Найбільшого європейського лоукостера лихоманить – почалося з того, що перевізник скасував 2100 рейсів, або близько 50 на день, протягом шести тижнів вересня–жовтня. А пізніше гендиректор компанії Майкл О'Лірі шокував громадськість, заявивши про плани скасувати ще 18 000 рейсів з листопада 2017 року по березень 2018 року. Так що ж робити пасажирам, і як проблеми позначаться на планах Ryanair щодо експансії на нові ринки, розбирався Mind.
Що відбувається? Авіакомпанія Ryanair продовжує повідомляти про нові відміни рейсів і намагається залагодити конфлікт з пілотами. Зараз вже йдеться про те, що компанія не тільки приземлить 25 літаків протягом зимового сезону, але й не використовуватиме ще 10 з квітня. Загалом постраждає понад 700 000 бронювань пасажирів. Хоча це приблизно 2% від усіх польотів компанії, масштаби великі. Проблеми коштували крісла операційному директору компанії Майклу Хіккі, що пропрацював в Ryanair понад 30 років. Його місце з 1 грудня посяде директор «Малазійських авіаліній» Пітер Белью, який вже працював у Ryanair у 2006–2014 роках.
Які офіційні причини? За версією компанії, у неї трапилася накладка з відпустками пілотів. «Справа в тому, що в Ryanair рік завжди рахувався з квітня по квітень, відповідно до сезонів. Але недавні зміни в законодавстві ЄС про робочий час пілотів змусили компанію перейти на календарний рік. У результаті у пілотів виник надлишок відпрацьованих годин, і вони масово пішли у відпустки. Переробляти ніхто не хоче», – пояснює авіаційний експерт, член ради Української логістичної асоціації Артур Вінюков-Прощенко. Ryanair намагається домовитися з пілотами і просить їх вийти на роботу. Спочатку лист розіслав О'Лірі, але безрезультатно.
Пітер Белью перед вступом на посаду теж зробив крок для вирішення проблеми, розіславши лист пілотам, але вже з конкретною пропозицією про підвищення заробітної плати на 22%. На дипломатію Белью в Ryanair покладають великі надії. Йому планують надати особливі повноваження у вирішенні питання з пілотами. Наразі відомо, що пілоти двох найбільших баз авіакомпанії – у Станстеді та Мадриді – проголосували проти прийняття пропозиції. Всі адресати мають прийняти рішення до 31 жовтня, якщо вони не згодні, їм запропоновано звільнитися.
Але це не так просто: експерти нагадують, що з метою мінімізації податків Ryanair наймає пілотів, які працюють через агентства або спеціальні компанії (аналог української схеми з «СПД»), а не за прямими контрактами. Паралельно компанія шукає нових пілотів, наймаючи їх близько 45 на день, запевняє О'Лірі.
А як насправді? Далеко не всі експерти вірять у те, що страйк пілотів – єдина причина скасування рейсів. Вінюков-Прощенко допускає, що компанія могла скористатися черговим конфліктом з персоналом для оптимізації своєї мережі польотів. «Низький сезон усім пережити складно. Але скасовувати рейси ніяк не можна – цього не допускають правила бронювання і домовленості з аеропортами. А тут – форс-мажор. Хоч пілоти були незадоволені завжди», – говорить експерт. «Такі проблеми є у всіх лоукостерів. Просто найчастіше їх вдається вирішити кулуарно, а в Ryanair через її масштабність і особливо жорстку фінансову модель так не вийшло», – припускає директор з продажів та маркетингу азербайджанської авіакомпанії Azal Олександр Лісовик.
Аналітики авіаційного порталу aviationanalytics.com проаналізували рентабельність тих рейсів, які були скасовані. І дійшли висновку, що майже всі з них (ті, за якими були доступні дані для аналізу) працюють на межі рентабельності або збиткові. Можна помітити, що багато з них – «відпускні», тобто сезонні. Не виключено, що Ryanair просто використовує ситуацію з пілотами, щоб поліпшити економіку своєї польотної мережі. За даними самої компанії, їй вдалося підвищити коефіцієнт завантаження свого флоту за рахунок перерозподілу пасажирів зі скасованих рейсів. У ході скандалу один зі спікерів компанії сказав журналістам видання Telegraph: «У нас немає нестачі пілотів. У нас їх понад 4200, або по 10,5 на кожне судно. І до кінця року ми наймемо ще 860».
