Війна не скасувала правила, на яких базується бренд-комунікація, а лише посилила їх значення. Якщо раніше невдале повідомлення могло лишитися непоміченим, то зараз наслідки від порушення фундаментальних правил комунікації значно болючіші. Один з останніх прикладів – СЕО компанії Yakaboo Іван Богдан, який дав інтерв'ю, допустивши в ньому сексистський вислів. Протягом доби він зібрав хвилю обурень у соціальних мережах, вдався до жвавих дискусій із роздратованими, потім невдало вибачився та зрештою був усунений від посади.
Бренд-стратегиня, спеціалістка з бренд-комунікацій і створення стратегій брендів особистостей Альона Тараненко на Ukrainian Marketing Forum розповіла про 13 основних правил вдалої комунікації бренду під час війни. Mind їх публікує.
Через комунікацію вибудовуються стосунки з аудиторією. Фактично бренду немає без налагоджених зв'язків, саме тому потрібно забезпечити регулярну комунікацію.
Останні 10 років ми говорили, що контент і дистрибуція головні, але похибки в цьому коштуватимуть грошей, а тотальні помилки в читанні контексту можуть вартувати репутації, що буде фатальним для бренду.
Кейс про контекст, у якому перебуває споживач. Кіоск під назвою «Чебуреки» приймає замовлення телефоном. Один із мобільних операторів зробив таку функцію: коли абонент розмовляє, то ти чуєш героїчний: «Абонент розмовляє заради нашої перемоги». Хоча насправді всі розуміють, що зараз абонент каже: «Мені два з лисичками, через 20 хвилин будемо». У цьому разі такі розбіжності та спроби адаптувати контент і повідомлення під контекст виглядають невдало.
Комунікація завжди починається зі сформульованої позиції. Сформулюйте позицію щодо себе, свого бренду, своєї культури: хто ви на цьому ринку, яку політику ви зараз проводите щодо власних співробітників, яка ваша позиція щодо мови, щодо соціальних проблем.
Як сформуєте позицію, то доведіть її вчинками, а про них вже комунікуйте.
Бренд спочатку формує позицію, а потім задає собі питання, які наші дії доводять цю позицію.
Раніше повідомлення, розраховане на інший сегмент, сприймалося як неактуальне, а тепер як неадекватне. Наслідки можуть бути набагато гіршими, якщо цьому процесу приділяти недостатньо уваги.
Команда завжди повинна бути в фокусі керівництва.
Кейс. Коли розпочалася війна, власник однієї української компанії зник із комунікації. Всередині колективу почалася паніка.
Люди, які живуть від зарплати до зарплати, приходили до своїх керівників і питали про заробітну плату. Вони були злі, оскільки їх понад місяць протримали з нульовим обсягом інформації. Власник зберігав тишу, але через місяць він все ж таки оговтався та вийшов з новими умовами праці. Команда почала саботувати останні. Компанія нічого поганого не зробила, окрім того, що промовчала.
Саме здоровий глузд може підказати, де червоні лінії, які дуже неочевидні.
Кейс. Презентація з трейлеру фільму Bucha. Є команда, яка вирішила, що зараз час показувати сцени розстрілу в Бучі в художньому трактуванні.
Багато зірок робили фотографії на тлі напису Bucha. Здоровий глузд мав зупинити та нагадати, що тут контекст і контент трохи не співпадають.
Ніхто з вас ще не зустрівся зі своєю останньою ідеєю. Якщо зараз у вас є відчуття, що щось не сходиться, що ви можете образити аудиторію, то краще зробіть щось інше. Не ризикуйте своєю репутацією.
Помилилися в комунікаціях – виправте. На один невдалий вчинок потрібно зробити десять вдалих.
Запитайте свою команду, які дії ви можете зробити, втілити їх у життя, а потім прокомунікуйте, щоб повністю виправити помилку.
Важливо говорити про роботу компанії. Ми відкриті, ми працюємо, ми зараз доставляємо трохи довше, але доставляємо: це нормальна комунікація. Головне, залишайтеся на зв’язку.
Так само, як із виходом на західні ринки. Можливо, такої невідповідності попиту та пропозиції більше не буде. Поки є ця диспропорція, потрібно починати робити український контент.
Зараз час особистостей, тож скористайтеся цим. Створюйте рольові моделі із себе, з топменеджерів і команди. Зазвичай, щоб розвинути бренд, особистості потрібно вкласти в це роки роботи. Зараз такий час, коли ви можете пройти цей шлях за місяці. Просто давайте подію, робіть вчинки й комунікуйте про них.
Немає сумнівів у тому, що два товари, які зараз добре продаються в сенсі комунікацій, – надія і перемога. Це дві речі, які потрібні абсолютно всім аудиторіям. Поставте собі запитання, які локальні перемоги ви можете транслювати, і починайте робити це.