В умовах повномасштабної війни з рф Україна виступила не лише полем бою і щитом на шляху російської експансії до Європи, а й реципієнтом величезних обсягів зовнішньої допомоги. Ця допомога надходила та продовжує надходити за двома напрямками. Перший із них – на рівні держав (перерахування безпосередньо до держбюджету або у вигляді термінування погашення зобов'язань із зовнішнього боргу до кінця 2023 року, який на момент початку війни становив близько $57 млрд), а також – надходження грантових безповоротних грошей на відновлення зруйнованої інфраструктури країни. Другий напрямок – гуманітарна та волонтерська допомога від різних іноземних і міжнародних приватних фондів, фізичних осіб і української діаспори з різних країн.
Також на території України були створені локальні фонди, які залучали гроші всередині країни – починаючи від фонду Сергія Притули, фонду «Повернись живим», U24 і закінчуючи цільовими «банками», які відкривали для збору коштів на купівлю безпілотників, автомобілів та іншого необхідного спорядження.
Ця допомога Україні та українцям обчислюється сотнями мільйонів доларів. Й основне «занепокоєння» з боку країн-донорів та міжнародних фондів полягає у ризику нецільового витрачання наданих коштів. Це цілком зрозуміло, адже у багатьох фондів та благодійних українських організацій – реципієнтів досить погано вибудовані системи контролю за витрачанням грошей організації, а команда почасти формується вже в процесі збору. Які нестикування найчастіше спливають у роботі благодійних фондів, чому так відбувається і як цього уникнути, спеціально для Mind розповідає Артем Ковбель, аудитор, партнер, Crowe Erfolg ASIS, ACFE, ASCP.
Чим «грішать» благодійні фонди?
Автору цього матеріалу довелося брати участь в аудиті низки благодійних українських фондів. І в процесі була виявлена низка проблем:
-
Відсутність первинної документації (насамперед – фіскальних чеків), які б дозволили зафіксувати дату, ціну та місце купівлі певного товару.
-
Відсутність фотозвітів щодо купівлі самої гуманітарної продукції.
-
Не вибудований облік витрачених коштів, відсутність нормального репортингу про витрати та цільове використання грошей.
-
Хаотичний набір команди, нехтування перевіркою кадрового складу фонду за процедурою KYC.
-
Плинність кадрів.
-
Непідписання документа NDA із співробітниками фонду.
-
Відсутність внутрішніх регламентних документів у роботі фонду.
-
Несумлінний менеджмент.
-
Відсутність прозорої процедури онбордингу фізосіб – реципієнтів коштів фонду.
-
Велика маса готівки у роботі.
-
Відсутність кваліфікованого аудитора для підтвердження основної фінзвітності.
Читати також: Допомогти всім: як працюють благодійні організації
Чому не всі збори однаково корисні?
Наявність усіх цих проблем викликає побоювання у країн та організацій-донорів. І як результат – певний ступінь недовіри та небажання надавати допомогу в більших обсягах та робити це оперативніше.
Другим настільки ж фундаментальним питанням є те, чому деякі організації поводяться несумлінно – як в умовах війни, так і загалом? Які справжні причини таких дій у окремо взятих учасників/співробітників фонду?
Серед інших варто виділити такі:
-
Рівень витрат починає перевищувати рівень доходів. Іншими словами, витрати зростають динамічніше за надходження. Наприклад, при збільшенні грошових оборотів і розростанні штату виникає «спокуса» орендувати представницький офіс, придбати додаткові автомобілі або іншим чином підвищити рівень повсякденного комфорту. У конкретного індивіда це може бути велика сім'я із запитами, що зростають, бажання зміцнити та продемонструвати свій статус тощо.
-
Війна як залізобетонне виправдання хаотичних фінансових процесів. Багато нечистих на руку особистості переконані, що у військовій метушні ні в кого не з'явиться бажання і/або можливості перевіряти ще раз цифри. Тому можна знехтувати такими «формальностями», як надання фіскальних чеків чи звітів щодо обсягів зібраних коштів і наданої допомоги.
-
Непередбачені особисті обставини, що призводять до стрімкого збільшення витрат: хвороба близької людини, від'їзд сім'ї за кордон, навчання дітей в іноземному виші тощо.
-
Жага особистої наживи та нездорова пристрасть до «енергії грошей».
-
Великі обсяги чужих грошей, що проходять через руки, стають каталізатором особистих вад – шопоголізму, алкоголізму, пристрасті до азартних ігор.
-
Пресинг соціальних мереж. Це один із нових чинників емоційного тиску на індивіда при здійсненні неблагонадійних вчинків. Адже до соцмережі здебільшого потрапляють найкращі моменти життя людей – тобто його «рекламний» бік. А людині властиве модельне мислення – постійне порівняння себе з оточенням. І звичайно, кожному хочеться «бути не гіршим, ніж інші».
-
Фактор часу + лінь – небажання чекати, прагнення заробити тут і зараз.
-
Наявність сприятливої можливості привласнити чужі/спільні гроші, користуючись погано організованою системою контролю в організації та великою кількістю готівки.
Потрібно пам'ятати, що життя довше, ніж війна. Тому рано чи пізно настане час платити за рахунками. І навпаки – прозора діяльність благодійних організацій щодо освоєння донорських грошей не лише зніме хвилювання країн, що допомагають, а й стимулюватиме активніше допомагати нашій країні.
В Україні вже є приклади фондів, які знайшли методи, як зробити прозорою роботу з пожертвуваннями. Серед іншого – шляхом організації платежів у криптовалюті та випуску криптовалютних карток, а також – із чітким веденням та оприлюдненням фінансової звітності, підтвердженої професійним аудитом.
Читати також: «Зіркові» донати: як зробити благодійність цікавою для всіх
Як взаємодіяти з благодійними фондами, щоб робота була прозорою та про її результати легко було звітувати?
-
За наявності потреби в чомусь написати «паперового» листа-звернення до фонду з боку реципієнта – фізичної чи юридичної особи.
-
Паралельно продублювати цей лист електронною поштою.
-
У зверненні перерахувати конкретні запити: номенклатурні позиції із необхідною кількістю (в ідеалі – із зазначенням цін).
-
У заявці вказувати саме ту категорію товарів, якою займається конкретний фонд. Наприклад, якщо фонд гуманітарний – вказувати продовольчі товари, але не ноутбуки чи тактичний одяг, оскільки заявка може бути відхилена.
І при цьому завжди варто пам'ятати, що саме прозорість – та сама економічна зброя, яка дозволить нам виграти війну проти ворога, консолідуючи сили країн-союзників.
Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у нашому Telegram-каналі
Mind.ua та стрічці
Google NEWS