За оцінкою IDC, у 2018 році світовий ринок рішень для закупівель виріс на 12,3% – до $5,1 млрд. До 2023 року він збільшиться до $6-$7,3 млрд. Виробники цих рішень розширюють їхні можливості у напрямку автоматизації та інтеграції зі сторонніми популярними ERP та іншими платформами. Так вони вирішують основну потребу бізнесу – мати можливість контролювати весь процес закупівель, а також скоротити ручну працю. Наскільки популярні такі рішення в Україні? Як вони функціонують? Яку відчутну вигоду вони приносять вітчизняним підприємствам? На ці та інші питання шукав відповіді Mind.
Недооцінені закупівлі
Поки бізнес не дуже поспішає автоматизувати цей сегмент. У поточних умовах керівництво добре розуміє, для чого потрібні інвестиції у маркетинг, виробництво, продажі тощо – усе те, що рухає компанію вперед. Але закупівлі стоять осторонь через різні причини. Вони не прив'язані до основних KPI, або ж особа, відповідальна за закупівлі, знаходиться на другому рівні підпорядкування та не входить до ради директорів. Тому для керівництва не є очевидним, наскільки оптимізація напрямку вплинула б на інші показники.
У той же час на ринку вже є компанії і у корпоративному сегменті, і у сегменті МСБ, які перейшли на нові інструменти й оцінили їхні переваги. Це можливість економити, доступ до більшої кількості постачальників, незалежно від розмірів і розташування бізнесу, шлях до вибудовування нових ланцюжків постачань, мінімізація ризиків, пов'язаних з контрагентами тощо. Чим більше постачальників – тим більше можливостей відкриває рішення перед своїми користувачами. Це особливо позначається на невеликих компаніях, а також регіональних, у яких спочатку вибір невеликий. Що ж до економії, то в SAP наводять як приклад підрахунок EBITDA (прибуток до оподаткування): «Якщо закупівлі на 10 грн дешевше, EBITDA виростає на 10 грн. У той же час збільшення продажів на 10 грн підвищує цей показник умовно на 3 грн. Це різна операційна ефективність».
Хто у грі?
Ринок рішень для закупівель неоднорідний. З одного боку, є однозначний лідер з великим відривом від інших вендорів – SAP Ariba. У мережі Ariba Network зареєстровано 4,6 млн бізнес-партнерів зі 190 країн світу. Річний оборот у минулому році склав $2,8 млрд. Компанії належить приблизно чверть ринку, і її частка зростає. Наступний за обсягами вендор – Oracle з ERP Procurement Cloud – займає 8% ринку з різницею обороту в 10 разів.
З іншого боку, в сегменті з'являються навіть локальні державні гравці. Наприклад, через запущений у пілотному режимі минулої весни в Україні Prozorro Market проходить велика кількість державних закупівель.
Де більший попит?
У регіональному розрізі на першому місці – ринки розвинених країн. Найбільш популярні такі рішення у США (42%). Європа й Азія займають друге та третє місця. А на решту регіонів припадає лише близько 4%.
Україна знаходиться серед тих країн, де закупівельна функція компаній ще незріла як з точки зору процесів, так і з точки зору технологій. У той же час саме сучасні IT-рішення – ключ до підвищення ефективності бізнесу. За оцінками програми SAP Benchmark, використання інструментів SAP Ariba підвищує операційну ефективність служби закупівель на 20-40%.
Ефективність у нових умовах
У 2020 році до факторів, що впливають на закупівлі, додалася пандемія коронавірусу, яка почалася з Китаю і тепер охопила ланцюжки поставок у всьому світі. Затримуються відвантаження товарів, виникають нюанси з пропускною спроможністю та змінюється споживчий попит на різні групи товарів. Усе це порушує ланцюжки постачань. У бізнесу виникає проблема з оцінкою ризику співпраці з певними постачальниками. В офлайновому світі – це велике навантаження на відділ закупівель і ймовірність впливу на бізнес-показники людської помилки або непередбачуваних факторів. У цифровому світі для цього є інструменти. У тому ж SAP Ariba це, наприклад, Supplier Risk. Система моніторить інформацію про постачальників в інтернеті, збирає її та правильним чином обробляє. В результаті компанія отримує дані з показниками ризику за постачальниками і з їхньою допомогою може ухвалити оптимальне рішення: вибрати іншого підрядника або переукласти контракт на нових умовах.
Модуль SAP також допомагає сегментувати постачальників залежно від ризику. Маючи повне уявлення про кожного з них, компанія може приймати більш своєчасні та точні бізнес-рішення, поліпшувати співпрацю зі своїми торговими партнерами і навіть оперативно знайти нового постачальника з необхідною кількістю товару, що важливо у період пандемії.
На початку березня SAP надала безкоштовний доступ до платформи SAP Ariba Discovery, щоб полегшити пошук нових постачальників для тих компаній, ланцюжки постачання яких постраждали від пандемії COVID-19.
