Приватизація державних банків: хто може купувати та які ризики для інвесторів

Яких кроків від влади очікувати далі

Фото: shutterstock.com

На сьогодні частка держави в банківському секторі України перевищує 50%. З набранням чинності 19 жовтня 2024 року Закону України «Про особливості продажу пакетів акцій, що належать державі у статутному капіталі банків» (далі – закон) є підстави очікувати, що це може змінитися. Про те, хто може брати участь у конкурсі з продажу, а також про ризики для інвесторів та інші деталі щодо законопроєкту спеціально для Mind проаналізували Сергій Піонтковський, партнер практики нерухомості, будівництва та енергетики Baker McKenzie Ukraine й Андрій Левченко, юрист практики нерухомості та будівництва Baker McKenzie Ukraine.

Мета. «Зменшення частки держави у банківському секторі України» та «посилення конкуренції у банківському секторі України». Відповідно до задекларованої мети об'єктами продажу визначено державні пакети акцій системно важливих банків, які перебувають в управлінні КМУ або Мінфіну, за винятком Ощадбанку та Укрексімбанку.

Перелік майбутніх об'єктів продажу вірогідно буде представлено державними пакетами акцій таких трьох банків:

Продаж державних пакетів акцій в інших банках, які не віднесені до системно важливих або державні акції в яких не перебувають в управлінні КМУ або Мінфіну (наприклад, Перший інвестиційний банк, Мотор-Банк тощо), схоже не регулюватиметься законом.

Зміст. Законом передбачається:

Позиція експертів. Зазначені правила видаються доволі «ліберальними» і «ринковими», якщо порівнювати їх з правилами відчуження інших державних активів (наприклад, процедурами приватизації державного майна). Вони є більш гнучкими в питаннях визначення стартової ціни, можливості призначення повторних аукціонів зі зниженням стартової ціни, а також мінімальної кількості необхідних учасників.

Ризики оскарження продажу пакетів акцій. Закон передбачає деякі гарантії для інвесторів на випадок визнання протиправними і скасування рішень органів державної влади про продаж державних пакетів акцій. Згідно із законом, їх визнання протиправними і скасування породжуватиме в постраждалих осіб лише право на відшкодування шкоди, завданої такими рішеннями, і не відновлюватиме їхнє становище, яке існувало до ухвалення відповідних рішень органів державної влади.

З огляду на цю норму, у разі якщо попередній власник проданого пакета акцій успішно оскаржить рішення про продаж пакета акцій, то він зможе претендувати лише на відшкодування шкоди, завданої йому державою. А його вимоги про повернення йому пакета акцій не будуть задоволені. Відповідно добросовісний інвестор не втратить придбаний ним пакет акцій із підстав неправомірності рішень держави, ухвалених у процесі його продажу. Це може підвищити передбачуваність процесу та довіру інвесторів.

Хто може бути учасником конкурсу?

Учасниками конкурсу з продажу зможуть стати особи, які відповідатимуть положенням Закону України «Про банки і банківську діяльність», а також ризик-профілю учасника конкурсу, який буде затверджено КМУ. Очікувано, не зможуть бути учасниками особи, які зокрема:

Наступні істотні кроки, на які можна очікувати:

  1. Узгодження із законом чинних підзаконних нормативно-правових актів (наприклад, положення про комісію з продажу пакетів акцій банків, порядку залучення радників із продажу пакетів акцій банків).
  2. Утворення КМУ комісії з продажу пакетів акцій банків.
  3. Рада з фінансової стабільності аналізуватиме вплив продажу пакетів акцій держави у статутних капіталах банків на фінансовий стан і стабільність банківської системи.
  4. Ухвалення КМУ (з урахуванням висновків Ради фінансової стабільності) рішень про підготовку пакетів акцій відповідних банків до продажу.
Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у нашому Telegram-каналі Mind.ua та стрічці Google NEWS