Для медичних лабораторій 2020 рік став випробуванням на витривалість у всьому – у взаємодії з клієнтами, фінансуванні, можливості та, головне, здатності без перебоїв приймати аналізи та проводити дослідження, забезпечуючи при цьому постійний контроль якості. Коли всі поголовно здавали аналізи, а ПЛР-тести були на вагу золота через дефіцит реагентів, кадрів та обладнання, Nikolab – одна з небагатьох працювала як годинник: результати були готові вчасно, тести – у наявності, при цьому їхня вартість була в півтора рази нижча за середню на ринку.
Для самої Nikolab 2020 рік був складним, але результативним: компанія відкрила кілька лабораторних пунктів, створила нові робочі місця, збільшивши штат втричі – до 120 осіб. Mind провів день у приватній лабораторії та дізнався, чим живе сучасна медлабораторія і що впливає на ціну аналізів.
Лабораторна діагностика для багатьох українців зводиться до того, щоб здати аналізи й отримати результати. Насправді отриманню результатів аналізів передують три етапи – преаналітика, аналітика і постаналітика. Оцінити важливість кожного етапу окремо неможливо – якість лабораторної діагностики залежить від того, наскільки налагоджені та узгоджені процеси всередині кожного етапу й між усіма етапами разом. Це стосується як лабораторних процесів, так і тих, що відбуваються за її межами.
Преаналітика, яка починається з меднапряму та закінчується доставкою біоматеріалу в лабораторію, несе підвищену відповідальність.
За даними ВООЗ, на преаналітичному етапі відбувається до 68% помилок усього процесу. Здебільшого – через людський фактор, наприклад, на ідентифікацію пацієнта припадає 40,8% лабораторних помилок. Причини можуть бути різні: починаючи з великого навантаження, закінчуючи колективною відповідальністю замість персональної.
У Nikolab цю проблему вирішили просто – скоротили сфери впливу людського фактора, залишивши йому «головні ролі» лише на заборі та доставці біоматеріалу. Решта процесів, починаючи від введення даних, закінчуючи видачею результатів, максимально автоматизовані.
При реєстрації клієнта формується індивідуальний баркод, який містить усю необхідну інформацію, зокрема особисті дані, номери та коди зразка, дослідження тощо. Штрих-код у присутності клієнта на пробірку наклеює медсестра після того, як узяла зразки та звірила дані. Це маркування забезпечує «логістику» між маніпуляційними кабінетами та лабораторією і виключає можливість втратити, переплутати зразки чи результати. «Якщо в нас буде кілька клієнтів, у яких збігаються імена та прізвища, навіть народжених в один день, клієнт усе одно отримає саме свій результат», – розповідає завідувачка лабораторії Nikolab Наталя Коваль.
Технології «знімають» масу питань, залишають персоналу лише ключові функції контролю й забору матеріалу. І якщо основна конкурентна перевага приватної медицини в оперативності і точності досліджень, то рівень сервісу та професіоналізму – те, що надає цій сфері «додану вартість». Незалежно від пункту медперсонал Nikolab працює оперативно: здавання аналізів забирає від 5 до 15 хвилин.
Первинний підбір персоналу проводить HR-менеджер, а глибший профвідбір, як і стажування середнього медичного персоналу, здійснює старша медсестра Світлана. «Одна з принципових вимог – потенційний співробітник Nikolab має професійно володіти технікою та вміти швидко й безболісно для клієнта брати кров із вени», – наголошує вона, додаючи, що через різні фактори, зокрема психотип клієнта або анатомо-фізіологічні особливості, це одна із найскладніших маніпуляцій.
«Тест-драйв» претендентів Світлана проводить самостійно: «Приходжу до маніпуляційного кабінету, закочую рукав і кажу: «Набираємо!» Якщо бачу, що руки «не стоять», на роботу не беремо», – каже Світлана.
