Бюджет дивергенції та боргів: за що проголосувала Рада на тлі нових протестів на Майдані

Зовнішня залежність, можливий перегляд та інші феномени держбюджету-2021

Фото: прес-служба НБУ

Рада затвердила держбюджет на 2021 рік, верстка якого до останнього йшла «на коліні». Остаточний варіант державного кошторису ще має підписати президент, але загальні риси цього документу вже проглядаються цілком недвозначно. Відзнакою фіналу цьогорічного бюджетного процесу стала концентрація на двох полюсах: Мінфін та депутатів об’єднала взаємна прихильність, а поліцію та дрібних підприємців, які протестують проти збільшення фіскального гніту, – нові сутички на Майдані.

Слідкуємо за руками

Жак Неккер був міністром фінансів за короля Людовика XVI. При дворі монарха його вважали найліпшим міністром фінансів за всі часи, бо він попри зубожіння в країні знаходив кошти на нові палаци та екіпажі. Ці питання він вирішував за рахунок дедалі дорожчих та дорожчих позик. Пізніше дослідники з’ясували, що він цілком усвідомлював, що доходів держави за жодних обставин не вистачить, аби розрахуватися, але продовжував позичати, поки це було можливо. А потім… А потім у борг давати перестали, сталася революція, і королю, королеві та ще 17 000 людей відтяли голови.

Проте 289 українських депутатів епохи розквіту неоампіру, які підтримали ідею розширення запозичень 2021 року на 702 млрд грн, імовірно, вважають, що якщо комусь і відрубають голову, то не їм. Якщо вірити оцінкам Держстату щодо чисельності населення, то цей план передбачає: на кожного мешканця України наступного року запозичать приблизно по 16 800 грн.

Хто ж ці люди? Фракція «Слуга народу» дала 225 голосів – і цього знову бракувало для остаточного прийняття рішення. Знадобилася допомога: від «Довіри» – 20 голосів, «За майбутнє» – ще 21, «Батьківщини» – 12, зрештою позафракційні – 11. Проти документу об’єдналися сили Сходу (ОПЗЖ) та Заходу (ЄС, «Голос»), спростувавши тезу Кіплінга про неможливість їхнього сходження. 

Посміхаємося та махаємо

У Мінфіні вважають, що така велика кількість депутатів, які підтримали бюджет, свідчить про реалістичність його показників.

З урахуванням того, що бюджет поточного року Мінфін виконує лише за рахунок щасливого збігу обставин та збільшення ставок за запозиченнями, які вже в рази перевищують темпи росту ВВП України у минулому, поточному та наступному роках, скоріше можна припустити інше, наприклад зговір. А що? У 2021 році на одного депутата Ради додатково, окрім зарплати, виділять по 350 000 грн. Загальний настрій: «один раз живемо», «на наш вік стане» тощо.

А тим часом – що говорять люди?

У парламенті та коло нього у вівторок багато говорили про бюджет. На окремі думки варто звернути увагу.

Член Комітету з питань бюджету Олексій Гончаренко (ЄС): «Міністр Степанов каже про те, що цей бюджет вбиває охорону здоров'я? Ви там не можете зібратися всередині уряду навіть, ви недостатньо його підтримуєте і пропонуєте нам його голосувати?».

«Це бюджет теплої ванни Зеленського і силовиків, які його охороняють. Це бюджет брехні, тому що ці доходи, які тут закладені, вони нереальні, і хто буде все це фінансувати, і яким чином країна переживе наступний рік», – додав Гончаренко, чия політична сила у минулому голосувала за не менш ганебні бюджети.

Член Комітету з питань економічного розвитку Олександр Колтунович (ОПЗЖ): «Що для нас неприпустиме в цьому проєкті бюджету? Безумовно, це дефіцит».

«Заплановано $37 млрд – це доходи бюджету. Для прикладу, в 2013 році їх було $ 44 млрд . Тобто, коли ми вийдемо на цю планку, ми тільки зможемо говорити, що вони хоча б почали відновлюватися», – зазначив він.

Перший заступник голови Комітету з питань фінансів Ярослав Железняк («Голос»): «Це не бюджет підтримки бізнесу. Тому що як тільки ми його проголосуємо, то з 1 січня кожен ФОП, наприклад, другої групи, буде платити на півтисячі гривень більше кожного місяця, незалежно від того, чи буде він працювати, чи ні».

Ексміністр економіки Павло Кухта: «Уряд заклав у бюджет завищений прогноз доходів та великий дефіцит, на 5,5% від ВВП. Вже зараз зрозуміло, що з таким бюджетом наступного року ми повністю залежатимемо від підтримки міжнародних організацій… бюджет буде важко виконувати й імовірним є його перегляд. Без них нас 100%-во очікує нова бюджетна криза, причому вона може бути гірша, ніж цього року».

А що говорять інші?

Прем’єр-міністр Денис Шмигаль: «Бюджет-2021 – це бюджет можливостей для розвитку нашої країни, збалансований та реалістичний до виконання. Тепер новостворені громади можуть приступити до формування власних кошторисів. Адже з 1 січня саме люди в громадах вирішуватимуть, на що витрачати кошти. Вдячний Верховній Раді за важливе державницьке рішення».

Член Комітету з питань екологічної політики Павло Бакунець («Довіра»): «Депутатська група «Довіра», яка складається з мажоритарників, не може кинути країну в бюджетний хаос і залишити людей без фінансових механізмів на наступний рік. Тому ми голосуватимемо за бюджет 2021 року».

Ексміністр фінансів Ігор Уманський: «Шановні депутати, червонійте, бліднійте, ховайте очі долу, але голосуйте! Дякую вам ніхто не скаже, будуть проклинати, але це треба зробити. А відразу після Нового року ви маєте переглянути те, що наголосували. Основним вашим пріоритетом мають стати, нарешті, не особисті інтереси, а інтереси людей».

Голова Комітету Верховної Ради України з питань фінансів Данило Гетманцев: «Так, ми в боргах. Це не наша вина, але наш тягар, яке нам всім треба нести разом, погашаючи борг і виходячи із залежності. Важко, але без популістських метань і швидких рішень у вигляді дефолту. У нас поганий бюджет на 2021 рік. Поганий бюджет, який ми підтримали виходячи з реалій, без ілюзій. Поганий бюджет, який ми підтримали попри помилки і недоробок Мінфіну, за які нам соромно».

З якими проблемами матимемо справу

Частину раніше окреслених проблем не розв’язано. Йдеться, зокрема, про ступінь прив’язки розрахунків Мінфіну до довколишньої реальності, а також про рішення зменшити «раціон» пенсіонерів наступного року на 8,5 млрд грн.

Але до загального переліку негараздів додалися й нові.

Розв'язані проблеми. Під час прийняття пов’язаних із бюджетом змін до Бюджетного кодексу (№4100-д) була підтримана пропозиція щодо зарахування 2021 року 13,44% акцизного податку з пального до загального фонду бюджетів місцевого самоврядування, що призвело до додаткового розбалансування проєкту бюджету. Аби уникнути скандалу уповноважені особи в екстреному порядку (за годинку на колінці) у ручному режимі вирізали зайве зі спецфонду та програми розвитку автодоріг.

Нерозв'язані проблеми. Ресурсний законопроєкт з правками до Податкового кодексу з бюджетного пакета (№4101-д) залишився нерозглянутим у другому читанні і його подальша доля лишається нерозв’язаною. Тим часом питання збільшення податкового навантаження вже перенесено на Майдан.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у нашому Telegram-каналі Mind.ua та стрічці Google NEWS