«Україна дуже прогресивна в розвитку cashless-технологій. Безготівкові оплати вже стали стійкою звичкою українців. Половина користувачів готова повністю відмовитися від готівкових оплат», – наголосила генеральний директор Mastercard в Україні та Молдові Інга Андрєєва на недавній пресконференції.
Топменеджери компанії поділилися внутрішньою статистикою динаміки cashless на європейських і українському ринках під час пандемії, а також даними дослідження MasterIndex про вподобання наших співвітчизників у цій сфері. Опитування проведене InMind на замовлення Mastercard у червні 2021 року. У ньому брали участь 1507 респондентів у віці 18–60 років, які проживають у містах з чисельністю населення від 50 000 людей.
Mind вибрав найбільш цікаві дані та цитати.
40,8 млн, 30% і 38%
Це три, на перший погляд, парадоксальні цифри. Перша – кількість активних карт в Україні. Друга – частка дорослого населення, яке не має рахунків у банку. Третя – частка малого та середнього бізнесу, який надає своїм споживачам можливість безготівкової оплати.
78%
Стільки безготівкових платежів в Україні вже «проходить» безконтактно. Хоча ще пару років тому цей показник був на рівні 30%. «На 35 європейських ринках зазначаємо зростання проникнення бесконтакту. За останній рік – у середньому на 10%. Україна ж підросла на 17%. Один із ключових стимулів – гігієна, яка під час пандемії виходить на перше місце», – пояснила Андрєєва.
Цікаво, що торік вперше спробували оплату безконтактною карткою 30% наших співвітчизників.
49%
Стільки українців найближчим часом готові відмовитися від готівки. Для порівняння: 17% європейців це вже зробили під час пандемії.
37%
Для стількох українців NFC – уже зараз найкращий спосіб оплати. «За кількістю NFC-оплат Україна стабільно входить у топ-країн Європи», – уточнила Андрєєва.
«Із місяця в місяць спостерігаємо стабільне зростання залучення нових користувачів до сервісів Google Pay і Apple Pay. Сьогодні вже мільйони клієнтів використовують NFC в Україні. Припускаємо, що в найближчому майбутньому кількість токенізованих карток у нашій країні сягне 10 млн», – уточнив віцепрезидент із розвитку бізнесу Mastercard в Україні та Молдові Юрій Батхін.
На його думку, така динаміка пов'язана з тим, що Україна – молодий ринок: «Нам не доводиться проходити всі ті етапи, якими йшли США, Великобританія тощо. Ми перейшли з ринку магнітних карток в еру цифрових платежів, майже минаючи етап контактних карток».
Цікаво, що українці вважають за краще розплачуватися не тільки смартфонами з NFC. «Україна – у топ-3 європейських країн за кількістю оплат такими пристроями, як розумні годинники, фітнес-браслети тощо. Цей сегмент щомісяця зростає на 25%. Дуже мало ніш, які показують такі темпи зростання», – зазначив Батхін.
Понад 90%
Стільки POS-терміналів в Україні приймають безконтактну оплату. «Український ринок підійшов до пандемії підготовленим: до локдауну в нас був високий рівень проникнення сучасного обладнання. За останні п'ять років відбулося подвоєння парку POS-терміналів. Начебто цифра, що вражає, але, якщо її порівняти з європейською статистикою – нам є куди бігти. В Україні 9,6 термінала на тисячу населення, в Європі – 30 », – пояснила Андрєєва.
38–40%
На стільки під час пандемії зросла безготівкова оплата за продукти харчування, електроніку й меблі в Україні. Для порівняння: у середньому по європейських країнах зростання cashless у сегменті продуктів харчування склало 26%, електроніки – 24%, меблів – 16%. Ці ніші в Європі стали лідерами в позитивній динаміці. «Судячи зі статистики, українці удалися в ремонт. Якщо в нас з'являється вільний час – треба обов'язково щось поміняти в хаті», – пожартувала Андрєєва.
150 млн
Стільки поїздок у столичному метро вже оплачено cashless. І не тільки українцями: у системі зафіксовані картки з більш ніж 75 країн. Безготівковий розрахунок у київській підземці запустили шість років тому. «Це наш перший, але не єдиний Smart Сity проєкт. Сьогодні реалізовано понад 40 проєктів у містах. Один з останніх – cashless у метро Дніпра. Він стартував у вересні 2020 року, зараз зафіксовано понад 185 000 трансакцій», – уточнила Андрєєва.
8%
Стільки респондентів уникають магазинів, де можна розплатитися тільки готівкою. «Пандемія спонукала малий і середній бізнес задуматися про те, що споживач обере іншу кав'ярню, перукарню чи магазин, якщо не буде можливості сплатити покупку карткою», – вважає Андрєєва.
61%
Стільки українців хотіли б розплачуватися cashless на ринках. У топ очікувань також входить безготівкова оплата в громадському транспорті, перукарнях, таксі, навчальних закладах і навіть на пляжах.
«Для зниження цих бар'єрів важливо об'єднати зусилля гравців ринку, нарощувати платіжну інфраструктуру, яка в кількості POS-терміналів усе ще в рази поступається європейським показникам», – вважає Андрєєва.
66%
На стільки в Україні зросла кількість онлайн-оплат у першому кварталі 2021 року в порівнянні з аналогічним періодом 2020-го. Лідерами динаміки покупок в e-commerce стали спорттовари (зростання в 7,5 раза) і товари для будинку, інтер'єру (в 4,5 раза).
«Тренд останнього року – поява нових несподіваних категорій. Наприклад, фуд-ритейл зріс удвічі. Також злетіла онлайн-оплата у сфері кур'єрської доставки, таксі тощо. Думаю, ми залишимося в цій зміненій парадигмі і після пандемії. Споживачі все частіше замислюватимуться, навіщо витрачати час на дорогу в магазин, якщо через застосунок можна швидко замовити продукти», – вважає Батхін.
39%
Стільки українців у майбутньому хочуть розраховуватися за допомогою сканування QR-коду смартфоном. 17% мріють про оплату за допомогою голосового помічника. Також респондентам цікава оплата криптовалютами та за допомогою smart побутовою технікою (наприклад, розумні холодильники можуть самостійно замовляти їжу).