Бомбардувальники рф: з яких літаків ворог запускає ракети по Україні

І чи здатна росіія підтримувати свій військовий авіапарк у належному стані

Бомбардувальник Ту-95МС ПКС рф
Фото з відкритих джерел

Напередодні сили ППО знищили за ніч усі 26 повітряних цілей –18 БпЛА та 8 балістичних ракет, якими ворог атакував Україну. Внаслідок цієї атаки уламками було пошкоджено об'єкти електромереж, але енергетики до кінця минулої доби відновили живлення для всіх абонентів. Одним із головних питань щодо цих атак росіян залишається кількість ракет, які є у ворога, а також використання ним авіації для їх запуску. Скільки ж літаків має рф і в якому вони стані, розповів Mind військовий експерт Михайло Жирохов.

На тлі очевидного початку росіянами чергової кампанії із завдання ударів по цивільній (перш за все енергетичній) інфраструктурі України є сенс розібратися з їх можливостями. Варто наголосити, що, крім наявності ракет, дуже важливим є і факт наявності носіїв. Насамперед авіаційних, оскільки наземні комплекси типу «Іскандер» мають досить обмежену дальність і можуть наносити удари по прикордонних і прифронтових областях.

Читайте також: Терористи наосліп: що втратила рф із підривом літака А-50 в «Мачулищах»

Стратегічні та важкі бомбардувальники

Основним носієм ракет класу «повітря – поверхня» є стратегічні та важкі бомбардувальники. Станом на початок 2023 року західні аналітики (перш за все SIPRI та IISS) заявляли, що росіяни мають у складі Повітряно-космічних сил 130–136 бомбардувальників, з яких 15–16 Ту-160, 55–60 Ту-95МС та 60 Ту-22М3.

Але реально оцінити актуальний стан російського парку цих літаків вкрай важко. У відкритому доступі відсутня  інформація про те, з якою частотою літає (і чи літає взагалі) кожен із літаків. Невідомим лишається і їхній залишковий технічний ресурс, зокрема – залишковий ресурс двигунів. Останній показник вкрай важливий, оскільки призначений ресурс двигунів НК-12МП літаків Ту-95МС становить 5000 годин, двигунів НК-32 (Ту-160) – взагалі 2600 годин. До речі, саме ця різниця в ресурсі пояснює чому росіяни для ударів по Україні використовують переважно Ту-95МС – вони заощаджують ресурс Ту-160 для можливої війни з НАТО. Однак ситуація з оцінкою боєздатності парку «тушек» не настільки безнадійна.

У відкритому доступі є деякі дані щодо програм ремонту бомбардувальників. Відомо, що у 2008–2017 роках через ремонт або контрольно-відновлювальне обслуговування пройшли 13 Ту-160. За кілька років два із цих 13 літаків, повернутих до ладу в 2009–2010 роках, були знову відремонтовані й передані Повітряно-космічним силам рф 2019 року.

Читайте також: Команда «Повітря!»: скільки ракет лишилось у рф

Також відомо, що з 2015 року почалися масштабні роботи з відновлення виробництва Ту-160 і модернізації парку наявних літаків цієї моделі. У січні 2018 року було підписано контракт на будівництво десяти нових Ту-160М до 2027 року. Тоді ж відбувся перший політ передсерійного літака Ту-160М – фактично добудованого літака, корпус якого гнив з початку 1990-х років. Найімовірніше, машина виявилася вдалою, адже 2019 року були озвучені плани на модернізацію десяти наявних Ту-160 до версії Ту-160М.

Тому, з огляду на вищезазначене, до кінця 2023 року російські військові мали отримати два нових Ту-160М (зокрема, і передсерійний борт «Пьотр Дейнекін», який весь цей час використовувався для доведення конструкції на заводі) і два Ту-160М після модернізації.

Бомбардувальники рф: з яких літаків ворог запускає ракети по Україні
Передсерійний Ту-160М «Пьотр Дейнекін»
Фото з відкритих джерел

Також до нових літаків належить наразі безіменний Ту-160М, який здійснив перший політ у січні 2022-го та продовжував заводські випробування протягом року.

Одним із Ту-160М після модернізації є борт з іменем «Ігорь Сікорскій». Власне, процес його модернізації є дуже показовим. Перший політ після першого етапу модернізації відбувся в лютому 2020 року, далі тривало доведення літака. Політ із новими двигунами НК-32-02 (а росіяни таки змогло розгорнути дрібне серійне виробництво) він здійснив у листопаді 2020 року. Далі його випробування розтягнулися на 2021–2023 роки.

Другий модернізований Ту-160М, імовірно «Боріс Вєрємєй», піднявся в повітря у вересні 2021-го. При цьому, за даними на осінь 2023 року, у виробництві перебували ще два нових Ту-160М, один із яких здійснив перший політ у грудні 2022-го.

Здавалося б, парк бомбардувальників Ту-160 і Ту-160М до 2023 року збільшиться до 17 активних літаків: 13 Ту-160, відремонтованих у 2008–2017 роках, два нових Ту-160М і два модернізованих Ту-160М. А у 2024–2025 роках він зросте як мінімум ще на два нових Ту-160М. Але проблема в тому, що у восьми Ту-160 від останнього заводського ремонту минуло від 10 до 15 років, і зараз частина з них, імовірно, вже потребує ремонту.

