Україна бере активну участь у дослідженнях у галузі біології, хімії та фармацевтики, які є основою для розвитку косметичних технологій. Розробка ефективних формул, використання натуральних компонентів та створення нових екологічних продуктів є частиною науково-дослідних програм, які наразі розробляються в українських лабораторіях. Про те, як наукові досягнення впливають на розвиток косметології, як створювати безпечні косметичні продукти і як не потрапити на гачок маркетингових маніпуляцій, Mind розповіла мікробіолог, кандидат фармацевтичних наук та співзасновниця бренду натуральної косметики ED Cosmetics Надія Ділай.
Косметологія сьогодні – це не просто індустрія краси, а справжня наука, що має багато спільного з фармацією. Сучасне виробництво косметики ґрунтується на глибоких дослідженнях, лабораторній роботі, науковому аналізі та критичному мисленні. Розробка нових продуктів починається з вивчення потреб ринку та аналізу наукових публікацій, що підтверджують ефективність і безпечність інгредієнтів. Косметологія неодмінно має спиратись на ретельні дослідження, і для того є кілька причин:
Одним із викликів сучасної косметології є велика кількість інформаційних маніпуляцій. Деякі дослідження, що мають сумнівну методологію, швидко стають популярними завдяки маркетинговим кампаніям. Так страх перед парабенами почався з однієї єдиної публікації, яку без критичного аналізу підхопили ЗМІ. Науковці ж, на відміну від масового споживача, зобов’язані перевіряти кожне джерело, досліджувати автора, його досвід та правдивість висновків.
Наприклад, кілька років тому прозвучало гучне твердження, що антиперспіранти з вмістом алюмінію викликають рак грудей. Це припущення з’явилося через те, що в пухлинних клітинах іноді знаходили оксид алюмінію. Але чи то ослаблені клітини «тягнули» та накопичували елементи, чи то саме через оксид алюмінію виникав рак – це залишилось недоведеним.
Наукові дослідження не підтвердили прямого зв’язку між використанням антиперспірантів і розвитком онкологічних захворювань. Щоб зробити такі висновки, необхідні масштабні та довготривалі дослідження з великою вибіркою добровольців. Натомість дехто з виробників оголосив цю інформацію як доведений факт, використовуючи його для реклами власних умовно безпечних антиперспірантів.
Аби не втрапити на гачок, сучасний споживач повинен бути обізнаним і навчитися критично оцінювати інформацію про косметичні продукти. Не всі «гучні відкриття» є науково обґрунтованими, а багато заборонених інгредієнтів не мають достатньої доказової бази щодо своєї шкоди.
Перед тим, як відмовлятися від певного засобу через черговий інформаційний скандал, варто перевірити першоджерела та ознайомитися з дослідженнями. Власне, як і перед тим, як повірити в користь і магічну силу розрекламованого продукту.
Захист здоровʼя споживачів – це, найперше, місія самих споживачів. Наприклад, в Україні заборонено використання в косметиці антибіотиків. Шкідливий вплив таких компонентів доведено, про це говорять відкрито, але досі трапляються недобросовісні виробники, які додають їх до своїх засобів. Убезпечитись від цього можна лише одним способом – перевіряючи склад продукції. Як це зробити?
Безпека та ефективність косметичних засобів базуються на глибоких дослідженнях, а не на популярних міфах. Критичне мислення допомагає споживачам приймати обґрунтовані рішення, а виробникам – створювати якісні та безпечні продукти, що відповідають реальним потребам ринку.