Чимало українських стартапів відразу прагнуть запустити кампанії на Kickstarter, Indiegogo та інших глобальних платформах. Плюси очевидні: можна оперативно вийти на іноземні ринки і зібрати набагато більше грошей, ніж в Україні. «Це гарна можливість апробувати продукт, «промацати» глобальний ринок, отримати більшу кількість замовлень», – пояснює виконавчий директор Української асоціації венчурного капіталу та прямих інвестицій (UVCA) Ольга Афанасьєва.
Однак є й мінуси, точніше, складності. Перед виходом на Kickstarter потрібно реєструвати юрособу в США і виділити бюджет на створення якісного промо продукту. «Кампанія на глобальних платформах коштує дорого. Конкуренція за капітал висока і без інвестицій у маркетинг і PR добути гроші не так просто», – пояснює Афанасьєва. Вона попереджає: більшості проектів не вдається зібрати необхідні кошти. Раніше Mind писав, з яких причин українські стартапи провалюються на Kickstarter.
Якщо продукт орієнтований на локальний ринок або команда хоче «накачати м'язи» перед глобальними продажами, можна «спробувати щастя» на вітчизняних краудфандингових платформах. В Україні зараз працюють три класичні національні майданчики. Четвертий – Dreamstarter – його засновники намагаються продати на платформі Startup.ua за $5500. «Причина продажу – розпад команди і відсутність коштів на подальший розвиток», – пояснюють вони.
Співвласники діючих платформ розповіли Mind, чим їхні дітища відрізняються від конкуруючих майданчиків.
Рік створення: 2018
Засновники: Олег Пітайкін, Дмитро Віхров, Володимир Гаврилей, Артур Лисокінь
Зібрано коштів за час роботи платформи: 221 562 грн
Комісія платформи: 8%, якщо суму зібрано стовідсотково
Кількість проектів на платформі: 9
Кількість успішно завершених кампаній: 3
Чому вирішили створити платформу? Співзасновник RazomGo Олег Пітайкін розповідає, що чотири роки тому планував розвивати одну зі своїх ідей через краудфандинг. «Але в Україні мені нікуди було йти. Проект так і завис. Через два роки я заснував франчайзингову рекламну компанію «Кнопка Роста», це дало великий досвід. І я повернувся до ідеї краудфандингу. Цього разу вирішив, що необхідно створити свою платформу. Почав збирати окрему команду, прийшли хлопці з дуже різних сфер з крутим досвідом нестандартних проектів. Готувалися до запуску більше, ніж півроку», – згадує Пітайкін.
Тематика проектів, які можна подавати на платформу: їжа, дизайн, ігри, технології та наука, бізнес, музика, фільми, фото і відео, видання, мистецтво, соціальні, події, спорт і здоров'я, освіта.
Лідери зі збору коштів на платформі. Створений три місяці тому проект вже провів три успішні кампанії: зібрано 70 000 грн на будівництво та обладнання майстерні подарунків ручної роботи «Пан Кокос», 50 000 грн – на створення хостелу в заміському ретритному центрі «Тур'я», 41 118 грн – на інтерактивний перформанс «Запитай мене: хто я?».
Відмінності RazomGo від інших українських майданчиків. За словами Пітайкіна, основний акцент команда робить на підтримку і допомогу проектам, бо головна складність для авторів – нерозуміння того, що конкретно потрібно робити. «Коли проект приходить, на більшості платформ йому дають купу інструкцій і в процесі підготовки він не отримує належної підтримки. Ми працюємо дуже індивідуально з кожним автором. Куратор допомагає підготувати проект, вносить свої правки і рекомендації, дає чітко сформульований план дій і в цілому допомагає докрутити ідею до потрібного рівня. І так на весь період зборів та після них. І вже за короткий термін ми зрозуміли, що це саме те, що авторам необхідно і чого немає на багатьох платформах», – вважає співзасновник RazomGo.
Рік створення: 2014
Засновник: одеська IT-компанія «Інтерактивна Медіа Платформа»
Кількість проектів на платформі: 159
Кількість успішно завершених кампаній: понад 50
Зібрано коштів за час роботи платформи: 12,1 млн грн
Комісія платформи: 8% від зібраних коштів, комісія береться тільки якщо проект успішно завершено.
Чому вирішили створити платформу? Засновник проекту Ігор Васильківський з дитинства мріяв про подібний фінансовий інструмент. «Na-Starte – реалізація його амбіцій і давньої мрії», – розповідає виконавчий директор платформи Борис Троян.
Тематика проектів, які можна подавати на платформу: обмежень немає, будь-які соціальні та комерційні.
Лідери зі збору коштів на платформі. Найбільші суми «добули» режисери на зйомки фільмів. Георгій Делієв зібрав 3,7 млн грн (124% від потрібної суми) для «Одеського підкидька», Владек Занковськи – 1,5 млн грн для «Ілюзії контролю». У трійці лідерів і благодійний фонд «Софос», що отримав 238 367 грн на відновлення Підгорецького замку.
Відмінності Na-Starte від інших українських майданчиків. Борис Троян вважає, що у платформи низка фішок. «По-перше, ми самі маємо досвід збору коштів на краудфандингу. Тому створили школу навчання краудфандингу на нашому сайті. У інших українських платформ такої немає. Плюс якщо проект пройшов усі етапи модерації та йому необхідна допомога – ми надаємо її в підготовці проекту, оформленні, частково – у просуванні. По-друге, ком'юніті. Багато проектів, які не зібрали необхідні кошти на нашій платформі, залучили фінансування від інвесторів, агенти яких часто заглядають до нас на сайт і періодично просять контакти авторів. Тобто ми допомагаємо залучити не тільки гроші, а й увагу інвесторів», – розповідає Борис Троян.
Рік створення: 2012
Засновники: Ірина Соловей, Олександр Супрунець
Кількість проектів на платформі: 389
Кількість успішно завершених кампаній: 271
Зібрано коштів за час роботи платформи: 19,7 млн грн
Комісія платформи: 10% від зібраних коштів (включають комісію платіжних систем і витрати на розвиток веб-ресурсу, популяризацію програми).
Чому вирішили створити? «Спільнокошт» – перший український краудфандинговий майданчик. Його запустили на базі платформи соціальних інновацій «Велика Ідея» для підтримки соціально значущих проектів.
Тематика проектів, які можна подавати на платформу: економіка, література, музика, діти, здоров'я, відео, екологія, інтернет, технології, місто, дизайн, кіно, театр, мистецтво, медіа, подорожі, транспорт, освіта, права людини, соціальний бізнес. «На «Спільнокошт» подаються не просто ідеї, які хочуть зробити світ кращим, а добре продумані ініціативи», – підкреслюють автори проекта.
Лідери зі збору коштів на платформі. Проект розвитку скаутської організації «Пласт» «добув» 1,25 млн грн. Кампанія «Підтримай Громадське» отримала 1, 2 млн грн. Гроші збиралися на безперебійну роботу цього телеканалу в 2014 році.
Фактчекінговий проект VoxCheck двічі виходив на «Спільнокошт», сумарно зібравши 955 379 грн.
Відмінності «Спільнокошту» від інших українських майданчиків. На порталі є додатковий функціонал. У розділі «Можливості» користувачі можуть публікувати оголошення про гранти, конкурси, стажування, стипендії, школи, подорожі. У розділі журналу соціальних інновацій «Практики» – знаходити статті про креативне підприємництво.