Вирушити в подорож зараз – що може бути легшим? Маючи бажання вже завтра ви будете пити каву в Римі або їсти круасани в Парижі. Ми сприймаємо це, як даність, тоді як ще 20 років тому таке було важко уявити. Світ змінюється з шаленою швидкістю – згадаємо, що з того, що ми маємо зараз, було недоступним усього лише два десятки років тому.
Насамперед, неможливо було уявити такий потік туристів з України, як зараз. В омріяні Париж, Рим, Венецію були потрібні візи, чималі стоси паперових документів, походи до посольства – щоб виїхати навіть на 3 дні, потрібно було докласти чимало зусиль. Які, втім, не завжди закінчувалися успішно. Зараз, з появою безвізу, потік туристів щороку збільшується на 30%. Українці вважають за краще подорожувати бюджетно, але, тим не менш, вони подорожують. Бажання побачити світ у наших співвітчизників росте – і не важливо, автобус це, автостоп або круїзний лайнер.
З тієї ж причини – складність в збиранні документів та необхідність віз – українці практично не виїжджали за кордон на короткий термін. Якщо вже планувався тур за кордон, то, швидше за все, це була подорож не менше 7-10 днів. Зараз короткострокові подорожі стали навіть популярніше, ніж повноцінна відпустка. Туроператори пропонують тури на 3-5 ночей. Та й зірватися самостійно на декілька днів стало доволі легко. В Україну прийшли лоукости, про які 20 років тому можна було лише мріяти. Вони змінили наше життя. Ціна квитка Ryanair до Барселони в низький сезон – 50 євро, що неможливо було уявити не тільки 20, але навіть 5 років тому.
Що надихало мандрівників 20 років тому? Фільми, книги, враження друзів і рідних. Старі, добрі пам'ятки – Ейфелева вежа, Біг-Бен, Колізей. З появою соцмереж усе змінилося – класичним красотам багато хто дав відставку, популярність набирають нетрадиційні місця, незвичайні види, фото в Інстаграм стали особливою принадою та найкращою рекламою. Багато хто спеціально їде в «інстаграмні» місця – полювання за незвичайними світлинами стало масовим захопленням. Чи багато хто, наприклад, ще декілька років тому чув про «язик троля» в Норвегії? Зараз – це найулюбленіше місце Інста-мандрівників, і вони невтомні у пошуку нових чудес світу.
Хто, крім Юрія Сенкевича та старих-добрих путівників, міг раніше зі знанням справи рекомендувати міста і країни? Зараз тисячі людей орієнтуються на думки тревел-блогерів, які детально розповідають куди, коли та скільки це коштує. Подорожі та розповіді про них стали професією. Блогери викладають яскраві світлини, радять, де випити найкращу каву, як знайти «секретний куточок», які сувеніри привезти з країни. Їх можна запитати про все в режимі реального часу. Це знімає страх і настороженість. Світ відкриває кордони. Велика кількість і доступність інформації, розвиток сучасних технологій породили ще один тренд – самостійні подорожі.
20 років тому левову частку всіх турів організовували туроператори. Багато хто ще пам'ятає допотопні «Інтуристи» на вулицях італійських і французьких міст. Туристи збивалися в зграйки та панічно боялися хоча б на крок відійти від гіда. Саме гід вказував, де та що купувати, де зробити фото. Сучасні туристи, озброєні практичними порадами й інтернетом, самостійно планують подорожі, бронюють готелі, замовляють індивідуальні екскурсії. Їм хочеться побачити більше, ніж пропонують класичні програми.
Стають популярними тури на виноробні, гастрономічні тури, тури сторінками улюблених книг. Уже понад 60% українців планують подорожі самостійно. Скажемо більше, 28% подорожують поодинці, що трохи більше, ніж в Європі (27%) і в середньому в світі (24%). Звичайно, залишаються й любителі масових поїздок, і все ж тренд самостійних мандрівників з кожним роком набирає обертів.
20 років тому про туристичне страхування майже ніхто не чув. Туристи їхали за кордон на свій страх і ризик. Захворів – викручуйся, як хочеш. «Обов'язкове страхування для виїжджаючих за кордон було введено в 2004 році для виїзду в країни Шенгену. При цьому дійсними вважалися договори тільки акредитованих страхових компаній. Наша компанія таку акредитацію згодом пройшла та неодноразово підтверджувала, тому договори ARX (тоді це була AXA) консульства та візові центи країн Шенгену приймали без проблем», – згадує начальник відділу продукт-менеджменту та методології Департаменту особистого страхування страхової компанії ARX Андрій Басараб.
Зараз поліс тревел – must have для всіх мандрівників. Без нього як і раніше не пустять до країн Шегнгенської угоди, та й самі туристи вже знають, що вартість медичних послуг за кордоном неймовірно висока. А ось вартість туристичної страховки цілком доступна. «Вартість пакетного страхування стартує від 13 грн на добу – зазначає Андрій Басараб. Головна базова програма включає в себе обов'язкові ризики для покриття невідкладної медичної допомоги. Це такі ризики, як швидка невідкладна допомога, амбулаторна, стаціонарна допомога. Крім того, в усі поліси страхування включена опція «Активний відпочинок», яка покриває 12 видів спортивного відпочинку, зокрема, дайвінг, трекінг, рафтинг та інші».
Мандрівники не просто планують подорожі самостійно – вони це роблять за допомогою одного лише маленького пристрою – свого смартфона. Канули в Лету багатогодинні дзвінки та листування. Все відбувається миттєво та онлайн. Згідно з глобальним дослідженням Visa Global Travel Intentions Study 2017, в якому взяли участь мандрівники з 27 країн, у 88% опитаних є доступ до Інтернету під час подорожей за кордоном. 44% – використовують програми для пошуку попутників, щоб заощадити.
Онлайн-сервіси для навігації та планування подорожей набирають усе більшої популярності: ними скористалося 83% туристів. Той же страховий поліс можна купити онлайн, буквально стоячи в аеропорту. «Портфель онлайн полісів ARX становить 25-30% від усього портфеля Тревел за даними 2019 року – говорить Андрій Басараб. – Крім того, якщо у вас у полісі є опція затримка рейсу або втрата багажу (вони набирають усе більшої популярності) тепер вам навіть не треба їхати до офісу страхової компанії, щоб отримати компенсацію. Ви можете просто вирішити всі питання за допомогою месенджера». В месенджерах тепер можна спілкуватися з готелями, замовляти екскурсії та ресторани. Ланцюжок посередників практично зведений до нуля.
І це, безумовно, не всі бонуси, які мають сучасні мандрівники. Дивно, але ми живемо в епоху, коли можемо порівняти себе – з собою ж, і зрозуміти, як багато можливостей відкривається перед нами. І подорожувати – одна з них. Багато українців це розуміють, розширюючи свої кордони та горизонти, подорожуючи кілька разів на рік. Чи то ще буде в наступні 20 років!