Чи можна купувати квитки? Ryanair не тільки продовжує виконувати 98% польотів, але й відкриває нові маршрути. У жовтні компанія оголосила про продаж 2 млн квитків з особливо низькими цінами. Також у розпал скандалу у вересні–жовтні було оголошено про розширення бази компанії в Пафосі (на Кіпрі), відкриття нової в Бургасі (Болгарія), відкриття рейсів між фінською Лаппеенрантою та грецькими Афінами (з прицілом на російських пасажирів). Хитрощі з оптимізації мережі якраз дозволяють компанії залишатися прибутковою в умовах постійної експансії, вважає Вінюков-Прощенко.
«Чи купувати квитки? Я не бачу серйозних перешкод. Звичайно, ризики є завжди, але відповідно до законодавства ЄС, передбачені компенсації в разі, якщо рейс скасовано з вини перевізника. Невиконання цих норм тягне за собою судові розгляди, аж до ризиків втратити ліцензію та права виконувати польоти в даній країні», – каже гендиректор туристичної компанії «Стиль-Авіа» Євген Хайнацький. «Я б не перебільшував ризики. Тим більше що в основному скасування відбуваються не з сьогодні на завтра, а завчасно. Можна згадати, що в Україні Ryanair раніше діяла коректно – гроші за скасовані рейси були повернуті покупцям», – додає Олександр Лісовик.
Аналітики aviationanalytics.com підрахували, що додаткові виплати пілотам і в цілому ця історія коштуватиме Ryanair близько $111 млн, або майже 2% її річної виручки. При цьому собівартість крісла виросте внаслідок цього лише на $0,87, і все одно залишиться нижчою, ніж у найближчих конкурентів – WizzAir і easyJet.
Що робити, якщо квиток куплений, а рейс скасований? У країнах Євросоюзу Ryanair підпорядковується його директивам (зокрема, №261/2004). Відповідно до неї, компанія повинна повернути кошти за переліт, невиконаний з її вини. При цьому в пасажира має бути письмове повідомлення авіакомпанії про скасування, і вимагати повернення коштів потрібно там, де квиток купувався (терміни повернення можуть зайняти до трьох місяців). Замість повернення вам можуть запропонувати альтернативний маршрут на ту саму або найближчу час/дату цієї ж або іншої компанії. При цьому пасажир має право вимагати від авіакомпанії компенсацію в разі, якщо запропоновані варіанти його не влаштовують.
Вона становить від 250 до 600 євро залежно від дальності польоту і від того, наскільки пізніше вам доведеться прибути в кінцевий пункт (запізнення в межах чотирьох годин не передбачає компенсації). Компенсація передбачена також лише в разі, якщо повідомлення про скасування ви отримали менше ніж за 14 днів до вильоту. Згідно з директивою, скасуванням з вини компанії не є форс-мажор, пов'язаний зі страйками персоналу.
«Те, що Ryanair виконує – це повернення вартості квитків. Питання компенсацій вирішуються індивідуально, зараз йдуть дискусії з урядами деяких країн», – пояснює Артур Вінюков-Прощенко. Особливо делікатне питання відпусток – зазвичай у таких поїздках багато заброньовано і оплачено заздалегідь. Бельгія вже заявила, що судитиметься з ірландською компанією за компенсації у зв'язку з порушенням прав пасажирів. Скарги в ЄК надійшли від Латвійського центру захисту прав споживачів. «Упевнений, якщо доводити справу до суду, то і українські пасажири можуть домогтися компенсації в Європі. Такі прецеденти не раз були», – нагадує Хайнацький. Ризики є завжди, роблять висновок експерти. При цьому як мінімум повернути кошти в разі скасування рейсу шанси дуже великі.
Як проблеми Ryanair позначаться на її планах увійти в Україну? Експерти поки що обережні в прогнозах щодо цього. «Думаю, ці історії не пов'язані», – говорить Лісовик. У швидкий прихід компанії він не вірить.
Хайнацький прогнозує, що під час внутрішньої кризи вона буде з обережністю дивитися на ризиковані ринки. Вінюков-Прощенко також вважає, що скоро чекати ірландців тут не варто, але не через цю кризу. «Компанія прийде, коли ми станемо для неї більш зрозумілі та прозорі», – зазначає він.