Решті, за словами старшої медсестри, потенційних працівників готові навчити під час стажування. Щоправда, до стажування доходять не всі – багато хто відсівається ще на особистій співбесіді зі Світланою, яка насамперед звертає увагу на те, наскільки кандидати комунікабельні та клієнтоорієнтовані. «Автоматизація – це про процес, а для спілкування з клієнтом автомати не потрібні. Ставлення до професії, як і кваліфікацію, видно відразу», – зазначає Світлана, яка чудово знає всі «внутрішні» особливості роботи – кар'єрний шлях у Nikolab вона розпочала три роки тому з посади звичайної медсестри.
Відповідальний і свідомий підхід до роботи в Nikolab цінують і заохочують. «Ми не просто роботодавець, ми – центр розширення професійних можливостей», – каже Наталя, пояснюючи, що співробітники регулярно проходять навчання та підвищують кваліфікацію.
Крім того, у Nikolab існує принципова позиція щодо організації роботи – нічних змін у лабораторії немає. «Специфіка діяльності передбачає зібраність і високу концентрацію уваги, які напівсонні люди не в змозі зберігати», – упевнена завідувачка лабораторії.
Робочий день у медлабораторії завжди починається з «якісного» контролю – лікарі-лаборанти запускають обладнання та тестують аналізатори. «Перш ніж аналізувати проби клієнтів, ми «проганяємо» контрольні, – розповідає завідувачка лабораторії, – Якщо результати контролю в межах заданої норми, в аналізатор завантажують проби клієнтів».
Контрольний запуск без біозразків, як пояснює Наталя, дає змогу проводити щоденний моніторинг якості, так звану верифікацію. Це, зокрема, унеможливлює вірогідність, що при аналізі будуть використані неякісні реагенти. За тим, щоб тестування біоматеріалу проходили на реагентах, які вже пройшли контроль, стежить лікар-лаборант. Кожна нова партія реагентів вимагає контрольної перевірки точності аналізатора, так званого калібрування.
За словами завідувачки лабораторії, у Nikolab контролюють усі рівні та етапи технологічного ланцюга: «Суворо дотримуються регламенти зберігання, доставки біозразків до лабораторії, для кожного аналізу існує свій внутрілабораторний контроль, і те, що ми використовуємо сертифіковані реагенти, забезпечує якість досліджень». У Nikolab, за словами Наталі, працюють як із європейськими й американськими, так і з українськими реагентами. «Звичайно, на ринку є сурогати та підробки, і коли ми починаємо працювати з новим постачальником, для початку беремо тестову партію, перевіряємо сертифікати якості», – додає вона.
До моменту, коли всі ранкові перевірки завершено, до лабораторії, як правило, вже встигають «доїхати» перші зразки для дослідження. Їх доставляють у спеціальних контейнерах із відповідним температурним режимом кур'єри, єдине завдання яких – максимально швидко доставити аналізи з маніпуляційного пункту. «Далі, як у супермаркеті: штрих-код з усіма даними клієнта зчитується сканером, пробірки розподіляються по відділах – біохімія, клініка або, наприклад, ПЛР тощо», – перераховує Наталя.
«Отримавши результати, ми їх валідуємо», – розповідає керівник лабораторії. До речі, розумні аналізатори «наділені» вбудованою системою багаторівневого контролю якості, і найменше порушення допустимих значень відзначається автоматично. «Якщо з'ясовується, що відхилення викликані не патологією і немає причин, які пояснюють той чи інший рівень показників, ми проводимо перепостановку контрольного матеріалу й аналізу», – пояснює вона.
Найчастіше перепостановка аналізу відбувається без повторного взяття зразка в клієнта. «Просто повторно тестуємо вже наявний зразок, але проводимо весь процес дослідження із самого початку», – каже завідувачка лабораторії. «Це контроль адекватності та якості результату. Перш ніж видати клієнту результат, ми маємо бути в ньому абсолютно впевнені», – наголошує Наталя.