
Гнучкий графік, лояльність і прозорі умови: як українські компанії борються з кадровим голодом
І які перспективи у робітничих професій в Україні
Українські компанії скаржаться на нестачу представників робітничих професій, «синіх комірців». Молоді люди йдуть працювати в цьому напрямку неохоче, розцінюючи таку працю як тимчасову і не плануючи рости й розвиватися в межах компанії. А після відкриття європейських кордонів багатьох фахівців приваблює сезонна робота в Європі. Mind розпочинає серію публікацій у рамках спецпроєкту з OLX Робота – сервісом розміщення і пошуку вакансій у сфері робітничих спеціальностей, де разом із клієнтами платформи з'ясовує, кого не вистачає на ринку праці та як роботодавці справляються з кадровою кризою.
Чому роботодавцям не вистачає кадрів
Їдуть назавжди. Європа – основний конкурент українських роботодавців. За даними глобального звіту ООН про міграцію, Україна увійшла до топ-8 країн за кількістю людей, які залишили країну. Починаючи з 2000-х і до 2017 року з України переїхало майже 6 млн громадян. Більше – тільки з Індії, Мексики, Китаю, Російської Федерації, Сирії, Бангладеш і Пакистану.
За даними Міжнародної організації з міграції (МОМ), 40% трудових мігрантів – це чоловіки у віці 30–44 років, більшість – із західних областей країни. У 41% з тих, хто залишив Україну заради роботи, – середня або середня спеціальна освіта. Це ті самі «сині комірці», яких так не вистачає тепер в Україні.
Їдуть на сезон. Українці шукають кращої долі не тільки на постійній основі. Багато хто з роботодавців кажуть, що їм доводиться адаптувати кадрову політику під сезонну міграцію. Мережа соціальних магазинів «Сьогодні Аврора» і нафтова компанія Socar у коментарі для Mind розповіли, що серед їхніх співробітників є ті, хто їде регулярно на кілька місяців. Як зазначає Лілія Бушіна, заступник генерального директора з персоналу «Укрпошти», особливо гостро проблема відтоку кадрів на сезонні роботи відчувається в західних регіонах. Але в «Укрпошти» є свій «високий сезон» – з листопада по лютий, коли люди відправляють більше посилок. Відповідно компанії потрібно більше рук у сортувальних центрах, і вона готова брати додатковий персонал.
Хочуть столичних зарплат. Проблемна зона – Київ і область. Тут конкурувати за претендентів доводиться не з «польською полуницею», а з доступом до столичного ринку праці. «Люди швидше витрачатимуть більше часу і грошей на дорогу до Києва, аби заробляти більше. Але в бізнесі існує таке поняття, як рентабельність, для певної роботи є своя планка зарплат», – каже Світлана Заверненкова, HR-фахівець «ДніпроТорг» (виробник і дистриб'ютор охолодженої м'ясної продукції).

Фото: pexels.com
Їх стає менше. Населення України старіє, а результатом демографічної кризи 1990-х стало те, що сьогодні в Україні фізично менше молодих людей, які шукають роботу. Директор з персоналу «Макдональдс Україна» Наталія Тіморіна каже, що демографічний фактор впливає на кадровий голод не менше, ніж відтік робочої сили за кордон. Якщо порівнювати з 2015 роком, кількість студентів, що працюють у компанії, скоротилася на 10%. І негативні тенденції лише посилюватимуться.
Не хочуть розвиватися. Світлана Заверненкова називає ще одну причину кадрової кризи. Багато хто в Україні розглядає робочі професії як тимчасові. Заробити грошей на освіту або іншу термінову статтю витрат (при середньому віці співробітників 40+), а далі – хоч трава не рости. «Сині комірці» вважають свою працю непрестижною, хотіли б обіймати більш високі посади й мати гарантований кар'єрний ріст. І хоча можливості для зростання є в багатьох компаніях, розвиватися і вчитися готові одиниці.
Проблеми не у всіх. Утім, з кадровим голодом стикаються не всі українські бізнеси. В «Уманьпиво» стверджують, що компанія зберігає щорічне зростання на рівні 12–13%, тому постійно потребує нових співробітників, але знаходить їх досить легко. «У пивному виробництві дійсно непросто знайти досвідчених профільних фахівців. Але проблем з пошуком робочого персоналу немає», – ділиться спостереженнями CEO компанії Ігор Кисіль. Причиною стабільності називає те, що в компанії на різних рівнях сформовано стабільний колектив, а фахівців виховують «з нуля», що робить співробітників лояльними до роботодавця. Також «Уманьпиво» пропонує своїм співробітникам закордонні стажування, що також впливає на лояльність і скорочує плинність кадрів.

