Тема штучного інтелекту продовжує привертати увагу суспільства, викликає побоювання, має своїх прихильників та противників. І звісно, під час саміту Mind Entrepreneur Summit 2024 її обговорювали дуже жваво. Саме цій темі було присвячено доповідь старшого директора з архітектури рішень, головного технічного директора ІТ-компанії «ЕРАМ Україна» Євгена Моспана. Mind занотував основні тези його виступу, що ж являє собою штучний інтелект сьогодні та чим він може бути корисним бізнесу.
Мої основні фокуси за напрямами, якими я займаюся, є Technology Consulting, це архітектура і Research and Development. Саме в цю сферу потрапляє штучний інтелект, який став дуже-дуже популярним рік тому, коли на сцену вийшов GPT зі своїм чатом і фактично зробив штучний інтелект такою річчю, до якої дуже-дуже легко доторкнутись.
Чи це просто хайп, чи це реальність і в чому взагалі секрет популярності. На мій погляд, це не хайп, не просто хайп. Коли я думаю про те, що сталося рік тому, мене це нагадує появу iPhone на сцені.
Якщо ми трохи повернемося в минуле, то згадаємо, що Білл Гейтс 2002 року показував планшет, і ніхто на це не відреагував. Проте, коли вже за 5 років Стів Джобс показав iPad, світ з'їхав з глузду. Чому так сталося? Тому що це було підготовлено, тому що до цього з'явився iPhone. І він змінив наше ставлення до того, як ми можемо користуватися тим чи іншим пристроєм.
Так само сталося і зі штучним інтелектом торік. Він був серед нас уже давно. Тобто те, що зараз майже всі говорять про генеративний штучний інтелект, не означає, що його не було до цього. Думаю, що ви знаєте багато прикладів і бачите його навколо себе майже завжди.
Секрет полягає у тому, що штучний інтелект перейшов на рівень, коли «воно» (від англійського займенника it) нас розуміє.
Якщо подивитися у майбутнє і подумати, а до чого може призвести розвиток штучного інтелекту. Тут вбачаються завжди два сценарії. З одного боку, це «Термінатор» Джеймса Кемерона (фільм 1984 року, у головній ролі – Арнольд Шварценегер), а з іншого – це робот WALL-E (герой мультфільму 2008 року студії Pixar), який прибирає планету. Куди піде розвиток штучного інтелекту залежить від людей.
Чи може розвивати сам себе штучний інтелект? Так, може. Але наразі дуже обмежено.
Водночас ці картинки я створював із допомогою DALL-E, тобто в ChatGPT. Це дуже просто, думаю, багато хто з вас це спробували.
І що мені сподобалося. Коли я створював картинку, я написав «Створімо картинку з термінаторами та Воллі». На що мені штучний інтелект відповів; «Ти знаєш, я не можу це зробити, тому що я поважаю авторські права, але я можу створити тобі щось схоже».
Насправді зараз розвиток штучного інтелекту враховує не лише технологічну складову, яка є доволі складною, а і юридичні та соціальні аспекти.
Якщо ви спробуєте посваритися з ШІ, то у більшості випадків він вам відповість, що ви порушуєте права, і він не буде вам відповідати. На мій погляд, це дуже важливо. Наприклад, харасмент, який ми можемо застосовувати, мають регулюватися, тому що ШІ виходить дійсно на рівень, коли це може стати масовим.
У чому ще є один секрет популярності? Він у тому, що, дійсно, це легко спробувати. У тих, хто спробував, насамперед здивування – воно працює. А потім розчарування. Тому що бреше, галюцинує, видає щось не те, працює не так, як очікувалося. Повірте, ви не одинокі. Всі із цим стикаються. Але воно може рухатися вперед.
Так, застосування генеративного штучного інтелекту для бізнесу можливо в бек-офісі – для ваших внутрішніх процесів, які відбуваються в кампанії. І для фронт-офісу, коли ми працюємо з нашими кінцевими споживачами. З фронт-офісом є зараз багато складнощів, саме із цими галюцинаціями, хто візьме відповідальність тощо. Це важко.
Але в бек-офісі ми маємо повний контроль. І тому ми зараз дуже-дуже сильно людей залучаємо до того, щоб вони цим користувалися.
Тут неспроста п'ять хвиль. Думаю, багато хто з вас бачив концепт автономного автомобіля від BMW. Коли на п'ятому рівні людина вже є просто пасажиром автомобіля, який автономно керується і робить це правильно. Так може бути і зі штучним інтелектом. Проте прогнози – річ невдячна. Звісно, у більшості випадків всі помиляються. І непевно, я помилюся. Але все ж таки розказати про це варто.
Розпізнавання образів також присутнє. І ми можемо навіть працювати з документами, які були відскановані. У сфері IT цих копілотів уже просто безліч. Найцікавіші, мені здається, для бізнесу, якими, зокрема, ми користуємося всередині компанії – Microsoft Teams. Там вбудований копілот, ви включаєте транскрипт, робите запис, зокрема якоїсь онлайн-зустрічі, і наприкінці просите штучний інтелект: «А зробіть мені summary». І він робить це доволі добре.
