Створене 2021 року Бюро економічної безпеки мало започаткувати новий етап прозорих відносин держави з бізнесом. Натомість уже через два роки не тільки бізнес, а й провідні міжнародні партнери України одностайно заявляли про необхідність його якнайшвидшого реформування. Цьогорічна реформа має дати відповідь, наскільки можливо виправити помилки, закладені ще на початку існування БЕБ. На що слід зважати в першу чергу, спеціально для Mind пояснює Денис Шкаровський, адвокат, партнер VB Partners.
Створенням БЕБ мав завершитися довгий і складний пошук державою оптимального розв'язання проблем відносин бізнесу та правоохоронців:
Розв'язати такі проблеми мало БЕБ як єдиний орган боротьби з економічною злочинністю. За задумом, бюро повинно було покінчити із силовим тиском на бізнес.
Перші роки функціонування бюро засвідчили системні проблеми в його роботі:
Детективи БЕБ у 2023 році втричі (!) частіше зверталися з клопотаннями про обшук, ніж у 2022-му, а також отримали у 12 разів (!) більше дозволів на негласні слідчі (розшукові) дії (1798), ніж у 2022-му (143).
Це призвело до вкрай негативної оцінки діяльності бюро:
За результатами тривалої публічної дискусії Верховна Рада таки прийняла допрацьований з урахуванням позицій міжнародних партнерів і бізнес-асоціацій закон щодо удосконалення роботи БЕБ.
Загалом закон присвячений змінам у кадровій політиці БЕБ: була змінена конкурсна процедура призначення керівника бюро, його співробітників, запроваджено їх атестацію.
Серед ключових інституційних змін закон передбачає:
З недоліків оновленої процедури – питання щодо допуску ГО до формування таких комісій вирішується директором БЕБ. Жодних запобіжників для необґрунтованих відмов директора бюро в допуску до зборів певних ГО – закон не передбачає.
Такій атестації підлягатимуть усі співробітники бюро, крім тих, які призначені згідно з новою конкурсною процедурою. Відмова від її проведення або негативний результат – підстава для звільнення. Для проведення атестації будуть створені відповідні атестаційні комісії – за участі міжнародних організацій-донорів.
Водночас законом так і не були вирішені інші системні проблеми діяльності бюро – оперативний супровід співробітниками інших органів, підслідність тощо. Низка законопроєктів щодо цих питань наразі перебувають на опрацюванні ВР.
Теперішня реформа БЕБ засвідчує не лише наявність проблеми тиску з боку слідства на бізнес, а й готовність держави налагоджувати діалог у цій сфері.
Прийняті законодавчі зміни підтверджують, що основна причина неефективності БЕБ – не відсутність ресурсів або недосконалість засобів процесуального характеру. Такою причиною є неспроможні та незацікавлені в їхньому належному використанні кадри.
Оновлення конкурсних процедур за зразком НАБУ та САП, залучення до них міжнародних партнерів можуть стати необхідним фундаментом для реального перезавантаження відносин держави та бізнесу.