Реформа БЕБ: чи вдасться передомовитися державі та бізнесу

І які «больові точки» слід тримати на контролі

Фото: facebook.com/ESBU.GOV.UA

Створене 2021 року Бюро економічної безпеки мало започаткувати новий етап прозорих відносин держави з бізнесом. Натомість уже через два роки не тільки бізнес, а й провідні міжнародні партнери України одностайно заявляли про необхідність його якнайшвидшого реформування. Цьогорічна реформа має дати відповідь, наскільки можливо виправити помилки, закладені ще на початку існування БЕБ. На що слід зважати в першу чергу, спеціально для Mind пояснює Денис Шкаровський, адвокат, партнер VB Partners.

Створенням БЕБ мав завершитися довгий і складний пошук державою оптимального розв'язання проблем відносин бізнесу та правоохоронців:

Розв'язати такі проблеми мало БЕБ як єдиний орган боротьби з економічною злочинністю. За задумом, бюро повинно було покінчити із силовим тиском на бізнес.

Читайте також: Перезавантаження БЕБ: як довго бізнесу терпіти маски-шоу

Чому БЕБ доводиться реформувати?

Перші роки функціонування бюро засвідчили системні проблеми в його роботі:

  1. Штат органу майже повністю був сформований з колишніх співробітників податкової, незадовільна оцінка роботи яких і була однією з причин створення БЕБ.
  2. Низькі результати розслідувань, неефективне витрачання ресурсів:
  1. Акцент на «силових» методах слідства (замість анонсованого аналітичного вектора діяльності).

Детективи БЕБ у 2023 році втричі (!) частіше зверталися з клопотаннями про обшук, ніж у 2022-му, а також отримали у 12 разів (!) більше дозволів на негласні слідчі (розшукові) дії (1798), ніж у 2022-му (143).

Це призвело до вкрай негативної оцінки діяльності бюро:

  1. Бізнес-асоціації (СУП, ЄБА, ACC та ін.) неодноразово виступали з ініціативою перезавантаження БЕБ.
  2. Рада бізнес-омбудсмена не тільки виступила за оновлення БЕБ з урахуванням вимог бізнесу та міжнародних партнерів, а й зазначила, що «функціонування БЕБ у поточному вигляді не відповідає заявленій ідеї створення єдиного прозорого органу із розслідування економічних злочинів».
  3. Генпрокурор, звітуючи про результати 3-місячного аудиту проваджень проти бізнесу, серед пріоритетних напрямків для зменшення тиску на підприємців назвав оновлення БЕБ і проведення прозорого відбору його керівництва та кадрів.
  4. Про важливість реформування БЕБ наголошували також МВФ (реформа є одним зі структурних маячків для кредитування фонду), ЄС та посли G7.

Яким має бути БЕБ 2.0?

За результатами тривалої публічної дискусії Верховна Рада таки прийняла допрацьований з урахуванням позицій міжнародних партнерів і бізнес-асоціацій закон щодо удосконалення роботи БЕБ.

Загалом закон присвячений змінам у кадровій політиці БЕБ: була змінена конкурсна процедура призначення керівника бюро, його співробітників, запроваджено їх атестацію.

Серед ключових інституційних змін закон передбачає:

  1. Оновлену процедуру призначення директора БЕБ. Обирається конкурсною комісією, до складу якої входять члени, визначені міжнародними (іноземними) організаціями-донорами (мають ключовий голос при ухваленні рішень).
  2. Конкурсну процедуру наповнення штату БЕБ. Формуються кадрові комісії, члени яких у тому числі визначаються РГК при БЕБ, громадськими організаціями.

З недоліків оновленої процедури – питання щодо допуску ГО до формування таких комісій вирішується директором БЕБ. Жодних запобіжників для необґрунтованих відмов директора бюро в допуску до зборів певних ГО – закон не передбачає.

  1. Періодичний аудит ефективності:
  1. Оновлення Ради громадського контролю при БЕБ та Дисциплінарної комісії (до складу останньої відтепер буде входити особа визначена Радою бізнес-омбудсмена);
  2. Запровадження обов’язкової атестації працівників БЕБ – для підтвердження рівня доброчесності та компетентності.

Такій атестації підлягатимуть усі співробітники бюро, крім тих, які призначені згідно з новою конкурсною процедурою. Відмова від її проведення або негативний результат – підстава для звільнення. Для проведення атестації будуть створені відповідні атестаційні комісії – за участі міжнародних організацій-донорів.

Водночас законом так і не були вирішені інші системні проблеми діяльності бюро – оперативний супровід співробітниками інших органів, підслідність тощо. Низка законопроєктів щодо цих питань наразі перебувають на опрацюванні ВР.

Що треба усвідомити вже зараз?

Теперішня реформа БЕБ засвідчує не лише наявність проблеми тиску з боку слідства на бізнес, а й готовність держави налагоджувати діалог у цій сфері.

Прийняті законодавчі зміни підтверджують, що основна причина неефективності БЕБ – не відсутність ресурсів або недосконалість засобів процесуального характеру. Такою причиною є неспроможні та незацікавлені в їхньому належному використанні кадри.

Оновлення конкурсних процедур за зразком НАБУ та САП, залучення до них міжнародних партнерів можуть стати необхідним фундаментом для реального перезавантаження відносин держави та бізнесу.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у нашому Telegram-каналі Mind.ua та стрічці Google NEWS