Пан або пропав: «найгучніші» українські стартапи останніх років – де вони зараз

Кому вдалося вижити і розвинутися, а хто тихо йде в небуття

Фото: pixabay

Інвестиція в стартап – як лотерея. Іноді за короткий строк проект зі штатом з кількох людей перетворюється на повноцінний бізнес з офісами в різних країнах і змінює правил гри на своєму ринку. Наприклад, сервіс пошуку житла Airbnb змінив сферу оренди, а космічний стартап Ілона Маска SpaceX взагалі відкрив нову еру в освоєнні космосу – епоху приватного космосу.

Але трапляється, що інвестиція перетворюється на російську рулетку з фатальним результатом. Наприклад, американський стартап Theranos обіцяв інвесторам змінити світову медицину, запровадивши діагностичні тести лише по одній краплі крові. В цю ідею інвестори вклали майже мільярд доларів. Команда активно імітувала діяльність і створювала видимість прогресу. Коли обман розкрився, інвестори й сам стартап залишилися ні з чим.

Mind вирішив згадати українські стартапи, які «підірвали» інтернет, але потім пропали з поля зору. Чим вони живуть зараз? Над якими продуктами працюють? Кого спіткала доля Theranos, а хто впевнено прямує до лаврів Airbnb?

Nimses

Пан или пропал: самые «громкие» украинские стартапы последних лет – где они сейчас

Суть проекту. Соціальна мережа зі своєю віртуальною валютою, яку можна витрачати на публікацію постів, відправляти іншим користувачам, а можна монетизувати – купувати реальні товари. Валюта нараховується користувачеві автоматично кожен день із моменту реєстрації. На головному екрані відображаються всі користувачі, які перебувають в радіусі 2 км, і їхні «німби» (обсяг зароблених віртуальних грошей позначається в вигляді німба навколо аватарки).

Чому ми про нього говоримо. Застосунок з'явився влітку 2017 року і зчинив чимало галасу. Концепція нової соцмережі виглядала так інтригуюче, що користувачі скачували застосунок, навіть особливо не розібравшись, навіщо він потрібний. Лише за чотири дні Nimses став лідером AppStore в Україні та Росії. Його рекомендували відомі в Україні музиканти, такі як Іван Дорн і Onuka. А до серпня у Nimses було 3 млн користувачів.

Особливий акцент команда робила на філософії Nimses, згідно з якою проживати кожну хвилину потрібно з любов’ю та зі змістом, а у кожного користувача є особлива мета, гідна уваги оточуючих. В описі проекту профілі користувачів Nimses взагалі називали «оцифрованою версією душі».

Але за фактом серед користувачів соцмережі з'являлося все менше прихильників цієї філософії і все більше комерсантів, які за геотаргетингом шукали клієнтів і намагалися продати свої товари або послуги.

Що зі стартапом зараз. У лютому 2019 року Nimses випустив масштабне оновлення: змінив дизайн і частково функціонал соцмережі. Наприклад, тепер кількість німов впливає і на охоплення постів, які публікує користувач. Також з'явилися спільноти, номінації. Наприклад, користувачі можуть номінувати один одного на отримання статусу «ангела», за який також нараховуються додаткові німи. Можна купувати нові одиниці (сутності) – домініми, вартість одного дорівнює року життя в німах.

Як пишуть ЗМІ, у розділі Goods, як і раніше, можна купувати товари та послуги за німи. Однак тепер продавці пропонують не 100% оплату віртуальною валютою, а лише знижку за ними. Залишок потрібно заплатити фіатними грошима.

Андрій Боборикін, який відповідає в команді за спілкування з пресою, розповів Mind, що недавно всередині програми також з'явилася можливість створювати рекламу. Крім того, Nimses підключив декілька мереж, запустивши повноцінну рекламну монетизацію проекту.

«Робота над розвитком програми в принципі не припиняється. Найближчим часом у нас буде доступний новий формат контенту, який зможуть створювати користувачі. Також буде багато оновлень, що стосуються UI і стабільності застосунку», – розповів він.

Кількість користувачів Боборикін не розголошує, але стверджує, що вона залишається стабільною останній рік.

Плани до кінця 2019 року. Nimses планує зробити повноцінний рол-аут проекту на новому ринку поза колишнього СНД. Де саме – Андрій Боборикін не каже, але закликає стежити за апдейтами.


Petcube

Пан или пропал: самые «громкие» украинские стартапы последних лет – где они сейчас

Суть проекту. Гаджети для власників домашніх тварин, які дозволяють дистанційно взаємодіяти з вихованцями (грати, годувати їх).

Чому ми про нього говоримо. Petcube – один із класичних прикладів, про які згадують на конференціях, у ЗМІ та презентаціях, коли йдеться про українські стартапи. 2013 року Petcube привернув на краудфандінговій платформі Kickstarter більше коштів, ніж будь-хто збирав на товари для тварин у той час, – $250 000.

Перший продукт стартапу – кубик з відеокамерою і лазерною указкою – опинився в центрі уваги світових знаменитостей. Його рекомендував актор Майлз Теллер, композитор мюзиклу «Ла Ла Ленд» Джастін Харвитц. А актриса й модель Емма Уотсон взагалі сказала, що цей гаджет «змінив її життя».

2014 року Petcube став кращим європейським стартапом за версією The Europas.

Загальний обсяг інвестицій, які проект залучив із моменту свого заснування, перевищує $14 млн. Пристрої Petcube пропонують 5000 торгових точок у 18 країнах.

За словами керуючого партнера фонду AVentures Capital Андрія Колодюка, Petcube зумів створити ринок, якого раніше не було. «Завдяки українському стартапу тепер у всіх магазинах електроніки в США є полки з товарами pet-tech», – розповідає він.

Що зі стартапом зараз. У січні 2019 року Petcube відкрив власну дизайн-студію, яка займається продуктовим дизайном, брендингом і комунікаціями, маркетингом, відеопродакшеном. Тоді ж стартап взяв участь у найбільшій у світі виставці споживчої техніки та електроніки CES, яка щорічно проходить у Лас-Вегасі (США). Там Petcube представив новий гаджет для годування домашніх тварин Bites 2, а також Play 2 – нову версію своєї інтерактивної відеокамери, що дозволяє дистанційно грати з тваринами.

Плани до кінця 2019 року. CEO Petcube Ярослав Ажнюк розповів Mind, що в найближчі 3–6 місяців очікуються запуски нових продуктів і ще «безліч цікавих новин». А поки нічого надприродного не відбувається – робота йде в звичайному режимі.


Luciding

Пан или пропал: самые «громкие» украинские стартапы последних лет – где они сейчас

Суть проекту. Створення гаджета LucidCatcher – пов'язки на голову, за допомогою якої можна програмувати сни.

Чому ми про нього говоримо. Ідея, що сни можна програмувати, справила wow-ефект. Про Luciding писали українські та зарубіжні ЗМІ, він став резидентом українського інкубатора WannaBiz. За даними Crunchbase, за весь час проекту вдалося залучити понад $110 000, притому що версії гаджета, яка б стабільно працювала, ще не було.

У травні 2017 року стартап вийшов на Kickstarter із метою зібрати $75 000, а зібрав понад $87 000. Доставити продукт усім бекерам (тим, хто вклав гроші) повинні були у 2018 році.

Що зі стартапом зараз. Судячи з подальших коментарів користувачів на Kickstarter, ніхто з них так і не отримав гаджет. «Коли я замовив це, я йшов до аспірантури. І ось скоро я її закінчую», – пише обурений користувач і тут же запитує, чи вдалося комусь отримати гроші назад. «Я вимагаю компенсацію» – одне з повідомлень у коментарях, що повторюється найчастіше. Також бекери лають майданчик Kickstarter, який не вживає ніяких заходів проти «таких шахраїв».

Mind вдалося зв'язатися з одним із засновників Luciding, Михайлом Скричевським. І той розповів, що стартап закрився. Сам він вийшов із проекту як СТО на початку 2017 року, але залишився співзасновником, паралельно розпочавши роботу над новим проектом – платформою CoinPay для створення платіжних чат-ботів у месенджерах. Двоє інших співзасновників Luciding – Микита Антонов і Марина Вермішян – на питання редакції не відповіли.

За словами Скричевського, партнери по Luciding ошукали не лише клієнтів і бекерів із Kickstarter, а й інвесторів і решту команди проекту. Головний урок, який він виніс з цієї історії, – покладатися треба тільки на свої сили й можливості.


