Підбиті літаки рф: чим їх могла атакувати Україна

І яку цінність вони мали для росії

російський літак А-50
Фото з відкритих джерел

ЗСУ знищили літак окупантів дальнього радіолокаційного виявлення А-50 та вразили Іл-22. Останній, як стверджують окупанти, зміг долетіти до російського летовища в Анапі. Чим українські Збройні Сили могли збити ці два літаки і чим ці борти були важливі для окупантів, розповів Mind військовий експерт Михайло Жирохов

Читайте також: Бомбардувальники рф: з яких літаків ворог запускає ракети по Україні

Одним із важливих елементів сучасної війни є перевага в повітрі. Незважаючи на швидкий розвиток безпілотної авіації, поки що переважають пілотовані апарати. З початком широкомасштабного вторгнення агресору, як він вважав, удалося встановити панування в повітрі.

І це було досить очевидно: українська військова авіація зустріла лютий 2022 року з парком дуже поверхнево модернізованих літаків часів розпаду СРСР (найбільш нові – виробництва 1991 року). російська ж авіація мала потужний парк відносно сучасних літаків – звісно, що це не можливості США або навіть Китаю, але для локальної війни більш ніж достатньо.

Перемоги ЗСУ в повітрі

Але росіян чекав неприємний сюрприз – українські пілоти на своїх «дрєвніх» літаках у перші дні агресії змогли достойно протистояти ворогу.

Після колосальних втрат «пальма першості» у боротьбі з російськими літаками і гвинтокрилами перейшла до зенітників. Дуже зле росіянам стало після того, як масово в Україну почали надходити зенітно-ракетні комплекси західного виробництва. І тут українці, які мали дуже мало часу на підготовку (фактично отримали тільки базову), змогли час від часу влаштовувати чорні дні для російської авіації.

Спочатку в травні 2023 року розрахунки ЗРК Patriot, перекинуті в Чернігівську область змогли збити в брянській області фронтовий бомбардувальник Су-34, винищувач Су-35, а також два гвинтокрили Мі-8 ВКС росії.

Потім в грудні 2023 року в Херсонській області були збиті відразу три Су-34 і ось 14 січня 2024-го з’явилась інформація про те, що над Азовським морем під час рутинного патрулювання були вражені відразу два літаки – ДРЛВ А-50 і літак радіотехнічної розвідки Іл-22М. Наступного дня цю інформацію підтвердили й офіційні канали Сил оборони України.

Причому станом на 21:00 15 січня додаткові деталі були практично відсутні. Різні джерела подають геть різну інформацію. З відносно достовірних речей – фотографія нібито Іл-22М, який зміг аварійно сісти на цивільний аеродром Анапи. До речі, на фото можна побачити, що враження відбулось елементами керованої зенітної ракети.

Читайте також: Ракети для цілей у рф: Україна має потрібний арсенал власних зразків

Про засоби враження повітряних цілей, якими оперує Україна 

Спробуємо підсумувати всі версії, які існують станом на 15 січня:

Читайте також: Терористи наосліп: що втратила рф із підривом літака А-50 в «Мачулищах»

Про цінність збитих літаків для окупантів

Варто сказати про цінність літаків, які росіяни втратили за один виліт. Отже, літак далекого радіолокаційного виявлення та управління А-50 був створений Таганрозьким авіаційним науково-технічним комплексом ім. Г.  М. Берієва на базі середнього військово-транспортного літака Іл-76МД. Перебуває на озброєнні ВПС СРСР з 1985 року. Звісно, він дістався у спадок саме росіянам.

Літак забезпечує: дальнє радіолокаційне виявлення повітряних і морських цілей, визначення державної належності цілей, взаємодію (обмін інформацією) з автоматизованими системами управління збройних сил, передання інформації на командні пункти сухопутних військ, наведення практично всіх типів винищувачів і перехоплювачів на цілі, управління ударною авіацією.

Фактично це повітряний пост радіолокації і пункт наведення всіх вогневих засобів – від літаків до тактичних ракет. Екіпаж А-50 має досить серйозні можливості щодо визначення наземних цілей: так, пуск установки оперативно-тактичних ракет на кшталт «Точка-У» він може засікти з 300 км, а колону танків – з 250 км.

Зазвичай А-50 діє у взаємодії з іншими літаками – у цьому разі з повітряним пунктом управління Іл-22. Цей літак є повітряним командним пунктом, з якого можна керувати військами під час бойових дій. Перевага літака полягає в тому, що з висоти простіше забезпечити зв’язок із бойовими частинами на землі. Особливо з фронтовою авіацією, яка літає на невеликій висоті, що ускладнює зв’язок.

Загалом із 1970-х років випустили чи обладнали приблизно три десятки Іл-22 на базі цивільного Іл-18. Їх постійно модернізували, і остання програма, у рамках якої створювалася версія Іл-22 ЛУРТ (літак управління та ретрансляції), триває донині.

За даними довідника Military Balance 2022, на початку широкомасштабної війни з Україною в росії було 12 літаків Іл-22М та 10 Іл-22 (старішої модифікації). Однак під час війни ці літаки зазнали потужних втрат. Російська газета «московский комсомолец» писала в жовтні 2022 року, що під час одного з патрулювання в прикордонній області Іл-22 обстріляла українська ППО, і він зазнав пошкодження. Літак зміг повернутися на базу, але про його подальшу долю нічого не відомо.

Ще один Іл-22М із заводським номером 2964010105 був збитий бойовиками ПВК «вагнер» під час заколоту 23 червня 2023 року у воронізькій області. І ось в січні 2024-го – чергова втрата.

Загалом варто сказати, що втрата двох таких цінних літаків, імовірно, призведе до зменшення активності російської авіації – перш за все тактичної – на південному фронті. Та й на інших ділянках слід очікувати зменшення кількості вильотів. Водночас найближчими днями росіяни можуть здійснити «удари відплати» – кремлю дуже важливо збити загальний негатив від вдалої акції українських Повітряних сил.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у нашому Telegram-каналі Mind.ua та стрічці Google NEWS