Кейс Метінвеста
Зараз у SAP Ariba є кілька тисяч зареєстрованих користувачів в Україні. Серед них і Група Метінвест, яка давно користується корпоративними рішеннями SAP (зараз це 17 SAP-систем, в яких працює понад 23 000 співробітників). Кейс Метінвесту – це приклад успішної автоматизації закупівель, яка реалізована компанією SAP спільно з Метінвест Діджитал і принесла відчутний економічний ефект.
Раніше для закупівель компанія використовувала SAP SRM. Але з розвитком бізнесу, автоматизацією виробничих і бізнес-процесів змінилися й її потреби. Разом з тим з'явилися нові інструменти й у SAP.
«До нас звернувся бізнес з потребою підвищити ефективність існуючої онлайн-платформи закупівель. Оскільки можливості її розвитку з технічного боку були обмежені, ми як IT бізнес-партнер Групи Метінвест, проаналізувавши наявні на ринку рішення, запропонували перейти на систему SAP Ariba, оскільки її функціональні можливості покривають основні завдання бізнесу в сфері закупівель», – розповідає В'ячеслав Гальченко, директор центру експертизи бізнес-додатків Метінвест Діджитал.
В результаті компанія обрала зв'язку рішень SAP SLP та SAP Ariba. Важливу роль в ухваленні остаточного рішення мало й те, що нова платформа органічно вписувалася у стратегію розвитку IT і легко інтегрувалася зі вже впровадженою екосистемою SAP на підприємствах Групи.
За допомогою SAP Ariba Дирекції з логістики та закупівель Метінвесту необхідно було вирішити наступні бізнес-завдання:
«Головне завдання бізнесу – підвищувати свою конкурентоспроможність і ефективність. Саме від цього ми відштовхувалися при виборі рішення, яке дозволило б нам, з одного боку, більш ефективно управляти процесами закупівель, а з іншого боку, централізувати й оптимізувати, – говорить Олексій Громаков, директор з логістики та закупівель Групи Метінвест. – Зв'язка SAP SLP та SAP Ariba дає можливість перевірити надійність потенційних контрагентів, підвищити прозорість закупівель, скоротити рутинні операції, а також оптимізувати витрати. А постачальникам система дозволяє чесно конкурувати один з одним у торгах. Спірні моменти вирішуються завдяки логуванню всіх дій учасників процесу».
Під час реалізації проєкту Метінвест Діджитал спільно з бізнес-замовником впровадив на підприємствах Групи два основних модуля:
За допомогою SAP Ariba закуповуються товари, сировина, обладнання та послуги. Так, за 2019 рік було проведено понад 1370 закупівель і тендерів. На кінець року система покривала 95% усіх закупівель ТМЦ компаній Групи, які перейшли на її використання.
На сьогодні у системі зареєстровано більше ніж 13 000 постачальників. Для того щоб потрапити до бази постачальників компанії, потрібно зареєструватися та пройти процедуру кваліфікації у SAP SLP, надавши інформацію про компанію та завантаживши необхідні документи та ліцензії.
Для забезпечення єдиних конкурентних умов для всіх постачальників компанія проводить переважно закриті торги, в яких не розкривається інформація про самих учасників і їхні цінові пропозиції. «Таким чином компанії, що беруть участь в торгах, можуть бачити тільки свою запропоновану ціну, свій ранг і вже виходячи з цього приймати рішення про подальшу стратегію», – розповідають у Метінвесті.
Щойно торги завершені, з SAP Ariba інформація про кінцеву закупівельну ціну та постачальника автоматично передається до SAP ERP, в якій формується контракт на закупівлю. Після цього документ надсилається до юридичної служби, яка займається укладанням договору безпосередньо з переможцем торгів.
Завдяки рішенню SAP Ariba вдалося досягти значного економічного ефекту, що у порівнянні з попередньою системою склало близько 10% економії бюджету. Найближчим часом Метінвест планує тиражувати впровадження рішення й на інші підприємства Групи.
Діджиталізація закупівель: з чого почати?
Основні стереотипи, що пов'язані з переходом на електронні закупівлі в компаніях, – це те, що це дуже дорого та дуже складно. Запровадження нових ІТ-рішень у більшості випадків спричиняє опір і саботаж з боку пересічних співробітників на самому початку переходу. Для успіху проєкту потрібна воля керівництва та відповідальна особа. З закупівлями – приблизно та ж історія.
З ціною питання розібратися простіше. Насамперед треба оцінити вартість процесу для компанії від і до, зрозуміти, скільки ресурсів бізнес витрачає на закупівлі та наскільки витрати скоротяться після автоматизації ручної праці та рутинних процесів. Великі компанії називають цю причину головною серед тих, які дозволяють економити на закупівлі в подальшому. Зниження витрат завдяки більшій кількості пропозицій і низькій ціні товарів передбачити складніше, але досвід користувачів засвідчує, що можна говорити про 10-30%.