Фото: pexels.com
Як українські компанії змінюються заради «синіх комірців»?
«За даними аналітичної служби OLX Робота, у першій половині 2019 року на платформі найактивніше шукали продавців – 18% усіх вакансій. Фахівці сфери транспорту й логістики також були затребувані, лише за півроку ми зафіксували 12% активних пропозицій. Замикали трійку лідерів працівники барно-ресторанної сфери – близько 10% оголошень. До топ-5 сфер, де найактивніше роботодавці шукали кадри, увійшло також будівництво й виробництво», – розповідає Марія Абдулліна, керівник напряму OLX Робота.
«Щоб не тільки знайти, але ще й утримати «синіх комірців», компаніям доведеться не тільки коригувати матеріальну винагороду, а й розвивати культуру визнання, розвивати додаткові стимули, наприклад: навчання, розширення соцпакету, корпоративні кредитні програми, «кафетерій пільг».
Марія Абдулліна,
керівник напряму OLX Робота

Фінансова мотивація. Головна мотивація для «синіх комірців» зберігати вірність роботодавцю – матеріальна, зазначає Світлана Заверненкова. І багато роботодавців уже це усвідомлюють. Наприклад, для «Укрпошти» поворотним моментом в утриманні співробітників став перегляд принципів оплати праці: премій за виконання KPI, бонусів за якісне і ввічливе обслуговування. Це призвело до того, що люди стали працювати краще. Також компанія ввела грейдингову систему оплати праці – кожна посада оплачується з огляду на її цінність для компанії. За такого підходу кожен співробітник розуміє, що саме він має зробити, аби розраховувати на підвищення.
«Ми фіксуємо зростання медіанних зарплат майже в усіх сферах. Рівень доходу може збільшитися на 16%, як, наприклад, це сталося цього року в категорії, де шукали домашній персонал. На 15% зросли зарплати у водіїв і кур'єрів, на 12% – у будівництві. Така динаміка свідчить про те, що ринок роботодавця змінився ринком здобувача. Тому все більше компаній змушені реагувати на тиск дефіциту робочих рук, підвищуючи зарплати, бо усвідомлюють, що поки це ключовий фактор у залученні й утриманні «синіх комірців».
Марія Абдулліна,
керівник напряму OLX Робота

Грамотне планування. В «Укрпошті» впровадили систему планування персоналу. Компанія працює як із зовнішнім, так і з внутрішнім кадровим резервом і враховує регіональні особливості, щоб зацікавити людей роботою у відділеннях. Впоратися з дефіцитом кадрів також допомагає правильне позиціонування на ринку праці та системна робота HR на різних рівнях.
Лояльність до тих, хто їздить на сезонні роботи. Керівник відділу персоналу торгової мережі «Територія мінімальних цін» Юлія Прочухан розповідає, що в них є співробітники, які виїжджали працювати за кордон і потім поверталися. Після цього вони влаштовуються на роботу в ті самі магазини, бо відчувають себе там комфортно. «За тими, хто не поїхав, починається справжнє полювання, адже кадрів не вистачає всюди в ритейлі», – зазначає менеджер. За її оцінками, вакансії на позицію «продавець-консультант» – лідери з пошуку персоналу.
Про готовність працювати з тими, хто їде на тимчасові роботи, кажуть й інші співрозмовники Mind. Плюси в тому, що не потрібно вкладатися в навчання таких людей, вони вже лояльні, їм подобаються компанія та колектив.
Репутація й надійність. За словами співрозмовників редакції, для «синіх комірців» також важливі репутація та стабільність компанії, своєчасні виплати, дотримання КЗпП, можливість рости й нематеріальні заохочення. Жителі невеликих населених пунктів лояльніші до роботодавців, які були найближче до дому. Для тих, хто працює за вахтовим методом, важливі насамперед житло та їжа. У «Території мінімальних цін» кажуть, що претендентів вдається зацікавити прозорими умовами праці: на кожному етапі співбесіди, починаючи з телефонного інтерв'ю, компанія озвучує однакову правдиву інформацію.
У OLX Робота також зазначають, що роботодавцям варто подумати над умовами, які вони готові запропонувати співробітникові. «Проаналізувавши вакансії, розміщені на платформі за півроку, ми побачили, що українські підприємства в рідкісних випадках готові забезпечити працівників медичною страховкою і запропонувати їм кар'єрне зростання», – говорить Марія Абдулліна.
«Згідно з даними опитування, яке ми проводили цієї осені на OLX Робота, 23% претендентів зазначили, що незадоволені відсутністю соціального пакету на своїй роботі. Також виявилося, що найбільш важливою умовою праці є комфортне та безпечне робоче місце (33%), для чверті респондентів більш важливою є близькість роботи до дому, а для 15% – сучасна техніка й обладнання».
Марія Абдулліна,
керівник напряму OLX Робота

