Наука заради здоров'я та краси: як дослідження змінюють підхід до створення косметики
Як створювати безпечні та ефективні косметичні продукти

Україна бере активну участь у дослідженнях у галузі біології, хімії та фармацевтики, які є основою для розвитку косметичних технологій. Розробка ефективних формул, використання натуральних компонентів та створення нових екологічних продуктів є частиною науково-дослідних програм, які наразі розробляються в українських лабораторіях. Про те, як наукові досягнення впливають на розвиток косметології, як створювати безпечні косметичні продукти і як не потрапити на гачок маркетингових маніпуляцій, Mind розповіла мікробіолог, кандидат фармацевтичних наук та співзасновниця бренду натуральної косметики ED Cosmetics Надія Ділай.
Косметологія сьогодні – це не просто індустрія краси, а справжня наука, що має багато спільного з фармацією. Сучасне виробництво косметики ґрунтується на глибоких дослідженнях, лабораторній роботі, науковому аналізі та критичному мисленні. Розробка нових продуктів починається з вивчення потреб ринку та аналізу наукових публікацій, що підтверджують ефективність і безпечність інгредієнтів. Косметологія неодмінно має спиратись на ретельні дослідження, і для того є кілька причин:
- Необхідно переконатися в ефективності засобів. Лабораторні та клінічні тестування мають довести дієвість тих чи тих інгредієнтів, їх поєднань, ефективність формул.
- Виробник мусить гарантувати безпеку. Навіть натуральні компоненти можуть спричиняти алергічні реакції чи небажані ефекти, тому важливо вивчати їхній вплив на організм.
- Важливо уникати помилкових висновків. Іноді маркетинг поширює міфи (наприклад, про магічну силу мікрочасток золота в косметичних засобах), тоді як наукові дослідження не підтверджують ці твердження.
- Дослідження дозволяють забезпечити відповідність стандартам. Косметична продукція проходить серйозні перевірки перед виходом на ринок, і тільки науковий підхід дозволяє відповідати вимогам безпеки.
Як створювати безпечні та ефективні косметичні продукти: досвід ED Cosmetics
- Починайте з реальних потреб споживачів. У центрі будь-якої розробки – бажання людей. Аналізуйте зворотний зв'язок клієнтів, питання, які вони ставлять, та запити, які отримує служба підтримки.
- Спирайтесь на наукові дослідження. Кожна формула починається з глибокого аналізу наукових джерел. Ми працюємо з базами даних на кшталт Scopus, щоби дізнатись, які інгредієнти дійсно працюють, а не просто «в тренді». Аналізуємо те, що зробили до нас. Це дозволяє знайти перспективні інгредієнти, здатні ефективно вирішувати ті чи інші питання.
- Проводьте власні дослідження та тестування. Не зупиняйтесь на теорії, після аналізу запускайте серію власних тестів, щоб, наприклад, перевірити сумісність інгредієнтів, стабільність формул, відчуття на шкірі.
- Гнучкість – крок до відповідального виробництва. Важливо бути гнучкими, швидко реагувати на нову інформацію. Якщо виробник розуміє, що є небезпека, або певний компонент може викликати небажані ефекти, то відкликати продукцію – нормальна практика. Ми, наприклад, працюючи над новим продуктом, планували використовувати в ензимній пудрі невеликий відсоток тальку. Але саме вийшли дослідження щодо того, що тальк у косметиці небезпечний, бо може містити сліди азбесту, який є канцерогеном. Ми почали вивчати це та вирішили взагалі забрати компонент з продукту.
- Боріться з міфами прозорою комунікацією. На ринку багато обіцянок без доказів. Будьте завжди готові пояснити, чому використали той чи інший компонент, дати посилання на відкриті джерела досліджень. Це допомагає не лише побудувати довіру, а й підвищити освіченість споживачів.
Косметологія & маркетингові маніпуляції
Одним із викликів сучасної косметології є велика кількість інформаційних маніпуляцій. Деякі дослідження, що мають сумнівну методологію, швидко стають популярними завдяки маркетинговим кампаніям. Так страх перед парабенами почався з однієї єдиної публікації, яку без критичного аналізу підхопили ЗМІ. Науковці ж, на відміну від масового споживача, зобов’язані перевіряти кожне джерело, досліджувати автора, його досвід та правдивість висновків.
Наприклад, кілька років тому прозвучало гучне твердження, що антиперспіранти з вмістом алюмінію викликають рак грудей. Це припущення з’явилося через те, що в пухлинних клітинах іноді знаходили оксид алюмінію. Але чи то ослаблені клітини «тягнули» та накопичували елементи, чи то саме через оксид алюмінію виникав рак – це залишилось недоведеним.
Наукові дослідження не підтвердили прямого зв’язку між використанням антиперспірантів і розвитком онкологічних захворювань. Щоб зробити такі висновки, необхідні масштабні та довготривалі дослідження з великою вибіркою добровольців. Натомість дехто з виробників оголосив цю інформацію як доведений факт, використовуючи його для реклами власних умовно безпечних антиперспірантів.
Критичне мислення – запорука безпеки споживача
Аби не втрапити на гачок, сучасний споживач повинен бути обізнаним і навчитися критично оцінювати інформацію про косметичні продукти. Не всі «гучні відкриття» є науково обґрунтованими, а багато заборонених інгредієнтів не мають достатньої доказової бази щодо своєї шкоди.
Перед тим, як відмовлятися від певного засобу через черговий інформаційний скандал, варто перевірити першоджерела та ознайомитися з дослідженнями. Власне, як і перед тим, як повірити в користь і магічну силу розрекламованого продукту.
Захист здоровʼя споживачів – це, найперше, місія самих споживачів. Наприклад, в Україні заборонено використання в косметиці антибіотиків. Шкідливий вплив таких компонентів доведено, про це говорять відкрито, але досі трапляються недобросовісні виробники, які додають їх до своїх засобів. Убезпечитись від цього можна лише одним способом – перевіряючи склад продукції. Як це зробити?
- Як приклад, можна запитати у штучного інтелекту: скопіювати склад і показати його ChatGPT. Так можна зможете отримати найпростіший аналіз інгредієнтів: які працюють, які можуть бути шкідливими та для якого типу шкіри підійде цей засіб.
- Уникайте потенційно шкідливих речовин. До небажаних інгредієнтів можуть належати: SLS/SLES (можуть подразнювати), формальдегіди (консерванти, що можуть викликати алергію), занадто багато спиртів (сушать шкіру)
- На жаль, у косметичних засобах споживач не може перевірити концентрацію активних речовин. І якщо вітамін С чи Ретинол знаходяться в кінці списку, це не означає що їх там не достатньо. Адже різні активні інгредієнти мають свій відсоток, у яких вони ефективні, і це залежить від молекули.
Безпека та ефективність косметичних засобів базуються на глибоких дослідженнях, а не на популярних міфах. Критичне мислення допомагає споживачам приймати обґрунтовані рішення, а виробникам – створювати якісні та безпечні продукти, що відповідають реальним потребам ринку.
Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.
Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.
Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.