Бізнес, менеджмент якого готовий адаптуватися під нові реалії, може жити вічно й розвиватися й масштабуватися навіть у скрутні часи. Головне – відстежувати тренди та підлаштовувати їх на користь собі і своєму бізнесу. Такими думками поділився з Mind виконувач обов'язків директора Офісу з розвитку підприємництва та експорту, керівник онлайн-складової національного проєкту «Дія.Бізнес» Андрій Ремізов.
Офіс з розвитку підприємництва та експорту – державна установа, яка відповідає за розвиток та підтримку підприємництва на внутрішньому та зовнішніх ринках. Спільно з Міністерством цифрової трансформації України реалізовує національний проєкт «Дія.Бізнес».
Використання трендів цифрової трансформації може стати запорукою масштабування компанії навіть за часів пандемії. Цього та багато іншого має навчити жінок – лідерів з регіонів диджитал-курс UNEW, організований за підтримки Міністерства цифрової трансформації України разом із Фондом Східна Європа, EGAP та Mind.ua. Мета цього курсу – дати активним керівницям вміння й можливості використовувати цифровий інструментарій для просування та реалізації реформ у регіонах країни.
За майже два роки пандемії світові й українські бізнеси розробили стратегії, як упоратися з її викликами. Необхідність підлаштовуватися під реалії нового світу відкрила нові можливості та тренди.
Дослідження McKinsey демонструє, що в період із лютого до жовтня 2021 року покупці поступово повертаються до попереднього рівня витрат, а рівень їхніх фінансових надходжень – до звичної допандемійної позначки. Покупці старшого покоління охоче витрачають на ресторани та подорожі, а для міленіалів і зумерів перелік витрат очолює одяг.
Новим трендом стала омніканальність: люди використовують різні способи та канали для здійснення покупок і замовлень, з часом дедалі більше використовуючи офлайн. Дослідження свідчить, що 66% покупців під час пандемії практикували різні купівельні звички, а 37% спробували нові бренди.
Як використати ці дані тим, хто наважиться на масштабування бізнесу напередодні третього пандемійного року?
Для початку – дайте собі відповідь на кілька запитань:
Наприклад, спостереження 2020 року показують, що пандемія передбачувано знизила рівень витрат на міжнародні подорожі на 80% (джерело: McKinsey analysis in partnership with Oxford Economics). Водночас зросла популярність внутрішнього туризму й відповідно витрати на нього.
Усі висновки та зміни, продиктовані цими відповідями, слід внести до бізнес-плану. Якщо не знаєте, з чого почати його реструктуризацію, зверніться до консультантів українського національного проєкту «Дія.Бізнес» – вони допоможуть швидко, безкоштовно й орієнтуючись на індивідуальний запит. Опція доступна з будь-якої точки світу онлайн та офлайн – у Центрах підтримки підприємців «Дія.Бізнес», які відкрито вже в 11 містах України.
У межах «Дія.Бізнес» для чинних і майбутніх підприємців доступні більш як 68 видів консультацій із маркетингу, оподаткування, налагодження бізнес-процесів, юридичної підтримки тощо.
На порталі можна знайти усі доступні в Україні програми фінансування, понад 100 бізнес-ідей для підприємців-початківців, актуальні новини про гранти, навчальні програми, податкові нововведення та цікаві можливості для підприємців.
Крім того, у межах проєкту «Дія.Бізнес» доступний окремий експортний напрям, де можна знайти всі можливості та сервіси для виходу на зовнішні ринки.
Наразі вебсайтом «Дія.Бізнес» скористалися більш як 1,8 млн українців, близько 6000 з них отримали консультації щодо свого бізнесу – можливо, для вас там теж знайдеться щось корисне?
За даними річного звіту Gartner, чисті інвестиції в диджитал-напрям за час пандемії сягнули 72,2% від усіх маркетингових інвестицій з подальшим розподілом за маркетинговими каналами.
Один із найцікавіший трендів цифровізації наразі – фіджитал, або змішана реальність, поєднання цифрового та реального просторів.
Яскравим прикладом став показ мод на London Fashion Week, що відбувся в червні 2020 року. Ще один приклад з тієї самої сфери – створення колекції одягу, який можна використовувати у віртуальній реальності, як, наприклад, на платформі диджитал-одягу DressX. Або – виробництво одягу з інтегрованими технологіями, як це робить український бренд JAXET.
Наприклад, можна придумати, як використати офлайн-простір для просування в онлайні: додати до нього кав’ярню чи фотозону, щоб збільшити час перебування клієнтів у просторі та вашу впізнаваність у соцмережах.
Цікаво, що такий підхід до торговельного простору став трендом у Китаї 2017 року. А сьогодні ми можемо спостерігати, як концепт успішно реалізується українськими фешен-брендами – наприклад, Kachorovska та Katimo.
Отримавши перший зворотний зв’язок від реальних користувачів, можна замислюватися про створення власного мобільного застосунку. У перспективі він має допомогти з оркеструванням клієнтського шляху та в успішних випадках дарувати користувачам високо персоналізований досвід користування, як, наприклад, застосунки Nike і Dunkin Donuts.
Три чверті від 5000 опитаних агенцією McKinsey зазначили, що хотіли б працювати поза офісом два або більше днів на тиждень, а більш ніж половина опитаних хочуть мінімум три дні віддаленої роботи. За даними Gartner, 83% працівників стверджують, що їхня продуктивність вища за умови роботи з дому.
А ще одне дослідження McKinsey показало, що проблеми, які заважають працівникам отримувати задоволення від роботи та бути результативними, – відчуття знецінення, відірваності від команди та порушений баланс життя й роботи. Подібні проблеми розв'язуються створенням нових командних комунікацій і заохоченням працівників до навчання.
Інвестиції в постійну освіту своєї команди – стратегічно правильне рішення.
У випадку Target і Walmart це стосується також допомоги зі здобуттям формальної освіти – нещодавно вони оголосили про програми з відшкодування вартості навчання в коледжі. Компанія Amazon планує виплачувати співробітникам до 95% вартості навчання. Свої програми для допомоги здобувачам освіти мають також Starbucks, Home Depot і FedEx.
За даними Intuition, 94% працівників підтвердили, що більш охоче залишатимуться в компанії, яка вкладає ресурси в їхній кар’єрний розвиток. Тому варто осягнути важливість корпоративного навчання і скласти план для впровадження його у своїй команді.
Пам’ятайте, навіщо ви починали та які цінності закладали у свій бізнес. Саме це дозволить не спускати рук у кризові часи (які в бізнесі можуть бути частими й затяжними).
Відстежуйте тренди, пристосовуйте їх до власних потреб і докладайте зусиль, щоб стати трендсеттером.
Варто пам’ятати, що бізнес – це люди, об’єднані навколо спільної мети. Дбайте про них, якщо вони вирішили об’єднатися навколо ваших ідей. Налагодьте систему отримання прямого й чесного фідбеку та спробуйте почути потреби вашої команди.
Завжди продовжуйте навчатися, адже для прогресивного лідера знань і досвіду ніколи не буває достатньо.
1. «Від хорошого до величного» Джим Коллінз
2. «Маркетингові війни» Джек Траут, Эл Райс
3. «Стратегія Блакитного Океану. Як створити безхмарний ринковий простір і позбутися конкуренції» Чан Ким, Рене Моборн
4. «Масштабування бізнесу. Покрокова стратегія збільшення прибутків» Верн Харниш
5. «Нескінченна гра. Гнучкість як суперсила в епоху змін» Саймон Сінек