Резюме або рекомендація: де компанії шукають кадри
Нових співробітників компанії шукають як онлайн, так і по-старому. Світлана Заверненкова зазначає: чим більше населений пункт, тим легше знайти здобувача в інтернеті, на платформах з пошуку роботи. У маленьких містах і селах краще працює офлайн: там найстабільнішим джерелом кадрів залишаються оголошення на стовпах.
Частка тих, хто знайшов вакансію через інтернет, коливається від компанії до компанії. Співрозмовники Mind називають цифри від 50 до 70%. Юлія Прочухан каже, що мережа постійно аналізує вартість конверсії при виборі різних каналів пошуку. Близько 30% претендентів «Території мінімальних цін» приходять з OLX. За її словами, при тривалому використанні сервісу компанії вдалося скоротити витрати на пошук співробітника та збільшити конверсію.
«Вибір правильного та релевантного каналу при пошуку робочого персоналу – це вже половина успіху. Наприклад, кожен місяць OLX відвідують понад 25 млн користувачів, з яких 2,6 млн заходять саме в розділ «Робота». З огляду на те, що середня швидкість закриття вакансії на сервісі всього 12 днів, ми бачимо, що при правильному збігові аудиторії, роботодавець зі здобувачем знаходять один одного досить швидко».
Марія Абдулліна,
керівник напряму OLX Робота
В офлайні добре працює друкована преса, оголошення на стовпах і в транспорті, ярмарки вакансій. Особливо як канал пошуку лінійних співробітників цінується рекомендація наявних співробітників. «У нас добре зарекомендувала себе реферальна система, – говорить Лілія Бушіна. – Крім того, існує програма «Приведи друга», яка демонструє хороший результат у всіх підрозділах і в різних типах населених пунктів». «Уманьпиво» за рекомендацією співробітників отримує половину претендентів, «Територія мінімальних цін» – 10% разом із друкованою пресою.

Фото: pexels.com
Світлана Заверненкова розповідає, що при нинішньому кадровому голоді компанія рада навіть таким претендентам, яких років п'ять тому не стали б розглядати всерйоз. Наприклад, взагалі без досвіду роботи. Також мінімальні вимоги змінюються залежно від сфери діяльності. У торгівлі важливі чесність і порядність, у логістиці – витривалість, у роботі, де є вахтовий метод, – охайність. «Укрпошта» зацікавлена в людях із великою мотивацією до праці, якісного обслуговування клієнтів і трансформації компанії.
Хоча в короткостроковій перспективі для компанії навчання співробітників – це витрати, але всі співрозмовники Mind кажуть, що в них уже є програми навчання. Тим більше що в довгостроковій перспективі «вирощування» кадрів дає свої плоди. «У людини, яка пройшла шлях від молодого фахівця до досвідченого майстра вже сформована лояльність до компанії та продуктів, частина з яких створювалася за її участю», – пояснює мотивацію роботодавців Ігор Кисіль. У рамках навчання «Уманьпиво» влаштовує своїм співробітникам стажування за кордоном, і цей фактор також зміцнює лояльність персоналу.
А ось на допомогу з переїздом «синім комірцям» краще не сподіватися. Навіть якщо компанії практикують таке, зазвичай це стосується лише дорогих кваліфікованих фахівців або роботи вахтовим методом, яка за замовчанням передбачає надання житла. Про це Mind розповіли відразу декілька співрозмовників.
Перспективи робітничих професій в Україні
Співрозмовники Mind сходяться на думці: перспективи в робітничих професій в Україні поки не райдужні. І хоча серед «синіх комірців» є ті, хто з'їздив за кордон і назавжди розчарувався в цій ідеї, бо умови виявилися важчими, ніж очікувалося, а оплата – нижчою, загалом тенденція зберігається. Українці шукають кращої долі за кордоном, а українському бізнесу залишається працювати з тим, що є, – ростити нові кадри з нуля, зберігати сезонне партнерство з тими, хто добре себе проявив на робочому місці, зміцнювати лояльність за допомогою негрошової мотивації.