Битва за кадри: як українські роботодавці конкурують за представників робочих спеціальностей

І які умови праці дозволяють їм відчувати себе комфортно, працюючи на батьківщині

Фото pexels.com

Українці в останні роки продовжують активно шукати роботу за кордоном – на сезон або тривалий період. Масштаби цього явища настільки великі, що компаніям доводиться йти на чималі зміни, аби скласти серйозну конкуренцію «європейській мрії» кваліфікованих працівників. У спецпроєкті із сервісом розміщення і пошуку вакансій у сфері робочих спеціальностей OLX Робота Mind з'ясував, як клієнти платформи залучають й утримують співробітників.

Які мотиви керують мігрантами?

Відтік співробітників за кордон – одна з головних причин кадрового голоду українських компаній. Роботодавці аналізують, що керує людьми, які їдуть за кордон, і на основі отриманих даних формують свою рекрутингову політику.

Українці шукають за кордоном можливість більше заробляти, стабільність і вищий рівень життя. На «тому боці» вже є багато компаній, які займаються допомогою в переїзді: інформаційною підтримкою, підготовкою документів, матеріальними питаннями, юридичним супроводом. Мігранти повертаються рідко, особливо якщо їдуть сім'ями. Винятків небагато. За словами HRD «Ашан» Ольги Холодіонової, тих, хто вже прийняв рішення, зупиняти марно: готуються вони довго і таємно – їдуть швидко.

Битва за голови: як українські роботодавці конкурують за представників робочих спеціальностей

Але є й інша категорія – ті, хто їде на конкретний проєкт підзаробити. Раніше це переважно були жителі прикордонних регіонів. А зараз – і центру країни. Найчастіше це одинаки, а вони нерідко нудьгують за рідним середовищем. З такою міграцією роботодавцям простіше справлятися.

Спостереження Холодіонової перегукуються з результатами опитування OLX Робота. Значна частина представників робочих спеціальностей вважає, що робота за кордоном принесе більше грошей (44,9%), стабільності (27%) і захищеності (15,5%). Такими мотивами керується більшість опитаних. І саме над цим працюють українські роботодавці сьогодні, аби залучити й утримати співробітників.

«Українським роботодавцям слід приділяти особливу увагу студентам. Чим молодші респонденти, тим менше вони хочуть повертатися додому: 25% опитаних у віці 25–34 років і 27% менше 24 років. Для вікової групи 25–34 роки характерно бажання підвищити кваліфікацію, вивчити мову, побачити світ, а для респондентів старшого віку (35–44 роки) більш актуальна причина – важка економічна ситуація».

Марія Абдулліна,
керівник напряму OLX Робота

Привід повернутися

Проте тих, кого не все влаштовувало на батьківщині, закордон теж не завжди рятує. Часом умови праці в чужій країні бувають не кращими, а гіршими, ніж в Україні, різниця в зарплатні не виправдовує себе, роботодавець не дотримується зобов'язань і може заплатити зовсім не те, що обіцяв. Але найбільшою проблемою, за даними дослідження OLX Робота, стає психологічний дискомфорт від переїзду і чужого середовища.

«За результатами опитування майже половина претендентів назвали психологічний дискомфорт головною причиною повернення додому. Інший менталітет, відсутність підтримки рідних і друзів, можливе нерозуміння в спілкуванні з керівництвом або колегами – все це дуже демотивує. Тому представники робочих спеціальностей готові переїхати назад і шукати роботу в Україні. До слова, чверть респондентів відзначили, що у них зникла причина їхати працювати за кордон як раз через те, що вони почали досить заробляти в рідній країні. Причиною відмови від трудової міграції для майже 19% опитаних стали некомфортні умови проживання, а для 17% – високі витрати на проживання та харчування за кордоном».

Марія Абдулліна,
керівник напряму OLX Робота

Битва за голови: як українські роботодавці конкурують за представників робочих спеціальностей

«Ті небагато людей, хто повернувся, незадоволені умовами життя за кордоном, важкою роботою шість днів на тиждень. Нашу компанію спочатку обирають через зарплату, а залишаються завдяки нормальному людському ставленню», – розповідає Холодіонова.

На що йдуть вітчизняні роботодавці, аби утримати цінні кадри?

