Президент Володимир Зеленський днями вніс до Верховної Ради законопроєкт «Про деякі питання у сфері міграції щодо підстав і порядку набуття та припинення громадянства України». Документом передбачена можливість подання декларації про визнання українського громадянства, а також визначені підстави для його припинення. За словами голови держави, таке рішення дозволить відчувати себе українцями понад 60 млн наших громадян, що живуть в інших країнах. Які нюанси у цій процедурі пропонує запровадити президент, розібралася для Mind адвокатка, експертка з питань ЄСПЛ та судової практики, медіаторка Тетяна Ігнатенко.
Номер і дата реєстрації: №10425 від 22 січня 2024 року
Автори: ініціатором проєкту закону є Президент України
Альтернативи: на момент підготовки матеріалу цього матеріалу альтернативні законодавчі ініціативи відсутні
Етап: проєкт закону тільки зареєстрований у Верховній Раді. Наразі має бути ухвалене рішення про розгляд та обговорення нової ініціативи.
Ціна питання: реалізація проєкту закону не потребує фінансування з державного чи місцевих бюджетів
Зміст. Питання удосконалення законодавства у сфері громадянства набуло особливої актуальності під час воєнного стану. На сьогодні багато іноземців бажають отримати громадянство України. Також чимало українців мають громадянство не лише нашої держави (приклад, велика кількість жителів Закарпаття отримали громадянство Угорщини), проте на сьогодні Конституцією України передбачено право українців мати лише одне громадянство.
З метою врегулювання цих та інших питань Президент України ініціював внесення проєкту закону, що передбачає зміни у такі нормативно-правові акти як Конституція України, Закони України «Про громадянство України», «Про правовий статус іноземців та осіб без громадянства» та «Про імміграцію».
Слід звернути увагу на основні моменти, що передбачені проєктом закону, а саме:
У цьому випадку іноземці, які подали зобов’язання про припинення іноземного громадянства повинні подати документ про таке припинення від уповноваженого органу держави протягом двох років із моменту отримання ними громадянства України. У разі неможливості надати такий документ із незалежних від них причин, такі особи можуть подати декларацію про відмову від іноземного громадянства та визнання себе лише громадянином України.
Щодо осіб, які є громадянами держави-агресора або держави-окупанта та хочуть отримати громадянство України, то проєктом закону передбачена така можливість. Такі особи разом із заявою про прийняття громадянства України подають зобов’язання про припинення іноземного громадянства (крім осіб, яких визнано біженцями та надано притулок в Україні або які проходять військову службу за контрактом у ЗСУ, Державній спеціальній службі транспорту, Національній гвардії України, або є одним із подружжя такої особи, або є дитиною такої особи).
Також слід зауважити, що проєкт закону передбачає, що, отримуючи громадянство України та відповідно український паспорт, такі іноземці у правових відносинах з Україною визнають себе лише громадянами України і не можуть розраховувати на правовий захист як громадяни іншої держави.
Суттєвий момент: якщо військовозобов’язаний чоловік отримає громадянство іншої держави, не відмовляючись від громадянства України, це не значить, що він не матиме обмежень при перетині кордону й не підлягатиме призову на військову службу. Всі зобов’язання, які має особа перед державою Україна, не скасовуються і залишаються чинними.
Плюси: особи, які матимуть множинне громадянство, зможуть брати участь у виборчому процесі тих країн, у яких отримано громадянство (якщо відсутні обмеження в такій країні). Жінки і діти, які виїхали за кордон під час війни й мають намір отримати громадянство іншої держави, зможуть не відмовлятися від громадянства України та після закінчення війни повернутися в свою державу як громадяни України.
Мінуси: подвійне оподаткування, якщо Україна не підписала конвенцію про уникнення подвійного оподаткування з відповідною державою.
Висновок. Взагалі множинне громадянство є прогресивним кроком. Це надасть можливість повернутися в Україну українцям, які отримали громадянство іншої держави та брати участь у політичному житті держави тощо.
Як приклад: у країнах ЄС громадянство є обов’язковою умовою участі в парламентських і президентських виборах, тоді як участь у місцевих виборах можлива при наявності визначених обставин. Зокрема, це право може набуватися завдяки постійному проживанню на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці. Так, у Франції, щоб вважатися жителем комуни, достатньо сплачувати податки до відповідного бюджету комуни.
Також позитивним моментом є те, що громадяни інших держав, які мають намір отримати громадянство України, зможуть поліпшити демографічну ситуацію в Україні та залучити додаткові інвестиції до нашої держави.
Однак множинне громадянство – це не лише права, а й обов’язки. Зокрема, це може бути обов’язок проходити військову службу в країні, де особа отримує ще одне громадянство, сплачувати податки, можливе обмеження обіймати державні посади тощо.