Німецька компанія Schwarz Group, що розвиває мережі дискаунтерів Lidl і гіпермаркетів Kaufland, призначила регіонального менеджера мережі Lidl по Україні. Ним став Адам Мищишин, написало німецьке видання Lebensmittel Zeitung (LZ). Але це не означає, що компанія відкриє свій перший магазин в Україні найближчим часом – йдеться лише про вивчення ринку ритейлу. Якщо ж Lidl все ж ризикне виходити в нашу країну, то може зіткнутися з труднощами. Покупці не готові до формату «жорсткого діскаунера», в Україні працюють сильні гравці – АТБ і Fozzy Group («Сільпо», «Фора», «Thrash! Траш»), а швидкому розвитку німецького ритейлера може завадити дефіцит приміщень.
Трохи більше 20 років тому четверо бізнесменів – Геннадій Буткевич, Євген Єрмаков, Віктор Карачун та Сергій Тарасюк міркували над тим, як змінювати належну їм мережу магазинів АТБ. Спочатку вони будували її за образом і подобою німецької мережі Lidl, яка працює в форматі «жорсткого дискаунтера». Але українцям, які цінують сервіс, такі магазини не припали до душі. У торгових точках невелика кількість касирів, деякі товари розміщені не на стендах, а на підлозі, та ще й у заводській упаковці. Буткевич, Єрмаков і Карачун вирішили переформатувати магазини в бік «м'якого дискаунтера», а не згодний з цим рішенням Тарасюк вважав за краще залишити компанію.
Наприкінці 2021-го українським ринком зацікавився колишній прототип найбільшої зараз в Україні торговельної мережі АТБ – Lidl. Про плани «материнської» Schwarz Group відомо мало. Компанія обмежилася призначенням регіонального менеджера, але наразі не готується відкривати магазини та не веде перемовин щодо покупки великих конкурентів, як стало відомо Mind. «Швидше за все, ритейлер поки вивчає український ринок, який вважає для себе перспективним. Це вже хороший знак», – говорить директор торгової мережі, що побажав залишитися неназваним.
Новина про можливий вхід в Україну мережі магазинів Lidl розбурхала професійну спільноту. І ось чому. Schwarz Group – це п'ятий за розміром ритейлер у світі, чиї продажі в 2020 році склали 125 млрд євро. Компанія належить німецькому мільярдерові Дітеру Шварцу. Торік Forbes оцінив статки бізнесмена в $34,8 млрд і помістив його на 30 місце в списку найбагатших людей світу.
Зараз ритейлер управляє більш ніж 11 000 магазинами в 30 країнах світу, в тому числі і в США. Серед усіх країн колишнього СНД, німецький ритейлер відкрив свої магазини – гіпермаркети Kaufland лише в Молдові. У Росії компанія зареєструвала свою торгову марку, але наразі не відкрила жодного магазину.
На ринках більшості країн Східної Європи Lidl зміг завоювати лідерські позиції. Але домогтися цього в Україні буде надто легко. У нашій країні вже працюють дві великі за європейськими мірками продовольчі компанії, оборот яких перевищує $1 млрд на рік – це АТБ (у 2020 році – 123,9 млрд грн) і Fozzy Group (64,4 млрд грн). «Місцеві мережі в Україні дуже сильні», – констатує директор компанії «Стокман» Сергій Овчинніков. Як приклад він наводить «Сільпо», яка за якістю обслуговування та форматом сильніша за багатьох іноземних конкурентів.
Стратегія розвитку Lidl, якщо мережа все ж таки зважиться виходити в Україну, незрозуміла, – ритейлер може купити когось із конкурентів або ж обере шлях органічної експансії, вважає директор дослідницької компанії GT Partners Ukraine Ігор Гугля.
Експерт додає, що перші магазини в Україні можуть відкритися через роки. Так відбувалося під час виходу компанії на ринки Литви, Латвії, Сербії тощо. «Прогнозувати, як зміниться кон'юнктура ринку за цей час, дуже складно. За ці роки і між самими українськими ритейлерами може статися безліч змін», – каже Гугля.
Для швидкого розвитку простіше купити готову мережу, вважає керівник аналітичного департаменту компанії Concorde Capital Олександр Паращій. «Але я не впевнений, що вони подужають придбання АТБ. Це дуже велика сума, щоб інвестувати її в таку країну, як Україна», – говорить він. У квітні генеральний директор АТБ Борис Марков розповів в інтерв'ю YouTube-проєкту Андрія Жука «За рамками ритейлу», що за їх внутрішніми оцінками компанія має коштувати $3-4 млрд. І визнав, що це нереальна сума.
«Якби ми виходили зараз на ринок, наша внутрішня оцінка, що ми повинні були б коштувати десь $3-4 млрд. Але, по-перше, це нереально з точки зору ризиків країни, з точки зору того, що відбувається на Сході. Плюс компанії такого розміру не може собі дозволити ну точно ніхто з покупців в Україні. І навіть для європейських операторів ринку це вже доволі значні угоди», – заявив він.
Наразі АТБ володіє понад 1200 магазинами по всій території країни. Особливість розвитку мережі в Україні полягає в тому, що майже всі приміщення під торговими точками є власністю ритейлера. Ліквідних приміщень для відкриття магазинів дуже мало, зазначає Сергій Овчинников. І це теж може стати проблемою для нової мережі.
Головний же конкурент – компанія АТБ – стрімко розвивається. За даними GT Partners Ukraine, частка мережі в сумарному роздрібному товарообороті підприємств країни збільшилася з 16% в 2019 році до 17,3% в 2020-му. А частка компанії в сумарних продажах FMCG-товарів по всій країні зросла за цей же період з 33% до 36%. В АТБ можливі переговори з Lidl не коментують.
Щоб конкурувати з АТБ, ціни на продукцію в магазинах Lidl повинні бути нижчими. «Ніхто з постачальників не надаватиме додаткові знижки мережі, якщо у неї буде менше 100 магазинів», – уточнює експерт ринку FMCG-товарів Юрій Євенко. Але не виключає, що німецький ритейлер може піти на демпінг і встановити найнижчі серед конкурентів ціни на товари в магазинах, тим самим приваблюючи покупців.
З АТБ складно домовитися про постачання – мережа вимагає додаткові знижки, розроблені під неї пропозиції, а відстрочка платежу за деякими категоріями товарів може доходити до 100-120 днів, зазначає директор великої FMCG-компанії, який побажав зберегти анонімність. «Постачальники йдуть на ці умови, оскільки обсяги продажів у мережі – колосальні», – говорить він.
Але і німецький конкурент має свої козирі. Якщо Lidl запропонує українським виробникам можливість постачати свої товари до магазинів мережі в інших країнах світу, то вони підуть на поступки ритейлеру.