робити.

Роботизація vs кібербезпека

Питання кібербезпеки в межах роботизації вирішується як на рівні самої платформи, яка впроваджується, так і на рівні інфраструктури, яка забезпечує інформаційну безпеку. Платформа обов'язково є сертифікованою за всіма світовими стандартами безпеки та проходить постійний аудит. Крім цього, завжди враховуються всі вимоги та політика компанії, у якій проводиться роботизація.

Якщо розглядати глобальну роботизацію як каталізатор до збільшення кіберінцидентів, то це не відповідає дійсності. Адже програмні роботи в цьому питанні є більш надійними та безпечними, уникаючи людського фактора, з яким збільшується ймовірність витоку персональних даних чи конфіденційної інформації.

Так, на відміну від людини робота ви можете налаштувати відповідно до задач та обмежити його права: надати або закрити доступ до персональних даних, обмежити вихід в інтернет і роботу периметром компанії тощо. 

Автоматизація бізнесу = підвищення конкурентоспроможності

Ми вже зазначали, що до переваг роботизації, беззаперечно, належить підвищення конкурентоспроможності. Компанія, яка використовує програмних роботів, завжди буде на багато кроків попереду від своїх конкурентів.

Наведемо топ-8 технологічних рішень для бізнесу в рамках гіперавтоматизації, без яких буде складно витримувати конкуренцію, особливо з європейськими, американськими та китайськими компаніями:

  • RPA (UiPath та інші) – технології, що дозволяють компанії автоматизувати виконання часто повторюваних і типових задач;
  • Process Mining & Task Mining (Celonis, UiPath та інші) – дає підприємствам уявлення про те, як працюють їхні бізнес-процеси, проводить аналіз і надає варіанти оптимізації;
  • iBPM – intelligent business process management (Bizagi) – програмне забезпечення, що підтримує повний цикл управління бізнес-процесами: від розробки процесів, їхнього аналізу та впровадження до моніторингу та оптимізації;
  • IDP – intelligent document processing (RaccoonDoc, Abbyy та інші) – платформа для автоматизації процесів документообігу;
  • OCR – optical computer recognition (RaccoonDoc, Google, Microsoft, Abbyy та інші) – система оптичного розпізнавання тексту дозволяє перетворювати різні типи документів;
  • Conversional AI (DruidAI) – платформа для створення чатботів на базі штучного інтелекту;
  • NLP & NLU – natural language processing & understanding – штучний інтелект, що аналізує та розуміє мову з подальшою генерацією в грамотний текст; 
  • ML&AI – інтеграція штучного інтелекту та машинного навчання.

Наведені технологічні рішення беззаперечно стануть помічниками у вирішенні різних бізнес-завдань і в досягненні бізнес-мети. Використання хоча б одного такого технологічного рішення дозволить відчути переваги автоматизації, а впровадження повного циклу – дозволить впровадити безперебійне функціонування бізнес-процесів, адже вони гармонійно інтегруються один з одним. 

Чого чекати в майбутньому?

Уже за три роки ми вже зможемо побачити значні зміни в частині технологій і бізнес-процесів. Якщо ми говоримо саме про бізнес, то можна точно зазначити, що компанії, які вже сьогодні не почнуть роботизацію – у 2025 році будуть взагалі неконкурентоздатними.

Сьогодні, якщо подивитися на український ринок, багато бізнесменів закривають прогалини в бізнес-процесах людськими ресурсами, їм здається, що так дешевше. Втім, у світі вже такої тенденції немає – світові компанії показують значні результати в роботизації процесів.

Крім цього, у найближчому майбутньому практично в кожного співробітника з'явиться свій особистий асистент, який працюватиме разом із ним на комп'ютері у фоновому режимі, виконуючи найрізноманітніші задачі. Тобто можна впевнено сказати, що за 5–10 років в частині бізнесу зміниться дуже багато.

Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.

Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.

Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.

У випадку, якщо ви знайшли помилку, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію. Або надішліть, будь-ласка, на пошту [email protected]
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло