Український уряд планує створити Фонд відновлення, спрямований на відновлення соціальної інфраструктури, а також працює над страхуванням військових ризиків з Багатостороннім агентством з гарантування інвестицій (MIGA) та IFC. Як повідомлялось раніше, зокрема MIGA надасть Україні $30 млн на пілотний проєкт зі страхування інвестицій. Андрій Семченко, керівник департаменту андерайтингу страхової компанії «ІНГО» розповів Mind, наскільки таке рішення є своєчасним та доцільним, яким має бути ефективне страхування воєнних ризиків в Україні.
На жаль, знову уряд згадує про страхування лише тоді, коли ймовірна подія, яка може вважатися страховим ризиком, уже відбулася. Це наче коли ти хочеш застрахувати будинок, що палає від пожежі. Сьогодні жодна притомна перестрахова компанія не надасть для такого захисту необхідного покриття. І ситуація не зміниться, допоки Україна не отримає гарантій безпеки, закріплених за результатами війни.
Створити фонд для захисту об’єктів критичної інфраструктури можна було 2014 року, коли ризики вже сформувалися, але можливість їх застрахувати існувала. Причому захист мав би передбачати не лише покриття воєнних ризиків, а й кіберризиків. Технічно це можна було зробити навіть у 2019 чи 2021 роках.
Саме так в Україні в той час працювала переважна більшість західних проєктів. Вони всі обов’язково страхували подібні ризики. Там, де передбачалося фінансування міжнародних банків і фондів, від виконавців вимагалось обов’язкове комплексне страхування всього проєкту. Починаючи від процесу будівництва й закінчуючи всіма ризиками, що можуть виникати при його експлуатації. Наявність так званого полісу PVI (страхування від військових ризиків) також було обов’язковою умовою.
З такою самою відповідальністю працював і український системний бізнес, який має сформовану культуру ризик-менеджменту. За власною ініціативою або за порадою страхових брокерів низка українських компаній оформлювали страхові договори на покриття воєнних ризиків ще навіть у лютому 2022 року. Низка застрахованих тоді підприємств наразі можуть розраховувати на страхове відшкодування саме за воєнними ризиками. За більшістю з них триває процес врегулювання страхового випадку.
Але головне питання полягає навіть не у своєчасності такого фонду від держави, а в його доцільності взагалі.
По-перше, надавати гарантії інвесторам, враховуючи різні політичні та воєнні ризики, може відповідна структура в Міжнародному банку. По-друге, скільки капіталу та для кого будуть готові надати завдяки цьому фонду? Скільки це коштуватиме? Чи будуть у цьому процесі задіяні українські страховики згідно із законом? Або всі процеси відбуватимуться напряму між інвесторами та фондом?
Особисто я скептично ставлюся до ідей із фондами чи пулами страховиків.
Яскравий прикладом схожої державної ініціативи є кредитно-експертне агентство, що створювалося для підтримки українських експортерів. На жаль, воно має досить сумнівні результати діяльності, які не відповідають меті та задачам, під які створювалося.
Натомість ефективними завжди були й залишаються комерційні проєкти, де кожний кейс (окремий проєкт, об’єкт страхування, низка об’єктів у галузі) розглядається окремо на конкурентному ринку досвідченими гравцями з бездоганною репутацією. Це мають бути визнані професіонали страхового ринку, яким довіряють західні компанії.
Читати також: Непробивний поліс: що відбувається з воєнним страхуванням в Україні
Як тільки Україна отримає гарантії безпеки за результатами війни, успішну роботу в страхуванні воєнних ризиків здатні організувати професійні перестрахові брокери та місцеві страховики. Перші залучатимуть високорейтингових перестраховиків із рейтингом не нижче S&P A-. А другі мають емітувати поліси договорів страхування та передавати більшу частину ризиків перестраховикам.
Страховики також повинні відповідати вимогам інвесторів, а саме: мати бездоганну ділову репутацію, стійке фінансове становище та досвід роботи з подібними проєктами.
Найбільші інвестиційні банки вже давно працюють за такою конструкцією. Як правило, вони мають своїх страхових / перестрахових брокерів-консультантів, перелік вимог до страхування / перестрахування та до всіх учасників процесу. Адже в процесі задіяна ціла низка сторін, зокрема серйозні юридичні фірми, які ретельно контролюють забезпечення спільних інтересів. Це професійно.