Вікно для інвестицій: які можливості відкриє е-резидентство України для іноземців та економіки

Вікно для інвестицій: які можливості відкриє е-резидентство України для іноземців та економіки

Що передбачає законопроєкт №5270

Вікно для інвестицій: які можливості відкриє е-резидентство України для іноземців та економіки
Фото: depositphotos.com

Минулого тижня закон щодо запровадження е-резидентства в Україні було направлено на підпис президента. Так, відповідний законопроєкт №5270 Верховна Рада ухвалила більше ніж за рік після ухвалення в першому читанні, 6 жовтня. Тоді ж, після першого читання документа, Mind розповідав про можливості цього інструменту в матеріалі «Айтішники напоготові: чи спрацює е-резидентство на повну». Що змінилось у документі до другого читання і які можливості все-таки отримають іноземці із запровадженням електронного резидентства України, розповів Mind юрист практики Технологій і Інвестицій Juscutum Єгор Огурцов

Верховна Рада України, попри повномасштабну війну з російською федерацією, встигає ухвалювати закони, що можуть дати поштовх економіці України для розвитку та підняти авторитет нашої держави на міжнародній арені. Саме таким можна назвати законопроєкт № 5270 «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України щодо особливостей оподаткування підприємницької діяльності електронних резидентів», також відомий, як «Закон про е-резидентство».

Номер і дата реєстрації: № 5270 від 18.03.2021.

Автори: поданий народними депутатами Железняк Я. І., Рудик К. О., Рущишин Я. І., Совсун І. Р., Василенко Л. В., Цабаль В. В., Гетманцев Д. О.

Хронологія. Законопроєкт був зареєстрований 18.03.2021, але тільки 06.10.2022 його було ухвалено.

Альтернативи. На сьогодні не має альтернативних законів та законопроєктів.

Етап. Від 10.10.2022 очікує підпису Президента України.

Ціна питання. Прийняття цього законопроєкту не передбачає збільшення видатків з Державного бюджету України, зазначається у Пояснювальній записці до законопроєкту.

Це твердження можна оцінити як таке, що частково не відповідає дійсності, тому що необхідно витратити гроші на розробку інформаційної системи «Е-резидент» для старту проєкт в Україні.

Зміст. Е-резидентство – це спеціальна реєстрація іноземця в Україні, яка надає йому право надалі зареєструватися фізичною особою-підприємцем на 3-й групі спрощеної системи оподаткування з певними особливостями для е-резидента. Наприклад, е-резиденти ведуть зовсім інший бухгалтерський облік та на них не розповсюджуються обмеження спрощеної системи оподаткування щодо дозволених видів діяльності.

Для реєстрації е-резидентом необхідно подати заяву до інформаційної системи «Е-резидент». Е-резидентом може стати будь-яка 18-річна людина, крім:

  • громадян та податкових резидентів України;
  • іноземців, які мають право на постійне проживання в Україні;
  • особи без громадянства;
  • осіб, які отримують доходи з джерелом походження з України за товари, роботи, послуги (крім пасивних доходів, наприклад дивідендів, процентів та роялті);
  • особи, що є громадянами або резидентами російської федерації, держав-офшорів зі списку FATF та інших держав, що можуть бути внесені до спеціального переліку.

Після успішної реєстрації е-резиденти зможуть:

  • зареєструвати бізнес в Україні віддалено, створити банківський рахунок онлайн, отримати особистий електронний цифровий підпис, керувати бізнесом віддалено;
  • експортувати будь-які послуги з України;
  • стати платником податку 3-ї групи спрощеної системи оподаткування, а саме податку з обороту за ставкою у 5%;
  • отримувати дохід у рамках ліміту ФОП 3-ї групи, а саме 7 805 500 грн на рік;
  • оподатковувати весь дохід вище ліміту за ставкою у 15%, але виключно дохід, отриманий за експорт послуг з України;
  • відкрити онлайн-рахунок в банку;
  • вести всі розрахунки з контрагентами у безготівковій формі;
  • банк, як податковий агент, сплачує всі податки та подає звітність за е-резидентства;
  • вести все листування з податковою та іншими державними органами, подавати звітність в електронній формі, без паперу.

Позиція юристів. Почнемо з традиційного підходу до створення бізнесу. У більшій частині держав світу, в тому числі й Україні, для відкриття власної справи необхідно пройти тривалу та дорогу процедуру:

  1. Важливо знайти досвідчених юристів, які добре орієнтуються в законодавстві держави реєстрації, та видати їм нотаріально засвідчену довіреність для представництва.
  2. Варто обрати організаційно-правову форму майбутньої компанії, систему оподаткування, знайти місцевих директорів, агентів тощо.
  3. Зареєструвати компанію та відкрити банківський рахунок у фінансовій установі (в багатьох випадках вимагається виключно особиста присутність.

Ця схема дуже просто зображує кроки зі створення бізнесу, але може передати всю складність процесу.

Ми вважаємо, що законопроєкт №5270 спростить цей процес та зробить Україну привабливішою юрисдикцією для старту власної справи для підприємців з усього світу через те, що е-резидентство створює можливість зареєструвати бізнес в Україні в декілька простих кроків через інтернет, не полишаючи власної домівки у країні проживання, відкрити рахунок в українському банку без особистої присутності та вести справи через Україну.

Крім цього, отримання статусу е-резидента в Україні не заважає іноземцю одночасно з цим:

  • заснувати, наприклад, товариство з обмеженою відповідальністю в нашій країні та отримувати дивіденди як засновник;
  • укласти договір позики з юридичною особою та отримувати проценти за використання позичених грошей;
  • укласти ліцензійний договір про передання прав, наприклад, на програмне забезпечення з фізичною особою та отримувати роялті як винагороду.

У всіх вищезазначених випадках іноземець сплачує податки не як е-резидент України. З дивідендів, роялті та процентів будуть сплачені податки як з фізичної особи відповідно до Податкового кодексу України та міжнародних договорів з державою податкового резидентства цієї особи.

Хто буде в плюсі. Запровадження е-резидентства та створення можливості реєстрації статусу підприємця для іноземців позитивно вплине на економіку України, тому що:

  • спростить створення бізнесу та зможе призвести до збільшення податкових надходжень до бюджету України;
  • підтвердить лідерську позицію України у галузі цифрової трансформації у всьому світі та підвищить попит на наші здобутки в цій галузі;
  • може призвести до збільшення іноземних інвестицій в Україну та покращення обізнаності іноземців про можливості для розвитку бізнесу в Україні;
  • може збільшити кількість робочих місць, фізичних осіб-підприємців та позитивно вплине на певні галузі економіки, наприклад IT та юристів;
  • може призвести до збільшення імміграції в Україну іноземців з високим рівнем освіти та доходів, так званих цифрових кочівників та інших;
  • може збільшити попит на послуги українських юристів серед іноземців та іноземного бізнесу.

Хто буде в мінусі. Запровадження е-резидентства також має свої мінуси. Так, е-резиденти не зможуть укладати трудові договори, але вони мають можливість співпрацювати з фізичними особами-підприємцями.

Висновки. Законопроєкт №5270 та запровадження інституту е-резидентства в Україні має більшу кількість плюсів, ніж мінусів для країни, її економіки та суспільства в цілому.

Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.

Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.

Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.

У випадку, якщо ви знайшли помилку, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію. Або надішліть, будь-ласка, на пошту [email protected]
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло