М'яка посадка: як аеропорти заробляють на VIP-послугах
Скільки коштів «повітряні ворота» вкладають у можливість обслуговувати найбагатших пасажирів


Скільки коштує комфорт?
VIP-термінал – послуга, за яку потрібно заплатити додатково. У Борисполі звичайному пасажиру це обійдеться в 2280 грн, трансферному – в 3420 грн. Що отримує клієнт за ці гроші? «Йому потрібно тільки приїхати в аеропорт, все інше ми беремо на себе: зустрічаємо його, реєструємо квитки і багаж, підвозимо/забираємо його до/від літака. У нас окремі стійки для авіаційного, митного та прикордонного контролю, тому наш клієнт не стоїть в чергах», – розповідає Кушніренко. У барі – система all inclusive, на території термінала три окремі кімнати з душовими кабінами.
Крім Борисполя, такі VIP-термінали є ще у двох українських аеропортах – у МА Київ і МА Харків. Це все термінали, у яких є сучасні бізнес-лаунжі, окремий вхід і власні парковки. У МА Харків, наприклад, такі VIP-ворота облаштували в старому терміналі, що був побудований ще за радянських часів і використовувався як основний до Чемпіонату Європи з футболу 2012 року.
Сучасну інфраструктуру для VIP-клієнтів ці аеропорти отримали в рамках підготовки до Євро-2012. У решти аеропортів окремих VIP-терміналів немає. Найдорожчий VIP-термінал (на сайті аеропорту він називається бізнес-термінал) у МА Київ – вартість послуги від $170 для пасажира прямого рейсу, $250 – для транзитного і $200 – для того, хто летить бізнес-джетом. Скасування менш ніж за годину до вильоту/прильоту обійдеться у $85.
Вартість послуг у залах підвищеного комфорту інших регіональних аеропортів менше в десятки разів: у КП Міжнародний аеропорт Запоріжжя перебування в такому залі обійдеться лише в 50 грн, в аеропорту Херсон – у 50 грн для пасажира внутрішнього рейсу і 550 грн – міжнародного, у МА Львів перебування в бізнес-лаунжі коштуватиме $12, прискорений прохід контролю – $15. Але набір послуг і рівень сервісу в інших аеропортах набагато скромніший – це швидше бізнес-зал у звичайному терміналі. Якщо пощастить, там буде бар, більярдна і якісний Wi-Fi.

Заробити на VIP
У Борисполі кажуть, що VIP-термінал – це комерційний і прибутковий підрозділ. «Минулого року ми заробили майже 40 млн грн, обслуживши майже 40 000 пасажирів», – зазначає Наталія Кушніренко. Щоправда, у структурі доходів і пасажиропотоку Борисполя це дуже скромні показники – лише 2,4 і 0,5% відповідно (виходячи з результатів аеропорту за 2016 рік). Але в доходах, що приносить аеропорту неавіаційна діяльність, це понад 10%.
Основні клієнти VIP-термінала Борисполя – пасажири класичних лайнерів. Замовники, приблизно в рівних частках, – фізичні та юридичні особи (турфірми або корпоративні замовлення). Корпоративні – це зазвичай великі компанії, що відправляють своїх співробітників на конференції. Приватні – це не тільки політики і мільйонери, а й топ-менеджмент компаній, футбольні команди, артисти, музиканти.

В інших аеропортах про VIP-напрямок не розповідають. «VIP-сегмент завжди мовчазний», – каже Галина Богданенко, прес-секретар аеропорту Київ. Цей аеропорт обслуговує близько 80% всіх польотів бізнес-авіації з Києва та Київської області, тобто основні клієнти цих повітряних воріт – ті, хто літає на бізнес-джетах.
Представники фірм, що займаються організацією бізнес-перевезень, кажуть, що після скандалів у ЗМІ, пов’язаних з перельотами українських чиновників і політиків на невеликих приватних літаках, попит на такий вид транспорту помітно знизився.
Але основна причина – криза. Бізнес-авіація – дуже дорогий вид трансферу. «Деякі взагалі стали продавати свої літаки. Звичайно, це позначається на завантаженні термінала в аеропорті Київ», – зазначає співрозмовник Mind, який співпрацює з українськими аеропортами.
До кризи МА Київ обслуговував близько 7000 рейсів ділової авіації на рік, зараз, за словами Дениса Костржевського, глави ради директорів МА Київ, завантаження впало майже на 50%. Це означає, що в день з/до цього аеропорту здійснюється близько 10 рейсів. Небагато, якщо взяти до уваги, що цей аеропорт його орендар ТОВ «МастерАвіа» розвивав з прицілом на обслуговування бізнес-авіації.
Наприклад, в аеропорту Внуково, який обслуговує понад 70% бізнес-авіації Москви і області, щодня злітає і приземляється близько 100 бізнес-джетів.
Невеликі регіональні аеропорти на таких послугах майже нічого не заробляють. «У малих аеропортах VIP-персони проводять декілька хвилин, для цього немає необхідності будувати окремий термінал», – каже Євген Трескунов, голова комітету стратегічного розвитку аеропортів Асоціації «Аеропорти України». «Облаштовувати VIP-термінал аеропорту вигідно лише у випадку, якщо через нього буде проходити понад 50 осіб на добу. У нас в середньому проходить близько 150 в літній період, і близько 120 – у зимовий», – погоджується Наталія Кушніренко.

Особливості сервісу
Скільки коштує облаштування VIP-термінала? У МА Харків переобладнання обійшлося в $8 млн, у МА Київ – близько $10 млн (у цінах 2013 року), по Борисполю окремих даних немає – VIP-термінал будували разом з терміналом D.
Щороку аеропорти розширюють перелік послуг: у клієнтів є можливість замовити їжу з ресторанів у VIP-лаунжі, забронювати кімнату для переговорів або відпочинку, скористатися бібліотекою. Тут можуть організувати невелике торжество – часто таку послугу замовляють родичі, які зустрічають батьків з новонародженим, були випадки, коли в терміналі відзначали дні народження, просили руки і серця тощо.
«Ми зберігаємо в таємниці всі секрети. За весь час у нас не було витоку інформації, і це дуже цінують наші клієнти», – каже Кушніренко.
Це важлива умова для роботи такого VIP-сегмента, і судячи з мовчання, яке зберігають українські аеропорти, її вміють дотримуватися.
Але працювати українським аеропортам ще є над чим. Наприклад, опцію онлайн-бронювання передбачає лише сайт аеропорту Київ. У Борисполі та МА Харків замовляти послугу потрібно телефоном, і бажано як мінімум за дві години.
Є ще один мінус українських аеропортів – вони слабо інтегровані в міжнародні системи пошуку та бронювання, про такі послуги аеропортів недостатньо добре проінформовані представники туристичного бізнесу. На тлі європейських великих аеропортів це помітні недоліки.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].