VIP-термінал – послуга, за яку потрібно заплатити додатково. У Борисполі звичайному пасажиру це обійдеться в 2280 грн, трансферному – в 3420 грн. Що отримує клієнт за ці гроші? «Йому потрібно тільки приїхати в аеропорт, все інше ми беремо на себе: зустрічаємо його, реєструємо квитки і багаж, підвозимо/забираємо його до/від літака. У нас окремі стійки для авіаційного, митного та прикордонного контролю, тому наш клієнт не стоїть в чергах», – розповідає Кушніренко. У барі – система all inclusive, на території термінала три окремі кімнати з душовими кабінами.
Крім Борисполя, такі VIP-термінали є ще у двох українських аеропортах – у МА Київ і МА Харків. Це все термінали, у яких є сучасні бізнес-лаунжі, окремий вхід і власні парковки. У МА Харків, наприклад, такі VIP-ворота облаштували в старому терміналі, що був побудований ще за радянських часів і використовувався як основний до Чемпіонату Європи з футболу 2012 року.
Сучасну інфраструктуру для VIP-клієнтів ці аеропорти отримали в рамках підготовки до Євро-2012. У решти аеропортів окремих VIP-терміналів немає. Найдорожчий VIP-термінал (на сайті аеропорту він називається бізнес-термінал) у МА Київ – вартість послуги від $170 для пасажира прямого рейсу, $250 – для транзитного і $200 – для того, хто летить бізнес-джетом. Скасування менш ніж за годину до вильоту/прильоту обійдеться у $85.
Вартість послуг у залах підвищеного комфорту інших регіональних аеропортів менше в десятки разів: у КП Міжнародний аеропорт Запоріжжя перебування в такому залі обійдеться лише в 50 грн, в аеропорту Херсон – у 50 грн для пасажира внутрішнього рейсу і 550 грн – міжнародного, у МА Львів перебування в бізнес-лаунжі коштуватиме $12, прискорений прохід контролю – $15. Але набір послуг і рівень сервісу в інших аеропортах набагато скромніший – це швидше бізнес-зал у звичайному терміналі. Якщо пощастить, там буде бар, більярдна і якісний Wi-Fi.
Заробити на VIP
У Борисполі кажуть, що VIP-термінал – це комерційний і прибутковий підрозділ. «Минулого року ми заробили майже 40 млн грн, обслуживши майже 40 000 пасажирів», – зазначає Наталія Кушніренко. Щоправда, у структурі доходів і пасажиропотоку Борисполя це дуже скромні показники – лише 2,4 і 0,5% відповідно (виходячи з результатів аеропорту за 2016 рік). Але в доходах, що приносить аеропорту неавіаційна діяльність, це понад 10%.
Основні клієнти VIP-термінала Борисполя – пасажири класичних лайнерів. Замовники, приблизно в рівних частках, – фізичні та юридичні особи (турфірми або корпоративні замовлення). Корпоративні – це зазвичай великі компанії, що відправляють своїх співробітників на конференції. Приватні – це не тільки політики і мільйонери, а й топ-менеджмент компаній, футбольні команди, артисти, музиканти.
В інших аеропортах про VIP-напрямок не розповідають. «VIP-сегмент завжди мовчазний», – каже Галина Богданенко, прес-секретар аеропорту Київ. Цей аеропорт обслуговує близько 80% всіх польотів бізнес-авіації з Києва та Київської області, тобто основні клієнти цих повітряних воріт – ті, хто літає на бізнес-джетах.
Представники фірм, що займаються організацією бізнес-перевезень, кажуть, що після скандалів у ЗМІ, пов’язаних з перельотами українських чиновників і політиків на невеликих приватних літаках, попит на такий вид транспорту помітно знизився.
Але основна причина – криза. Бізнес-авіація – дуже дорогий вид трансферу. «Деякі взагалі стали продавати свої літаки. Звичайно, це позначається на завантаженні термінала в аеропорті Київ», – зазначає співрозмовник Mind, який співпрацює з українськими аеропортами.
До кризи МА Київ обслуговував близько 7000 рейсів ділової авіації на рік, зараз, за словами Дениса Костржевського, глави ради директорів МА Київ, завантаження впало майже на 50%. Це означає, що в день з/до цього аеропорту здійснюється близько 10 рейсів. Небагато, якщо взяти до уваги, що цей аеропорт його орендар ТОВ «МастерАвіа» розвивав з прицілом на обслуговування бізнес-авіації.
Наприклад, в аеропорту Внуково, який обслуговує понад 70% бізнес-авіації Москви і області, щодня злітає і приземляється близько 100 бізнес-джетів.
Невеликі регіональні аеропорти на таких послугах майже нічого не заробляють. «У малих аеропортах VIP-персони проводять декілька хвилин, для цього немає необхідності будувати окремий термінал», – каже Євген Трескунов, голова комітету стратегічного розвитку аеропортів Асоціації «Аеропорти України». «Облаштовувати VIP-термінал аеропорту вигідно лише у випадку, якщо через нього буде проходити понад 50 осіб на добу. У нас в середньому проходить близько 150 в літній період, і близько 120 – у зимовий», – погоджується Наталія Кушніренко.
Особливості сервісу
Скільки коштує облаштування VIP-термінала? У МА Харків переобладнання обійшлося в $8 млн, у МА Київ – близько $10 млн (у цінах 2013 року), по Борисполю окремих даних немає – VIP-термінал будували разом з терміналом D.
Щороку аеропорти розширюють перелік послуг: у клієнтів є можливість замовити їжу з ресторанів у VIP-лаунжі, забронювати кімнату для переговорів або відпочинку, скористатися бібліотекою. Тут можуть організувати невелике торжество – часто таку послугу замовляють родичі, які зустрічають батьків з новонародженим, були випадки, коли в терміналі відзначали дні народження, просили руки і серця тощо.
«Ми зберігаємо в таємниці всі секрети. За весь час у нас не було витоку інформації, і це дуже цінують наші клієнти», – каже Кушніренко.
Це важлива умова для роботи такого VIP-сегмента, і судячи з мовчання, яке зберігають українські аеропорти, її вміють дотримуватися.
Але працювати українським аеропортам ще є над чим. Наприклад, опцію онлайн-бронювання передбачає лише сайт аеропорту Київ. У Борисполі та МА Харків замовляти послугу потрібно телефоном, і бажано як мінімум за дві години.
Є ще один мінус українських аеропортів – вони слабо інтегровані в міжнародні системи пошуку та бронювання, про такі послуги аеропортів недостатньо добре проінформовані представники туристичного бізнесу. На тлі європейських великих аеропортів це помітні недоліки.