Можливість отримання статусу електронного резидента в Україні було ініційовано у 2020 році, але реалізація технічної частини так і не відбулася. Більшість процедурних документів чинні саме з 2020 року (зокрема, Постанова КМУ №648, Наказ №152). Як же працює процедура набуття статусу е-резидента, пояснила Mind партнерка EXPATPRO PhD Тетяна Ященко.
Ви можете подивитись відео-версію матеріалу вкінці тексту.
Зміни до Податкового кодексу набули чинності 1 квітня 2023 року, але подати заявку на порталі Дія немає можливості й досі. Анонсів із датою запуску в публічному доступі ми ще не бачили.
Іноземні громадяни, до запровадження цього інституту, могли реєструвати ФОП в Україні, але реалізація частини дій (комунікація з банком, отримання ЕЦП, відкриття банківського рахунку) потребує особистої присутності підприємця для верифікації. І ця можливість лишається.
Аналіз положень Податкового кодексу України та безпосередньо Порядку, дозволяють визначити такі плюси та мінуси електронного резидентства (у порівнянні з ФОП).
Плюси:
Мінуси:
Читайте також: Вікно для інвестицій: які можливості відкриє е-резидентство України для іноземців та економіки
Е-резидент фактично є «обмеженим» ФОП. Так, е-резиденти можуть бути виключно платниками податку на спрощеній системі (3 група, тільки 5% від доходу), річний ліміт – 1167 мінімальних заробітних плат (у 2023 році – це 7 818 900,00 грн.). Обрання цієї системи оподаткування відбувається з реєстрацією е-резидентом і не потребує подання окремої заяви.
Також важливо, що дохід від діяльності е-резидента має надходити виключно на його банківський рахунок і від нерезидентів України. Така особа не може мати найманих працівників в Україні та не сплачує ЄСВ.
Е-резиденти звільнені від обов’язку вести облік і складати звітність, не подають квартальну податкову звітність. По суті, цей обов’язок покладається на відповідні банки, які є податковими агентами й самостійно передають до податкових органів квартально розрахунок суми доходів, утриманих і сплачених податків. Також банки перевіряють відповідність отриманих доходів обраним е-резидентом КВЕД.
Важливо, що для електронного резидента податковим агентом виступає банк, який перебирає на себе більшість навантаження платника податків. Яка буде вартість обслуговування рахунків е-резидентів на сьогодні – не відомо.
Банки є важливим елементом роботи е-резидентів, адже вони забезпечують взаємодію між іноземним підприємцем та податковими органами України.
Е-резидент відкриває рахунок у банку виключно через систему «Е-резидент» і тільки в одному банку. Такий банк виступатиме податковим агентом е-резидента й до моменту зарахування коштів на рахунок свого клієнта здійснюватиме утримання відповідного податку та протягом 2 робочих днів перераховує такі кошти до державного бюджету.
Відкрити рахунок можна буде не в будь-якому банку, а лише в тому, з яким Мінцифри уклало спеціальні договори та підключило їх до інформаційної системи. У публічному доступі переліку акредитованих установ ще немає.
Відповідно до Порядку, заява про набуття статусу е-резидента подаватиметься через портал «Дія» англійською мовою, офіційна мова спілкування в межах цієї адміністративної процедури – англійська. Технічно на згаданому порталі відсутній розділ для «е-резидентів».
Порядок передбачає, що заявник під час подання заяви для отримання статусу е-резидента надає копію паспортного документа й довідку про відсутність / наявність відомостей про притягнення до кримінальної відповідальності на території країни громадянства / постійного проживання.
Безпосередньо розгляд заяви проходить такі стадії:
Отже, процедура реєстрації податковим резидентом може тривати від 1 до 2 місяців орієнтовно. Зараз же, під час війни, зареєструвати ФОП іноземні громадяни цілком можуть за 10 днів (із врахування часу на отримання РНОКПП), але відвідати Україну доведеться – відкриття банківського рахунку, генерація ключів потребує проходження ідентифікації. Тому в поточних умовах, е-резидентство може стати чудовою альтернативою. І так, це ще один тип суб’єктів господарювання, які в будь-якому разі приноситимуть додаткові надходження до державного бюджету, не заміщуючи варіантів, що вже існують.
🔷 Чи вигідно отримати статус е-резидента в Україні? 1 квітня 2023 року набули чинності зміни до Податкового кодексу, які встановлюють основні засади електронного резидентства. Можливість отримання цього статусу в Україні було ініційовано у 2020 році, але технічно подати заявку на порталі «Дія» поки неможливо. Процедура набуття статусу е-резидента триватиме від 1 до 2 місяців орієнтовно. І хоча під час війни зареєструвати ФОП іноземні громадяни можуть за 10 днів, але тоді їм доведеться відвідати Україну – відкриття банківського рахунку, генерація ключів потребує проходження ідентифікації. Отож цей статус може стати чудовою альтернативою для безпечного виходу на український ринок. В очікуванні старту е-резидентства розберемось, які його плюси та мінуси та чим ще він відрізняється від ФОП. Нюанси спеціально для Mind пояснила партнерка EXPATPRO PhD Тетяна Ященко. Про них – в нашому відео. Детальніше про процедуру – в матеріалі 👇 http://surl.li/goczy
Опубліковано Mind. UA Неділя, 23 квітня 2023 р.