Комфортні умови. Опитані Mind роботодавці назвали своєю ключовою перевагою прозорість і чесність умов праці. Це дозволяє компаніям не лише залучати людей, а й утримувати їх, навіть якщо ті все ж таки їздять на сезонні заробітки. «Комфортні умови праці, стабільна мотивація. Багато людей в Україні стикаються з непорядністю. Тому якщо вони знаходять компанію, яка не обманює, – залишаються», – розповідають у Socar.

У «МакДональдз Україна» працює система визнання і нагород співробітників. Вона формується залежно від цілей компанії та від того, що мотивує персонал. Крім глобальної програми винагороди, у «МакДональдз» є і короткострокова – «МакБакси». Це винагороди за роботу від керівництва ресторанів і офісів, які співробітники можуть отримати тут і зараз.

«Близькість до сім'ї, більш доступне життя і зрозумілий менталітет – теж причини залишитися. Але для тих, хто їздить на заробітки, ці стимули працюють лише тоді, коли добре закрита потреба у фінансах і надійності», – пояснюють у Socar.

Кращих готові чекати. Сезонні роботи – одна з головних проблем для українських роботодавців. Компанії навчилися жити з нею, і цінних співробітників готові приймати назад. У Socar кажуть: зазвичай такі фахівці й самі цінують українського роботодавця за стабільність, прозорість, за те, що на кожному етапі – від оголошення вакансії до працевлаштування – озвучуються однакові умови. Співробітники вдячні й прагнуть повернутися. І заздалегідь попереджають про терміни своєї відсутності.

У Varus також дотримуються такої тактики. Кажуть, що сезонні роботи збігаються з канікулами у студентів. Компанія оформляє всіх офіційно, на літо студенти приходять у штат, щоб підзаробити, а до початку навчання – звільняються. У цей час якраз повертаються «заробітчани». Компаніям не доводиться навчати персонал з нуля, а лояльність таких працівників суттєво вище.

Навчання. Роботодавці в Україні намагаються перемогти і довгострокову трудову міграцію. Головну роль відіграє своєчасна актуалізація зарплати – у цьому одностайні всі співрозмовники Mind. Однак залежно від компанії можуть додаватися й інші інструменти. Наприклад, навчання. У Varus кажуть, що готові навчати всіх співробітників, в яких бачать прагнення до розвитку.

«МакДональдз Україна» розвиває не тільки професійні навички. Компанія додає до навчання soft skills, які стануть у пригоді співробітникам у майбутньому, незалежно від того, де ті працюватимуть. Це гнучкість мислення, стійкість і вміння будувати зв'язки, допитливість.

Битва за голови: як українські роботодавці конкурують за представників робочих спеціальностей

Страховка, харчування та планування кар'єрного зростання. Для Jabil питання відтоку кадрів стоїть гостро, бо завод знаходиться поруч з кордонами зі Словаччиною та Угорщиною. У Закарпатті кожен п'ятий має досвід роботи за кордоном. Український завод конкурує за «голови і руки» і на внутрішньому ринку, і за кордоном. Причому навіть зі схожими заводами Польщі та Словаччини. Тому на Jabil відповідають на виклик зростанням середнього рівня оплати праці, безкоштовним харчуванням, транспортом, медичним страхуванням, позмінним графіком і плануванням кар'єрного зростання.

На фабриках Jabil працюють цілими сім'ями. Це додатково гуртує колектив. Серед співробітників є ті, хто повернувся з-за кордону і більше не замислюється про поїздки. Вдома краще: рідна мова, менталітет. Кажуть, на Jabil повернувся кожен десятий. А кожен третій приходить на роботу в компанію за рекомендацією співробітників.

Гнучкий графік. Директор з персоналу «МакДональдз Україна» Наталія Тіморіна розповідає про гнучкість – головний тренд у сфері працевлаштування, на який сьогодні йдуть навіть компанії, яким раніше не дозволяли це зробити бізнес-процеси. Це свобода у виборі робочого часу і можливість поміняти заняття, про що позитивно відгукуються співробітники компанії.

Раніше Mind уже розповідав про те, що є пріоритетним для представників робітничих спеціальностей у виборі роботодавця.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у нашому Telegram-каналі Mind.ua та стрічці Google NEWS