Експансія або криза: що відбувається з Ryanair
Як масове скорочення рейсів позначиться на планах авіакомпанії щодо виходу на ринок України

Найбільшого європейського лоукостера лихоманить – почалося з того, що перевізник скасував 2100 рейсів, або близько 50 на день, протягом шести тижнів вересня–жовтня. А пізніше гендиректор компанії Майкл О'Лірі шокував громадськість, заявивши про плани скасувати ще 18 000 рейсів з листопада 2017 року по березень 2018 року. Так що ж робити пасажирам, і як проблеми позначаться на планах Ryanair щодо експансії на нові ринки, розбирався Mind.
Що відбувається? Авіакомпанія Ryanair продовжує повідомляти про нові відміни рейсів і намагається залагодити конфлікт з пілотами. Зараз вже йдеться про те, що компанія не тільки приземлить 25 літаків протягом зимового сезону, але й не використовуватиме ще 10 з квітня. Загалом постраждає понад 700 000 бронювань пасажирів. Хоча це приблизно 2% від усіх польотів компанії, масштаби великі. Проблеми коштували крісла операційному директору компанії Майклу Хіккі, що пропрацював в Ryanair понад 30 років. Його місце з 1 грудня посяде директор «Малазійських авіаліній» Пітер Белью, який вже працював у Ryanair у 2006–2014 роках.
Які офіційні причини? За версією компанії, у неї трапилася накладка з відпустками пілотів. «Справа в тому, що в Ryanair рік завжди рахувався з квітня по квітень, відповідно до сезонів. Але недавні зміни в законодавстві ЄС про робочий час пілотів змусили компанію перейти на календарний рік. У результаті у пілотів виник надлишок відпрацьованих годин, і вони масово пішли у відпустки. Переробляти ніхто не хоче», – пояснює авіаційний експерт, член ради Української логістичної асоціації Артур Вінюков-Прощенко. Ryanair намагається домовитися з пілотами і просить їх вийти на роботу. Спочатку лист розіслав О'Лірі, але безрезультатно.
Пітер Белью перед вступом на посаду теж зробив крок для вирішення проблеми, розіславши лист пілотам, але вже з конкретною пропозицією про підвищення заробітної плати на 22%. На дипломатію Белью в Ryanair покладають великі надії. Йому планують надати особливі повноваження у вирішенні питання з пілотами. Наразі відомо, що пілоти двох найбільших баз авіакомпанії – у Станстеді та Мадриді – проголосували проти прийняття пропозиції. Всі адресати мають прийняти рішення до 31 жовтня, якщо вони не згодні, їм запропоновано звільнитися.
Але це не так просто: експерти нагадують, що з метою мінімізації податків Ryanair наймає пілотів, які працюють через агентства або спеціальні компанії (аналог української схеми з «СПД»), а не за прямими контрактами. Паралельно компанія шукає нових пілотів, наймаючи їх близько 45 на день, запевняє О'Лірі.
А як насправді? Далеко не всі експерти вірять у те, що страйк пілотів – єдина причина скасування рейсів. Вінюков-Прощенко допускає, що компанія могла скористатися черговим конфліктом з персоналом для оптимізації своєї мережі польотів. «Низький сезон усім пережити складно. Але скасовувати рейси ніяк не можна – цього не допускають правила бронювання і домовленості з аеропортами. А тут – форс-мажор. Хоч пілоти були незадоволені завжди», – говорить експерт. «Такі проблеми є у всіх лоукостерів. Просто найчастіше їх вдається вирішити кулуарно, а в Ryanair через її масштабність і особливо жорстку фінансову модель так не вийшло», – припускає директор з продажів та маркетингу азербайджанської авіакомпанії Azal Олександр Лісовик.
Аналітики авіаційного порталу aviationanalytics.com проаналізували рентабельність тих рейсів, які були скасовані. І дійшли висновку, що майже всі з них (ті, за якими були доступні дані для аналізу) працюють на межі рентабельності або збиткові. Можна помітити, що багато з них – «відпускні», тобто сезонні. Не виключено, що Ryanair просто використовує ситуацію з пілотами, щоб поліпшити економіку своєї польотної мережі. За даними самої компанії, їй вдалося підвищити коефіцієнт завантаження свого флоту за рахунок перерозподілу пасажирів зі скасованих рейсів. У ході скандалу один зі спікерів компанії сказав журналістам видання Telegraph: «У нас немає нестачі пілотів. У нас їх понад 4200, або по 10,5 на кожне судно. І до кінця року ми наймемо ще 860».