Тобто ми цим користуємося, і це працює доволі круто. Але це ще не революція. Тому що фактично ми підвищуємо свою власну продуктивність – люди можуть навчитися робити якусь роботу швидше. Але якщо ми поглянемо на команду, то для команди це не завжди є кінцевим результатом. Тобто її продуктивність може не підвищуватися.
Фактично що ми бачимо зараз? Агенти гарні тоді, коли вони вирішують маленьке зрозуміле завдання. Це як с початківцем, якого ви берете на роботу. Якщо ви на нього навалите відразу всі свої бізнес-процеси, зазвичай він нічого не може зробити, бо в нього просто не вистачає brain capacity для того, щоб зрозуміти, а що ж робити. Так відбувається зараз і з цими агентами. Їх треба робити дуже сфокусованими, направленими на одне завдання, і тоді вони працюють добре.
Якщо уявити, що ми зробили 10 таких агентів, це завдання можна передавати, як у звичайному бізнес-процесі за ланцюгом. І людина може цим керувати. Людину ці агенти кликатимуть тоді, коли відбувається якась проблема, коли вони щось не змогли зробити.
І от насправді зараз світ інноваційний і знаходиться десь на другій хвилі.
Коли вони проактивно стежать за якимись бізнес-процесом, неважливо, що це буде. Коли вони не можуть розв'язати своє завдання, вони кличуть людину й кажуть, «Я зламалася, будь ласка, полагодьте мене».
Я спеціально не кажу про четверту й п'яту хвилі, бо там дуже непрогнозовано, як це може розвиватися. Тому на останок, чи треба ще чогось чекати? Світ нас навчив останніми роками, що не треба нічого чекати. Уже можна робити все зараз, якщо у вас є на це енергія та ідеї.
Як ви можете це робити? Я обрав найпростіші насправді зараз пропозиції на ринку, які дуже легко доступні й упроваджуються малим та середнім бізнесом. Це Copilat від Майкрософт. Тобто ви отримуєте Copilat в офісі, у месенджерах, і можете створювати своїх асистентів.
Це команди від самого ChatGPT, від OpenAI, тобто від тієї компанії, що зробила революцію в цьому світі. І якщо ви сміливі, то можете побудувати власне рішення з технологічною компанією.
Після того як Дональд Трамп у 2021 році програв вибори, і його заблокували у твіттері, він створив власну соціальну мережу без політичної цензури Truth Social зі свободою слова. Запуск останньої відбувся у лютому 2022-го. Нещодавно там також з’явився ШІ, який має повну свободу. Там навіть можна попросити його поводитись як Адольф Гітлер і таким чином поспілкуватись, як із головою третього рейху.
На запитання, чи може ШІ «без кордонів» нашкодити ШІ, який має обмеження, відповім, що з технологічного погляду, тобто теоретично, така проблема може з’явитися. Тому що, як навчається штучний інтелект, це фактично великий датасет, у якому сказано – оце є добре, це правильна відповідь, а це – є неправильна відповідь.
Тому ці моделі, які побудовані такими людьми, як Дональд Трамп, можуть фактично ці датасети розповсюджувати, і вони можуть впливати на те, як побудовані умовно хороші моделі, такі, як ChatGPT.
Але, знову ж таки, ми, як люди, повинні розуміти одну просту річ – що це все ж таки просто технологія. Тобто під «капотом» штучний інтелект – це звичайна математика.
Вона така, як і була в 1960-х роках, коли була створена перша нейронна мережа Персептрон. Згідно з вікіпедією – математична або комп'ютерна модель сприйняття інформації мозком (кібернетична модель мозку), запропонована Френком Розенблатом 1957 року й реалізована у вигляді електронної машини «Марк-1» у 1960 році. Відтоді, коли вона з'явилася, майже нічого не змінилося, просто масштабувалося.
І варто розуміти, що саме ми, люди, на це впливаємо. Тобто навряд чи відбудеться така мутація у штучних інтелектах, коли вони візьмуть повний контроль над цим.
Знову ж таки, я не думаю, що це можливо найближчими роками. Так, коли приходять до мене в команду нові співробітники, коли починають працювати зі штучними інтелектами, я їм кажу одну річ: «Робіть добро, не робіть зло». Тобто я просто не знаю, яку їм кращу дати пораду, з якою вони можуть рухатися вперед.
І ми ж знаємо, що добро і зло – воно для всіх різне. Це ж не якісь абсолютні речі. Наприклад, якщо ми дивимося фантастичні фільми, там у більшості випадків штучний інтелект вирішує, що людина хвора і її треба лікувати.
Тобто почнімо лікувати спершу себе, і визначимося, дійсно, що для нас є правильним, що є неправильним, а потім уже будемо казати, як там штучні інтелекти розвиватимуться. Для мене це питання культури саме людей, не технологій.