Увечері 29 липня модні блогери, інфлюенсери та селебриті знімали сотні сторіз у просторому шоурумі в центрі Києва. Ефектним фоном були автентична ліпнина на стінах і високих стелях, величезні люстри, високі дерев'яні двері, старовинний паркет і балкон, що нагадує терасу.
У кадр також потрапили корисні безглютенові солодощі від кондитерської The Raw Lands, крафтова комбуча від Health Way, квіти від Dalina Flowers і виступ саксофоніста Віталія Самодая. Але головне – одяг від більш ніж 30 молодих українських дизайнерів. Такою камерною вечіркою власниця бренду SUKNЯ відзначила відкриття свого другого шоуруму.
Mind побував на відкритті та дізнався, чому 25-річна Марина Вербовська просуває саме молодих дизайнерів і як можна масштабувати бізнес у фешен-ритейлі під час пандемії.
Відомі бренди з історією та високими цінами на продукцію без особливих перешкод можуть дозволити собі просторі шоуруми з ефектними фасадними вітринами. Для маленьких виробників, які тільки починають, все це задорого. І просторів, де вони могли б гідно себе представити, у Києві практично немає.
«Для мене це теж було проблемою. Тому я вирішила такий простір створити сама», – розповідає Марина, яка на початку 2021 року шукала приміщення для власного невеликого бренду.
25-річна Марина Вербовська, філолог за освітою, переїхала до Києва три роки тому. До цього вона працювала менеджером в IT-компанії в рідних Черкасах. Ідея створення бренду народилася в серпні 2018-го, а вже в грудні були відшиті перші моделі. «Я почала створювати те, чого не вистачало мені самій, – розповідає Марина. – Якщо це збігається з потребами достатньо великої кількості людей, у бізнесу є всі шанси існувати, зростати та розвиватися». Прогноз справдився: одяг від «Марi каже «Так!» сьогодні представлений у київському ЦУМі та великих шоурумах Львова й Одеси.
Через деякий час Марина зрозуміла, що бренду «Марi каже «Так!» необхідний власний простір. «Я знайшла класне приміщення, але для моєї мети воно було завелике», – згадує вона. Упускати пропозицію не хотілося, і дівчина не розгубилася – запросила до співпраці кілька українських дизайнерів. У лютому Марина створила бренд SUKNЯ, а в березні відкрила перший шоурум в центрі Києва. «Це невеликий простір, близько 50 кв. м, у якому зараз представлені 16 молодих українських брендів», – розповідає Марина. Перша локація SUKNЯ розташувалася на тихій Малій Житомирській, де потік людей досить розмірений. «Подібний формат співпраці серед брендів-початківців виявився настільки затребуваним, що шукати другий простір ми почали вже за кілька місяців по тому», – каже Марина.
Другий, щойно відкритий шоурум, – зовсім інша історія. Він розташовується у жвавому місці – на розі Леонтовича та Богдана Хмельницького. Простір вдвічі більше – 100 кв. м. Поки що в новому шоурумі представлені 18 брендів, усі, крім одного, – нові. На цьому майданчику Марина зі своєю командою планує регулярно проводити заходи, а їх і за форматом, і за кількістю задумано вже чимало. У другого шоуруму SUKNЯ є всі шанси стати для бренду флагманським.
Усі бренди, які продаються в її шоурумах, Марина відбирає особисто. Допомагає в селекції адміністратор Аліна Величко, з якої Вербовська працює ще з часів бренду «Марi каже «Так!». «Наше головне завдання – розповісти українському ринку про молодих і дуже класних локальних дизайнерів», – пояснює Марина.
Серед критеріїв відбору Марина називає стилістику представлених брендів. «Нам важливо, щоб людина могла зібрати для себе повноцінний образ із речей різних марок. Зрозуміло, речі мають бути якісні, з хороших матеріалів, а загалом все про одне – схоже з нашим розумінні естетики». Ключовий принцип, як наголошує Марина, у SUKNЯ представлені бренди виключно українських дизайнерів. «Наша місія – просувати класних локальних дизайнерів і в такий спосіб підтримувати молодий бізнес», – доповнює вона. До того ж речі – у доступній ціновій політиці. Наприклад, штани – 2000–2500 грн, літня сукня – до 3000–4000 грн, брючний костюм – 5000–6000 грн. Мінімалістське кольє або сережки – від 2000 грн. При цьому прикраси в SUKNЯ – переважно ручної роботи.
Підтримка молодих українських дизайнерів для засновниці SUKNЯ – не лише місія, а й бізнес. Від традиційної моделі, поширеної серед великих фешен-ритейлерів, Вербовська вирішила відійти. Замість комісії від продажів дизайнери беруть зони шоуруму в суборенду. «Фактично ми надаємо кожному маленькому виробнику мініверсію його власного шоуруму», – пояснює Марина. Разом з «мініверсією» дизайнери отримують супровід грамотних продавців-консультантів і адміністратора, який веде звітність. Варто зазначити, що представлені в SUKNЯ дизайнери отримують також маркетингову підтримку, таку необхідну молодому бізнесу. «Ми регулярно запрошуємо блогерів і стилістів і щомісяця проводимо зйомки для всіх наших брендів», – розповідає Марина, наголошуючи, що постійне оновлення контенту в соцмережах потрібно кожному бренду. «Це ще один мій давній біль: чогось такого мені дуже не вистачало на старті «Марі каже «Так!», – ділиться Вербовська.
Вартість оренди і цілого пакету додаткових послуг від SUKNЯ – мінімум учетверо нижче, ніж коштувала б дизайнерам реалізація «набору» власними силами. «Навіть якщо бренд не проводить масштабні зйомки з такою частотою, оренда, адміністративні витрати, промо – загалом сума буде в рази, а то і в десятки разів більше», – пояснює Марина.
Непростий для бізнесу час – перший шоурум відкрився якраз напередодні локдауну – для Марини Вербовської виявився напрочуд плідним. SUKNЯ працював за попереднім записом, а за рахунок камерності приміщення вдавалося дотримуватися всіх правил санітарної безпеки.
Коли обмеження були ослаблені, виявилося, що простір SUKNЯ затребуваний не тільки як місце для шопінгу. «Люди потребують живого спілкування», – переконана Марина. За її словами, це ще одна мета, яку переслідують її клієнтки – познайомитися з українськими брендами, проконсультуватися в стиліста, та й просто приємно провести час і випити кави на гарному балконі. «У нас не магазин, де купують, тому що потрібно. Тут можна відволіктися від щоденної суєти і проявити любов до себе», – формулює філософію SUKNЯ Марина.
Обмежуватися двома локаціями Вербовська не має наміру. «Я постійно спілкуюся з потенційними партнерами і в планах на найближчий рік – відкрити ще кілька шоурумів, причому не тільки в Україні. Українські бренди можуть бути цікаві глобальному ринку, там завжди є запит на свіжі ідеї, і в локальних дизайнерів із цим все гаразд, вважає Марина. «Просто не потрібно обмежувати себе географічними кордонами», – зауважує власниця SUKNЯ.