Корективи блекауту: як «чорна п'ятниця» перетворила точки продажу на «Пункти незламності»

Корективи блекауту: як «чорна п'ятниця» перетворила точки продажу на «Пункти незламності»

Ритейлери недоотримали близько 25–30% виторгу, але об’єднали українців

This material is also available in English
Корективи блекауту: як «чорна п'ятниця» перетворила точки продажу на «Пункти незламності»
Фото: "Епіцентр-К"

Кожен п’ятий українець планував здійснити покупку в «чорну п’ятницю». Ритейлери сподівалися, що інтерес покупців буде сконцентрований на товарах, які дозволять комфортно пережити відключення світла й зиму. Саме в цих категоріях і були зосереджені основні знижки, хоча цінових промоакцій передбачалося менше, ніж у попередні роки. «Свято вдалого  шопінгу» більшістю торгових мереж було заплановане на період з 21 по 28 листопада. Проте масований обстріл української інфраструктури, який стався 23 листопада та залишив без світла майже на дві доби 80% населення країни, ускладнив роботу продавців і охолодив споживчу активність.

Mind з’ясовував, чого чекали ритейлери від «чорної п’ятниці – 2022» та наскільки вдалося вийти на хоча б мінімальні (із бажаних) показники.

Чого очікували? Для половини українців середній бюджет на «чорну п’ятницю» складав 5000 грн, розповідав напередодні директор податково-юридичного департаменту консалтингово-аудиторської компанії Deloitte Ukraine Олександр Ямпольський. За його словами, найбільше грошей готові були витратити кияни та жителі Київської області, проте кожен четвертий українець розраховував на суму витрат у межах 1000 грн.

Тому цьогоріч ритейлери не очікували від ЧП-2022 колосального зростання продажів.

За словами В’ячеслава Склонного, комерційного директора мережі «Фокстрот», тривалий період акцій і знижок у всіх категоріях теоретично був здатен призвести до приросту продажів, схожих на минулорічні. Тоді результати восьми днів «чорної п’ятниці» дорівнювали за розмірами попередньому місяцю. Зокрема, плани мережі в натуральному вираженні (кількість коробок) становлять 60% від аналогічного періоду 2021 року.

Заступниця голови компанії з реклами та маркетингу «Епіцентру» Ірина Шинкаренко каже, що минулими роками на «чорну п'ятницю» продажі у них збільшувалися на 30–40%. Цього року ритейлер очікував ще значнішого зростання, враховуючи відкладений попит та збільшення потреби в економії коштів.

При цьому маркетингова стратегія ритейлерів відрізнялася від попередніх. Гравці ринку виокремили для себе групу товарів за одним із двох критеріїв: актуальні товари або товари минулих колекцій, що не були розпродані в період простою.

На ці групи діяли найбільші знижки – аби стимулювати покупців витратити трохи більше, ніж раніше. Хоча загалом розмір знижок не був колосальним. Ритейлери фактично не працювали шість місяців, тож для них зараз пріоритетною була комерційна успішність, що призвело до скорочення цінових акцій на користь збереження ефективності бізнесу.

Що продавали? У 2020 та 2021 роках протягом «чорної п’ятниці» найбільшим попитом у натуральному вимірі відносно середнього тижня користувалися такі п'ять категорій: телевізори, плити та духові шафи, вбудовані варильні поверхні, пилососи та посудомийки. Але цьогоріч вимальовувалася інша «перша п’ятірка», розповідав data partnerships lead у компанії GfK Ukraine Андрій Осадчий. Це пов’язано з тим, що у 2022 році більшість цих категорій зазнали значного падіння порівняно з попереднім роком, оскільки вони не є технікою першої необхідності в умовах воєнного стану.

У лідерах за темпами зростання проданих одиниць техніки цьогоріч планшети та ноутбуки, електробритви, навушники, машинки для стрижки.

Комерційний директор Comfy Іван Павлік відзначав, що у компанії очікували збільшеного попиту під час «ЧП-2022» на павербанки, зарядні станції, цифрову електроніку (планшети, ноутбуки) і на категорію «чоловіча краса» (тримери, бритви). Популярними позиціями мали бути товари для ремонтів й облаштування осель – зокрема, керамічна плитка, ламінат, паркет, лакофарбова продукція, шпалери, додає Ірина Шинкаренко. Також очікувалися хороші продажі автотоварів, посуду та товарів для свят.

Корективи блекауту: як «Чорна п'ятниця» перетворила точки продажу на «Пункти незламності»

Фото: дослідження компанії 4Serviсe Group

Експерти передрікали, що українці також активно куплятимуть товари, призначені для зимового періоду: одяг, обігрівачі та техніку. А також спорядження для туризму й активного відпочинку, які згодяться як для військових, так і в «польових умовах» важкої зими.

Якою виявилася реальність? У перші три дні «чорної п`ятниці» обсяг продажів в «Епіцентрі» зріс майже на 25% порівняно з попереднім тижнем, а в «Ельдорадо» – на понад 100%. Але блекаут припав на кінець робочого тижня – саме ті дні, коли більшість покупців «прицінюються» до бажаних товарів. Голова ради директорів «Алло» Дмитро Деревицький каже: через атаки росії та вимушені вимкнення електроенергії, за оцінкою мережі, українські e-commerce та ритейл недоотримали приблизно 25–30% виторгу. Це було спричинено урізанням онлайн-трафіку (до 30% по ринку) та офлайн-трафіку (до 20%).

Корективи блекауту: як «Чорна п'ятниця» перетворила точки продажу на «Пункти незламності»
Фото: hmarochos.kiev.ua

Низка будівельних гіпермаркетів і точки продажу побутової техніки, які змогли оперативно налагодити автономне електропостачання («Епіцентр», Moyo, Allo), після атак 23 листопада перетворилися на імпровізовані «Пункти незламності».

Туди люди приходили не лише за покупками, а й щоб підзарядити гаджети або спробувати додзвонитися до рідних.

«Ми розглядаємо акцію «чорна п’ятниця» не як інструмент для збільшення прибутків, а як можливість зміцнення лояльності з боку наших покупців. На жаль, цьогоріч прибутки в більшості сфер українського бізнесу відійшли на другий план», – резюмує Ірина Шинкаренко з «Епіцентру».

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у нашому Telegram-каналі Mind.ua та стрічці Google NEWS
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло