Шведський меблевий холдинг IKEA відкриє свій перший магазин в Україні в ТЦ Ocean Mall, який ще спороджується. Мережа планує відкривати магазини невеликого формату city store в діючих і нових торгових центрах не тільки в Києві, а й в регіонах. А в середині серпня в Києві відкрився перший магазин інший довгоочікуваної мережі – H&M.
Ці події говорять про те, що міжнародні мережі побачили поліпшення економічної ситуації в Україні. Їх прихід може викликати збільшення попиту на торговельні приміщення з боку інших ритейлерів і, як наслідок, подорожчання оренди в ТРЦ.
Коли в Києві відкриється IKEA? Перший магазин IKEA відкриється в київському ТРЦ Ocean Mall в 2019 році, йдеться в прес-релізі компанії. Новий формат невеликих магазинів компанія тільки почала розвивати і, крім України, вони з'являться у Франції, Великобританії, Данії, США та Китаї.
«З урахуванням результатів дослідження ринку і споживчих переваг наша команда вибрала сприятливу бізнес-модель, яка дасть можливість ІКЕА реалізувати плани в Києві вже найближчим часом. У новому магазині міського формату наші покупці познайомляться з новим підходом ІКЕА до створення кращого життя для якомога більшої кількості людей», – цитує прес-служба головного виконавчого директора IKEA в Південно-Східній Європі Стефана Вановербеке.
У попередні роки IKEA вже робила дві спроби побудувати великі торгівельні центри під Києвом і в Одесі, але обидві спроби не увінчалися успіхом.
За даними опитаних mind девелоперів, українським і міжнародним ритейлерам не вдалося запропонувати аналог продукції IKEA. Тому підприємці самостійно імпортували продукцію компанії і продавали її в Україні під вивіскою IKEA. Після появи офіційного магазину, підприємці, ймовірно, втратять своїх клієнтів.
Які ще мережі з'явилися? За даними консалтингової компанії NAI Ukraine, з початку 2018 року на українському ринку ритейлу з'явилося близько 10 нових мереж. Найбільш відомі та великі серед них – DeFacto, Koton, Zara Home. У середині серпня в ТРЦ Lavina Mall відкрився перший магазин самого очікуваного в країні бренду – H&M площею близько 3 тис. кв м, де представлені всі його світові колекції.
Другий магазин ритейлер планує відкрити в жовтні 2018 року в ТРЦ Sky Mall, розповіла генеральний менеджер мережі в Україні Домінік Фантаччіно. «Рітейлер спочатку планував відкрити два магазини в Києві, а потім вивчити ситуацію. Якщо буде все добре, H&M продовжить свій розвиток», – розповідає mind директор торгового центру, який побажав залишитися неназваним.
Як H&M вплине на український ринок рітейлу? Фотографії під час офіційного відкриття магазину, яке відбулося 18 серпня, облетіли всі соціальні мережі та провідні ЗМІ. Сотні людей терпляче чекали своєї черги, щоб потрапити в магазин. Деякі експерти порівнювали відкриття першого H&M з появою ресторану McDonald's в 1997 році біля ст.м. «Лук'янівська».
«Український H&M-самий дешевий в Європі», – каже генеральний директор NAI Ukraine Віталій Бойко. Ціни в магазині перераховують за курсом 29-30 гривень за євро, що нижче офіційного курсу. Можливо, з цієї причини інші ритейлери теж вирішили знизити ціни. Наприклад, з середини вересня Marsk & Spencer знизив ціни на всі колекції в Україні на 20%.
«Торгові центри, які першими в Україні відкриють магазини H&M, значно підвищать свої показники відвідуваності, товарообігу і орендного доходу, а в довгостроковій перспективі будуть більш стійкі до зростаючої конкуренції», додає керівник відділу торговельних площ компанії JLL в Україні Катерина Весна.
Що відбувається на ринках комерційної нерухомості? За даними дослідження компанії NAI Ukraine, в першому півріччі вакантність на ринку торговельної нерухомості скоротилася з 5% до 4%. Тоді як прийнятною є вакантність не більше 10%.
Різке поліпшення на ринку експерти пояснюють розвитком бізнесу. За даними Державної служби статистики, в першому півріччі оборот роздрібної торгівлі в Україні зріс на 6,2% в порівнянні з січнем-червнем 2017 року до 429 млрд грн. Споживчі настрої українців у першій половині року також поліпшились.
У червні 2018 року, згдіно дослідження GfK Ukraine, споживчі настрої зросли на 2,7 пункти до 65,6 (максимум – 200) в порівнянні з травневим показником. У порівнянні з червнем минулого року зростанння склало вже 6,2 пункти. Продажі у ритейлерів ростуть, тому вони розвивають свої мережі, а також потребують додаткові склади.
За прогнозами консультантів з комерційній нерухомості, у другій половині 2018 року вакантність у київських ТРЦ буде скорочуватися, але за умови, що більшість заявлених торгових центрів не буде введено в експлуатацію. За даними NAI Ukraine, в першому півріччі сумарне пропозицію торгових площ в Києві склало 1,367 млн кв м.
Раніше девелопери заявили про намір відкрити в другій половині 2018 року біля 300 тис.кв м торгових площ. Найбільшим серед них є Blockbuster Mall (орендована площа – 175 тис. кв.м), який планує відкритись в грудні цього року.
Якщо його вдасться повністю заповнити, то це призведе до підвищення орендних ставок на 5-10% до $70-90 за один квадратний метр в місяць, а вже в наступному році – до дефіциту майданчиків.