Доктор на зв'язку: коли насправді було винайдено телемедицину

І чим вона може стати в пригоді сучасному пацієнту

Фото: pixabay

«Захворів? Сиди вдома!» – вимагають лікарі, аби не збільшувати кількість хворих на коронавірус. Так, в Україні станом на 5 жовтня лабораторно підтверджено 230 233 випадки COVID-19, з них за добу – 3771. Частину цих випадків лікарі можуть фіксуватися телефоном, так само відбувається й оформлення лікарняних для цих пацієнтів. Не дивно, що попит у таких умовах на телемедицину невпинно зростає.

Головний лікар мобільної клініки Dobrodoc+ Ірина Камінська розповіла Mind, як розвивається цей сегмент ринку медпослуг паралельно з технологічним прогресом.

Розвиток телемедицини почався майже 150 років тому. Проте такою затребуваною, як зараз, телемедицина не була ще ніколи. І популярність дистанційних лікарських консультацій продовжує зростати.

Коли було винайдено телемедицину

Телемедицину вважають нововведенням сучасності, але насправді вона існує майже 150 років. Медики почали консультувати пацієнтів віддалено майже одночасно з появою телефонів як таких. У 1876 році перший такий апарат придумали в США, в 1879-м лікар вже консультував по ньому пацієнта.

Цей факт описували навіть у тематичному журналі – як революційний експеримент у сфері медицини. Ще б пак: «швидкі» були каретами (у прямому сенсі), а лікарі добиралися до пацієнтів цілу вічність. Можливість проконсультуватися дистанційно здавалася фантастикою.

Трохи пізніше цим питанням впритул зайнялися в NASA. Потреба була очевидна: астронавти теж хворіють, а з лікарями в космосі, як ви розумієте, так собі. Свої розроблення американське космічне агентство тестувало на віддалених селах, де не було обладнаних клінік і вузькопрофільних лікарів. І були здивовані: виявилося, що проблему нестачі медиків у маленьких важкодоступних населених пунктах можна вирішити дуже просто – віддаленими консультаціями.

Звичайно, особистих візитів до лікаря, реанімаційного обладнання, стаціонарного лікування, операцій і лабораторій для аналізів це не скасовує. Але в багатьох випадках поговоривши з лікарем телефоном, можна зрозуміти, що відбувається і як дати собі раду.

Як працюють сучасні технології

Щоб охопити весь світ, тоді телемедицині бракувало розвинених засобів зв'язку. Мобільники були предметом розкоші. Чим дешевшим ставав зв'язок і доступнішими телефони – тим частіше люди дзвонили своїм лікарям. Але багато опцій, які нам потрібні від медиків, залишалися недоступними. За рецептом, як і раніше треба було йти особисто. Щоб попросити лікаря розшифрувати аналізи – теж.

А потім з'явився інтернет, телефон із камерою тепер є у кожного, і можливості телемедицини стали майже безмежними. Віддалені консультації вже не обмежуються голосовим спілкуванням. Зараз можна скинути лікарю результати аналізів або фото, підключитися відеозв'язком, обрати фахівця з довгого списку й отримати електронний рецепт.

Але навіть це ще не все: завдяки розумним технологіям система може поставити пацієнту правильні запитання про його стан і встановити попередній діагноз ще до того, як у цей діалог вступив лікар. Медик підключиться вже на останньому етапі, уточнить, порадить і випише рецепт. Такий симптом-чекер розробили в нас у Dobrodoc+. Він заощадить кожному лікарю приблизно на 10–15 хвилин на кожній консультації.

Хто може скористатися телемедициною

Сьогодні телемедицина зручна не тільки для тих, хто живе у віддалених населених пунктах. Життя прискорилося, стало концентрованим і насиченим. Нам все важче знайти час, щоб вибратися в клініку. Отримати консультацію лікаря, не виходячи з офісу або квартири, не простоюючи в заторах і чергах – необхідність сьогодення. Тож не дивно, що світовий ринок телемедицини так зростає – він подвоюється кожні 5 років. Вже 30% країн світу мають національне агентство з розвитку телемедицини. Ми – на піку попиту, і все тільки починається.

Всесвітній карантин і пандемія прискорили розвиток галузі ще сильніше. Все віддалені сервіси стали затребуваними, а часом – і життєво важливими. Телемедицина – не виняток. У 2019 році 11% американців консультувалися з медиками віддалено, після початку пандемії – 46%. Українці не відстають, наша клініка теж відчула сплеск попиту.

Чи відпаде коли-небудь необхідність у фізичних клініках та особистих оглядах? Навряд чи. Але в багатьох випадках дистанційна консультація може легко замінити похід до лікаря. Це швидко, безпечно, зручно й головне – недорого. Тому телемедицина скоро стане звичною частиною життя будь-якої сучасної людини. І Україна в цьому тренді – не виняток.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у нашому Telegram-каналі Mind.ua та стрічці Google NEWS