Ритейл напоготові: на які тренди варто очікувати у 2024 році

Що буде продаватись, які настрої покупців зараз і як вони можуть змінитися наступного року

Фото: depositphotos

Напередодні Національний банк повідомив, що протягом кварталу українці витратили 1,4 трлн грн зі своїх карток у магазинах та інтернеті. Згідно з даними регулятора, у мережі в середньому покупці витрачають 504 грн, у магазинах – 309 грн. Проте наприкінці листопада ринок ритейлу очікує на сплеск обсягів продажів – «чорна п'ятниця» має допомогти в цьому процесі. Звичайно, війна вносить свої коригування, зокрема, у настрої покупців та їхні можливості. Однак цього року можна спостерігати деяке пожвавлення в цій галузі. Що зараз відбувається з українським ритейлом і на які тренди можна очкувати 2024 року, поділився думками з Mind операційний директор Blockbuster Mall Дмитро Лашин, який посідає зазначену посаду з літа 2023 року. Крім того, влітку було змінено керуючу команду ТРЦ.

Читайте такожПросто про продажі: 5 стратегій, які переконують клієнтів

Попит зростає, ринок припинило лихоманити

Нещодавно натрапив на цікаву аналітику від Google, якою ділилися в одній зі спільнот українських ритейлерів.

На графіку нижче – порівняння обсягу пошукових запитів по різних категоріях за період 9–16 листопада 2023 року і до аналогічного періоду 2022 року. Тут хочу наголосити, що листопад і грудень – це найважливіші сезонні місяці для більшості продавців. Деякі можуть протягом цих двох місяців зробити до 70% продажів від усього року.

Ритейл напоготові: на які тренди варто очкувати у 2024 році


Майже в усіх категоріях бачимо зростання попиту понад 20%, а в певних чотирьох нішах – навіть понад 50%. Безумовно, наявний попит ще не говорить, що зросли продажі, але певна кореляція є.

Також, згідно з даними ритейлерів, у Lavina Mall та Blockbuster Mall (група Mandarin Plaza) ринок стабілізувався з кінця минулого року (приблизно з жовтня).

Під стабілізацією я маю на увазі:

  1. Ритейлери не бачать різких провалів у доходах, як це було 2022 року – наприклад, під час затяжних блекаутів.
  2. Усі категорії показують зростання. Так, певною мірою змінився кошик покупця, категорії перерозподілилися, стало менше імпульсивних покупок.
  3. Більш-менш налагодилась логістика. У 2022 році була величезна проблема зі строками: якщо до війни можна було замовити партію товару з-за кордону і він приходив за 2 тижні, то у 2022-му ритейлер міг чекати два-три місяці й навіть більше. У 2023 році логістика стабілізувалася, і строки становлять приблизно 1 місяць.

Читайте також: Корективи блекауту: як «чорна п'ятниця» перетворила точки продажу на «Пункти незламності»

Конкуренція зашкалює

Так, безперечно. І це не дивно, адже логістика стала дорожчою. Відповідно, ціни на товар стали вище. Ритейлер немає можливості поставити низьку ціну, якщо він свідомо не збирається демпінгувати. Виходить, що всі продають майже за однакову ціну. За таких умов автоматично виникає шалена конкуренція – потрібно давати клієнту більше.

Саме на цьому етапі й розвивається сервіс, адже кожен ритейлер починає боротьбу за клієнтську базу, щоб покупець придбав товар не один раз сьогодні, а кілька разів протягом року (тоді окупляться бюджети на маркетинг). Щоб покупець приходив у ТРЦ, щоб він приходив до ритейлера на сайт, щоб дивився його сторіз в Instagram.

Приклад. Більшість відвідувачів приходять у ТРЦ за одягом, і ця група людей дає понад 30–35% обороту – вони, зазвичай, відвідують ТРЦ більш ніж 4 рази на місяць. Але грошей після початку повномасштабного вторгнення у людей більше не стало. Отже, покупки більш раціональні, вибагливі, людина довше обирає. Магазини мають боротися за увагу кожного окремого відвідувача, кожного потенційного покупця. Це факт.

Ринок стабільний, але все ж крихкий

Зараз усе на 100% залежить від дій на фронті, і це не обговорюється. Економіка під захистом військових.

Будь-який канал продажів на цьому етапі може в моменті закритися або швидко вичерпатися.

Ритейлер має дивитися на свою воронку в комплексі, а не виокремлювати кожен канал – потрібно і сайт розвивати, і соцмережі, і на маркетплейси виходити, і продавати на Etsy, Amazon, eBay, і офлайн-магазини відкривати. Українські ритейлери йдуть саме цим шляхом.

Ми також відштовхуємося від попиту. До нас приходять ритейлери, які готові навіть в умовах війни та можливого блекауту відкривати магазини, тому що продавати їм потрібно вже сьогодні.

Оновлення під час війни – це певною мірою ризик, адже ми інвестуємо в оновлення ТРЦ і не можемо прогнозувати, наскільки сильними будуть обстріли взимку, як довго триватимуть повітряні тривоги тощо.

Проте якщо не створювати для роздрібної торгівлі шляхи для зростання, то й рентабельності не буде. І бізнесу  завтра також може не бути. Продавати потрібно сьогодні, потрібно сьогодні створювати робочі місця, адаптуватися. На цьому і тримається економіка, завдяки саме цим крокам ринок стабілізується.

Маркерів стабілізації вже багато: в Україну повернувся H&M, до нас у ТРЦ повернувся «Сільпо», який було законсервовано після початку війни, кілька місяців тому також відкрився найбільший в Україні скейт-парк і ролердром, де можна проводити національні та міжнародні змагання тощо.

Сподіваюся, що так буде й надалі, але це вже, як я сказав, на 100% залежить від дій на фронті.

Тренди ритейлу – 2024

Важко прогнозувати, але декілька напрямів бачу:

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у нашому Telegram-каналі Mind.ua та стрічці Google NEWS