Remme

Пан или пропал: самые «громкие» украинские стартапы последних лет – где они сейчас

Суть проекту. Безпарольна аутентифікація користувачів на блокчейні.

Чому ми про нього говоримо. 13–14 лютого 2018 року, буквально за одну добу, стартап підняв на ICO рекордну суму – $18 млн. Але потім зник з інформаційного поля.

Що зі стартапом зараз. «Ми нікуди не пропадали. Просто впав загальний інтерес до криптоіндустрії, та й у нас не було гучних новин. Але робота над проектом триває», – розповів Mind співзасновник проекту Олександр Момот.

За його словами, нещодавно команда Remme запустила тестову мережу перед запуском основної мережі на реальних токенах – щоб учасники мережі випробували реальну економіку, використовуючи тестові токени. «У нас складна схема економічного консенсусу – на неї впливає те, скільки пропрацювала нода, скільки токенів на ноді. Тому ми все тестуємо, вигострюємо, боремося з помилками», – пояснює він.

У компанії працює 30 осіб. Штат укомплектували ще півроку тому, відтоді він не змінювався. Що стосується комерційних успіхів, то поки в Remme є лише один контракт із німецьким автовиробником. Але, за словами Олександра Момота, команда чітко спланувала терміни виходу на окупність: покриття поточних витрат має відбутися вже через кілька місяців.

Команда Remme створила окремий продукт для управління сертифікатами безпеки великих компаній – Keyhub. Після публікації бета-версії на нього підписалося понад 40 користувачів, половина з них почала використовувати безкоштовну демоверсію (платна запуститься найближчим часом). І все це – великі компанії з географією від Австралії до Канади. За словами Момота, найменша з них отримує $100 млн доходу на рік, найбільша – до $35 млрд.

Плани до кінця 2019 року. Момот розраховує, що вже цього року новий продукт Remme Keyhub генеруватиме  $200 000 виручки на місяць. Крім того, стартап хоче піднятися на 200 позицій у рейтингу CoinMarketCap, який відображає ринкову капіталізацію криптовалют і токенів. У цілому Момот сподівається, що до кінця року капіталізація Remme зросте до декількох десятків мільйонів доларів.


UGears

Пан или пропал: самые «громкие» украинские стартапы последних лет – где они сейчас

Суть проекту. Механічні дерев'яні конструктори (3D-пазли).

Чому ми про нього говоримо. Незважаючи на те що продукт UGears не пов'язаний з електронікою і IT, у 2018 році йому вдалося стати одним із найуспішніших українських стартапів на Kickstarter. Проект провів дві кампанії, у результаті яких зібрав $460 000 на випуск нових продуктів. За даними Crunchbase, за весь час із 2014 року стартап залучив понад $700 000 інвестицій, а на самоокупність вийшов через півроку після старту. Пазли українського виробництва продаються по всьому світу, і навіть у магазинах Disney.

Історія UGears не обійшлася без корпоративного конфлікту. Влітку 2016 року засновник і «обличчя стартапу» Денис Охрименко відійшов від управління проектом, пояснюючи це тиском із боку інвестора Геннадія Шестака. Шестак ці звинувачення спростовував. А у 2017 році стало відомо, що він викупив 25%-ву частку Охрименка за 9,4 млн грн.

Що зі стартапом зараз. Як розповів Mind Геннадій Шестак, зараз UGears запустив нову лінійку продукту – Devices for Games. Це девайси для настільних ігор – коробочки і холдери для гральних карток, кубиків. Крім того, за словами інвестора, компанія працює над новими моделями в новому матеріалі. «Про деталі не скажу, багато послідовників», – говорить він. Також UGears працює над упаковкою, щоб мінімізувати використання пакувальної плівки. За словами Шестака, зараз конструктори продаються у 80 країнах.

Плани до кінця 2019 року. Цього року UGears розраховує продати 1 млн конструкторів та отримати приріст доходу в 1,7 раза. Серед іншого – розширити лінійку присутності в магазинах Disney. Геннадій Шестак уточнює, що виробництво вже вийшло на необхідну потужність. Зараз добудовується новий цех, ввести його в експлуатацію планується в липні цього року.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у нашому Telegram-каналі Mind.ua та стрічці Google NEWS