Читайте також: Затяжне піке: як довго ще протримається російська цивільна авіація та від чого це залежить

Чи зможуть росіяни здійснювати ремонт і модернізацію власного авіапарку?

У 2021–2022 роках було проведено капітальний ремонт старих двигунів НК-32, який торкнувся принаймні двох одиниць на рік. Але це означає, що це один Ту-160. Водночас виробництво двигунів НК-32-02, розпочате 2017-го, за підсумками 2022 року все ще не перевищувало чотирьох одиниць на рік.

Простіше кажучи, якщо реалізувати контракт на десять нових Ту-160М усе ще можливо до 2027 року, то модернізація хоча б десяти з тих Ту-160, що залишилися, до версії Ту-160М – під великим питанням. І якщо у 2023–2024 роках кількість російських важких бомбардувальників Ту-160/Ту-160М збільшиться, то надалі вона знову скоротиться – і, ймовірно, навіть нижче за поріг у 15–16 літаків. Крім двигунів, оновлення неминуче потребує авіоніка, а також інші системи та механізми. При цьому варто розуміти, що майже третина парку цих бомбардувальників уже зараз навряд чи може вважатися боєздатною.

Ситуація з парком Ту-95МС ще складніша для аналізу через його розміри. Проте деяка інформація доступна й тут. Варто наголосити, що виробництва Ту-95МС у рф немає і тому може йтися тільки про проєкти модернізації наявних бортів.

Так, з 2015 року реалізується програма заміни бортового радіоелектронного обладнання, причому строк служби нового обладнання чомусь був заявлений усього лише як десятирічний.

Тоді ж передбачалося, що до 2020 року така модернізація торкнеться всіх літаків цього типу, однак протягом останніх 10 років у відкритому доступі є відомості тільки про 26 відремонтованих бомбардувальників, хоча тільки у 2015–2016 роках планували модернізацію 20 літаків. І якщо врахувати, що Ту-95МС постійно базуються в Саратовській (Енгельс) та Амурській (Українка) областях, а в регулярних ракетних атаках проти України з 24 лютого 2022 року до теперішнього часу зазвичай бере участь до 15 бомбардувальників Ту-95МС з Енгельса або із запасних аеродромів, то кореляція між цифрами є.

До початку 2020-х років росіяни розробили модернізовану версію Ту-95МС – Ту-95МСМ. Перший політ цього літака, створеного на основі одного з Ту-95МС, відбувся влітку 2020 року. На початку 2023-го він усе ще був на випробуваннях, хоча влітку 2021 року міністерство оборони рф підписало контракт на модернізацію неназваної кількості Ту-95МС до версії Ту-95МСМ.

Ремонт авіадвигунів для російських літаків під питанням

Щодо двигунів для цих бомбардувальників, то НК-12МП давно не виробляються, а темпи їх капітального ремонту становили у 2021–2022 роках вісім двигунів на рік.

Тобто щороку рф може ремонтувати двигуни лише для двох літаків Ту-95МС/Ту-95МСМ. З урахуванням збільшення з 2022 року витрат ресурсу двигунів та інших систем цих бомбардувальників можна стверджувати, що парк Ту-95МС, що залишився, крім 26 модернізованих літаків,  є донором запчастин для тих бомбардувальників, які літають.

І якщо на прикладі Ту-160 ми можемо побачити нехай тимчасове, але збільшення кількості літаків, що літають, то на прикладі Ту-95МС може йтися, імовірно, лише про підтримку наявної кількості придатних до використання машин.

Станом на початок 2022 року в ПКС рф було приблизно 60 машин типу Ту-22, переважно Ту-22М3. Із самого першого дня широкомасштабного російського вторгнення в Україну ці літаки були задіяні для ударів. З 14 квітня екіпажі Ту-22 бомбили Маріуполь, використовуючи надпотужні авіабомби ФАБ-3000. Від початку травня 2022 року почалося використання по наземних цілях в Україні ракет Х-22, зокрема по житлових будинках та об’єктах інфраструктури, що зумовило численні жертви серед цивільного населення.

У підсумку потрібно наголосити, що не всі російські бомбардувальники можуть бути використані в бойових вильотах, адже декілька машин були, ймовірно, пошкоджені на аеродромах і не відремонтовані.

Бомбардувальники рф: з яких літаків ворог запускає ракети по Україні
Наслідки удару українських безпілотників по аеродрому «Сольці» 19 серпня 2023 року. Знищений Ту-22М3
Фото з відкритих джерел

Зокрема, відомо як мінімум про кілька нальотів українських безпілотників – у грудні 2022 року були атаковані аеродроми в Дягілево та Енгельсі (принаймні два Ту-95МС та один Ту-22М3 отримали пошкодження), а в серпні 2023-го внаслідок атаки на аеродром «Сольці» (Новгородська область) згорів один Ту-22М3.

Бомбардувальники рф: з яких літаків ворог запускає ракети по Україні
Пошкоджений Ту-95МС на аеродромі «Дягілево»
Фото з відкритих джерел

21 серпня під удар потрапив аеродром «Шайковка», де, за непідтвердженими даними, був пошкоджений принаймні один Ту-22М3.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у нашому Telegram-каналі Mind.ua та стрічці Google NEWS