Верховна Рада України 4 грудня не підтримала законопроєкт №10242 про посилення відповідальності за публікацію інформації з публічних реєстрів і відправила його на повторне друге читання. Проти законопроєкту виступили Медіарух, медійні та правозахисні організації, адже в запропонованій редакції документ передбачав суттєві загрози для свободи слова, роботи журналістів, захисту журналістських джерел і викривачів корупції в Україні. У чому ризики законопроєкту та який вплив він має на боротьбу з корупцією в Україні, спеціально для Mind пояснює Зоряна Пелех, юристка, PhD у галузі права, засновниця компанії Pelekh & Partners.
Номер, дата реєстрації: №10242 від 09.11.2023
Суб'єкт права законодавчої ініціативи: народний депутат України
Етап: 04.12.2024, передано на повторне друге читання
Зміст. Встановлення кримінальної відповідальності за несанкціоноване втручання, збут або розповсюдження інформації, що оброблюється в публічних електронних реєстрах, та посилення кримінальної відповідальності під час дії воєнного стану за кримінальні правопорушення у сфері використання інформаційно-комунікаційних систем.
Корупція є однією з головних перепон для розвитку України. За даними Індексу сприйняття корупції (CPI) за 2023 рік, Україна отримала 36 балів зі 100 і посідає 104-те місце серед 180 країн. Попри прогрес у підвищенні прозорості, 94% українців і досі вважають корупцію поширеним явищем.
Під час війни ця проблема стає ще гострішою, оскільки суспільство та міжнародні партнери очікують від держави прозорих і доброчесних дій. Разом з тим закриття доступу до ключових даних, передбачене законопроєктом №10242, може значно ускладнити боротьбу з корупцією.
Україна зробила значний крок у впровадженні механізмів прозорості, зокрема через Єдиний державний реєстр декларацій. Законодавство, зокрема ст. 366-2 Кримінального кодексу України та ст. 172-6 Кодексу України про адміністративні правопорушення, забезпечує відповідальність за подання недостовірної інформації в деклараціях.
Завдяки відкритим реєстрам і проведенню НАЗК за 10 місяців 2024 року 860 повних перевірок, з них у 542 перевірках виявлено недостовірні відомості (встановлено ознаки правопорушень, передбачених ст. 366-2 КК України та ч. 4 ст. 172-6 КУпАП), ознаки незаконного збагачення чи необґрунтованості активів, а також порушення конфлікту інтересів у 280 деклараціях або в 52% від завершених перевірок, тобто в кожній другій декларації, що перевірена. Наразі за 10 місяців встановлено ознаки недостовірних відомостей на 3,15 млрд грн, ознаки необґрунтованості активів на понад 42 млн грн, ознак незаконного збагачення на 160,6 млн грн. Проведення ще 318 перевірок триває.
Однак нещодавні події, пов’язані із законопроєктом №10242, що передбачає кримінальну відповідальність за несанкціоноване втручання в публічні реєстри, засвідчили серйозні ризики. Якщо цей законопроєкт буде прийнятий, він може обмежити доступ до важливої публічної інформації, що значно ускладнить процес контролю за діяльністю державних службовців. Зокрема, позбавить громадський контроль можливості відстежувати діяльність чиновників через публічні реєстри, що стане значною перешкодою в боротьбі з корупцією.
Журналістів можуть переслідувати за матеріал, де йдеться про виїзд депутата за кордон під час війни або про те, як прокурори оформлюють «інвалідність», щоб уникнути мобілізації. Саме ці розслідування допомагають нам бачити, хто чесно працює, а хто – зловживає владою.
Отже, закритість реєстрів знищує один із найпотужніших інструментів у боротьбі з корупцією, а також ініціатива б’є по репутації України на міжнародній арені. Європа та США підтримують нас у війні саме тому, що ми декларуємо прозорість і демократичні цінності. Якщо ми від цього відмовимося, то ризикуємо втратити довіру партнерів.
Країни, які зробили прозорість фундаментом своєї системи управління, демонструють низький рівень корупції та високий рівень довіри громадян до влади:
Україна має всі передумови для застосування подібних підходів, але будь-які спроби обмежити доступ до інформації ставлять під сумнів наш прогрес.
Прозорість – це більше, ніж інструмент боротьби з корупцією; це цінність, яка визначає шлях розвитку суспільства. Законопроєкт №10242, попри те, що наразі не був підтриманий, є тривожним сигналом. Якщо він буде ухвалений у його нинішній редакції, він може значно обмежити громадський контроль над діяльністю посадовців і знизити рівень довіри до уряду. Для збереження балансу між безпекою та прозорістю, важливо переглянути проєкт, враховуючи міжнародний досвід у цій сфері.