Чи можна купувати квитки? Ryanair не тільки продовжує виконувати 98% польотів, але й відкриває нові маршрути. У жовтні компанія оголосила про продаж 2 млн квитків з особливо низькими цінами. Також у розпал скандалу у вересні–жовтні було оголошено про розширення бази компанії в Пафосі (на Кіпрі), відкриття нової в Бургасі (Болгарія), відкриття рейсів між фінською Лаппеенрантою та грецькими Афінами (з прицілом на російських пасажирів). Хитрощі з оптимізації мережі якраз дозволяють компанії залишатися прибутковою в умовах постійної експансії, вважає Вінюков-Прощенко.
«Чи купувати квитки? Я не бачу серйозних перешкод. Звичайно, ризики є завжди, але відповідно до законодавства ЄС, передбачені компенсації в разі, якщо рейс скасовано з вини перевізника. Невиконання цих норм тягне за собою судові розгляди, аж до ризиків втратити ліцензію та права виконувати польоти в даній країні», – каже гендиректор туристичної компанії «Стиль-Авіа» Євген Хайнацький. «Я б не перебільшував ризики. Тим більше що в основному скасування відбуваються не з сьогодні на завтра, а завчасно. Можна згадати, що в Україні Ryanair раніше діяла коректно – гроші за скасовані рейси були повернуті покупцям», – додає Олександр Лісовик.
Аналітики aviationanalytics.com підрахували, що додаткові виплати пілотам і в цілому ця історія коштуватиме Ryanair близько $111 млн, або майже 2% її річної виручки. При цьому собівартість крісла виросте внаслідок цього лише на $0,87, і все одно залишиться нижчою, ніж у найближчих конкурентів – WizzAir і easyJet.
Що робити, якщо квиток куплений, а рейс скасований? У країнах Євросоюзу Ryanair підпорядковується його директивам (зокрема, №261/2004). Відповідно до неї, компанія повинна повернути кошти за переліт, невиконаний з її вини. При цьому в пасажира має бути письмове повідомлення авіакомпанії про скасування, і вимагати повернення коштів потрібно там, де квиток купувався (терміни повернення можуть зайняти до трьох місяців). Замість повернення вам можуть запропонувати альтернативний маршрут на ту саму або найближчу час/дату цієї ж або іншої компанії. При цьому пасажир має право вимагати від авіакомпанії компенсацію в разі, якщо запропоновані варіанти його не влаштовують.
Вона становить від 250 до 600 євро залежно від дальності польоту і від того, наскільки пізніше вам доведеться прибути в кінцевий пункт (запізнення в межах чотирьох годин не передбачає компенсації). Компенсація передбачена також лише в разі, якщо повідомлення про скасування ви отримали менше ніж за 14 днів до вильоту. Згідно з директивою, скасуванням з вини компанії не є форс-мажор, пов'язаний зі страйками персоналу.
«Те, що Ryanair виконує – це повернення вартості квитків. Питання компенсацій вирішуються індивідуально, зараз йдуть дискусії з урядами деяких країн», – пояснює Артур Вінюков-Прощенко. Особливо делікатне питання відпусток – зазвичай у таких поїздках багато заброньовано і оплачено заздалегідь. Бельгія вже заявила, що судитиметься з ірландською компанією за компенсації у зв'язку з порушенням прав пасажирів. Скарги в ЄК надійшли від Латвійського центру захисту прав споживачів. «Упевнений, якщо доводити справу до суду, то і українські пасажири можуть домогтися компенсації в Європі. Такі прецеденти не раз були», – нагадує Хайнацький. Ризики є завжди, роблять висновок експерти. При цьому як мінімум повернути кошти в разі скасування рейсу шанси дуже великі.
Як проблеми Ryanair позначаться на її планах увійти в Україну? Експерти поки що обережні в прогнозах щодо цього. «Думаю, ці історії не пов'язані», – говорить Лісовик. У швидкий прихід компанії він не вірить.
Хайнацький прогнозує, що під час внутрішньої кризи вона буде з обережністю дивитися на ризиковані ринки. Вінюков-Прощенко також вважає, що скоро чекати ірландців тут не варто, але не через цю кризу. «Компанія прийде, коли ми станемо для неї більш зрозумілі та прозорі», – зазначає він.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].