Mind продовжує серію публікацій про те, як IT-компанії переживають рашистську навалу. Ця галузь – одна з небагатьох, яка оперативно поновила повноцінну роботу та здатна підтримувати економіку України валютними надходженнями. ІТ-компанії у 2022 році можуть принести понад 20 млрд грн податків. Минулого року експорт українських ІТ-послуг зріс на 36% – до $6,8 млрд. ІТ-галузь сплатила 23,5 млрд грн до держбюджету.
У цій публікації – кейс українського розробника та виробника телевізорів KIVI. За п’ять років існування KIVI продала понад 1,3 млн телевізорів та до кінця 2021-го працювала на восьми ринках. У стратегії на 2022 рік був вихід на ринки ЄС. До війни в команді було близько 300 співробітників, включно з командою Центра досліджень і розробки та командою представників KIVI у точках продажу. Головний офіс знаходився в Києві. Виробництво – на потужностях одного з найбільших виробників телевізорів у світі MTC (Шеньчжень, Китай). А що зараз? Де компанія відкрила новий офіс? Коли планує відкривати виробництво в Україні? Чи буде скорочувати або, навпаки, наймати спеціалістів? Наскільки впав попит на вітчизняному ринку та що зі збутом в інших країнах? Про це та багато іншого Mind розповіли в KIVI.
Ми відновили роботу досить швидко завдяки команді. За тиждень після вторгнення більшість співробітників повернулися до роботи. Велика частина команди робила це охоче, аби трохи відволіктися від стрічки новин.
Коли почалася війна, більша частина нашого бізнесу зупинилася або не могла функціонувати. Деякі ринки перестали для нас існувати. Тому, на жаль, не мали можливості допомогти всім колегам, допомагали індивідуально. Коли почали відновлювати бізнес, запропонували колегам алгоритм тимчасового релокейту до угорського офісу.
У березні відкрили європейський офіс в Будапешті. Завдяки ICT Európa Finance нам вдалося знайти необхідне приміщення, отримати юридичну допомогу та фінансові консультації в Будапешті. Зараз частина співробітників працює там.
Деякі проєкти ми дійсно були змушені заморозити, деякі, навпаки, підняти в пріоритеті. Наприклад, KIVI створила відділ глобальних продажів, є певний прогрес в роботі з країнами Південної Азії і Близького Сходу.
Звісно, попит в Україні суттєво знизився. За нашими спостереженнями, у березні загальний обсяг продажів телевізорів в Україні зменшився вп’ятеро порівняно з березнем минулого року.
Попит в інших країнах не змінився. Весь обсяг постачань, що прямував до України, більшість виробників перенаправили в інші країни, і конкуренція там тільки зросла.
На цей рік ми ставили собі завдання виходити на ринок Західної Європи. Війна дуже прискорила імплементацію цих планів. Швидкий вихід на нові ринки став основним пріоритетом, від якого залежить вся команда. Плануємо вже в липні почати продажі в Польщі, Чехії, Румунії, Угорщині, Болгарії, країнах Балтії та деяких країнах Західної Європи.
Зараз уся увага прикута до України та українського. А нам є що показати. Телевізори з гарним балансом ціни й технологій та ще й з безкоштовними фільмами, тренуваннями та хмарними іграми. Сподіваємось, що користувачі в ЄС оцінять наш продукт.
Основні потужності залишаються в Китаї на фабриці МТС. А з розвитком європейського напрямку бізнесу запускаємо завод DGMC у Польщі для всієї продукції, яка продаватиметься в Європі.
Усі постачання в Україну вже чітко сплановані через порти Гданська і Трієста, завантажуємо нові замовлення для України. Купівельна спроможність в країні наразі в напруженому стані, тому наш бренд є кращим продуктом за співвідношенням ціна/якість.
Це суттєво впливає на структуру ринку. Сьогодні KIVI впевнено посідає друге місце за кількістю проданих телевізорів в Україні, починаючи з 12-го тижня війни. Враховуючи вихід на європейські ринки, плануємо прирости в обсягах виробництва приблизно на 20%.
Минулого року в планах було відкрити виробництво в Україні. Активно займалися цим питанням, працювали із керівництвом країни. Ми і далі плануємо це зробити. Віримо, що це буде дуже скоро.
КIVI зупинила поставки товару до росії та білорусі одразу ж у лютому. Також ми зупинили збірну лінію у Калінінграді, яку використовували для зручності постачання до Казахстану, білорусі та росії. Наразі не маємо потреби в ній.
З початку війни деякий час ми частково не могли виконувати зобов’язання перед колегами, але зараз поступово повертаємося до довоєнного стану – змінюємо умови мотивації для підтримки колег, поновлюємо процес навчання.
Компанія дуже вдячна команді за важку роботу і сподівається, що вже скоро зможе віддячити команді за підтримку і допомогу у важкі часи.
Скорочувати спеціалістів не планували і не плануємо. Наразі штат укомплектований, але ми додатково шукаємо спеціалістів з розвитку нових ринків. Старт продажів у інших країнах допоможе швидше відновляти бізнес в Україні, допомагати країні та нашим співробітникам.
Загальний світовий оборот телевізорів у 2022 році не має сильно зменшитися, бо на найбільші ринки (Китай, США, Індія, інші) немає великого впливу. Навіть якщо буде зафіксоване невелике падіння (до 5% порівняно з 2021-м), очікуємо зростання ринку телевізорів на 10% за наступні п’ять років, в основному за рахунок популяризації смарт-телевізорів. Адже з кожним роком смарт-телевізор відкриває перед користувачем усе нові і нові можливості. Наприклад, зараз можна грати в безліч ігор, для яких раніше потрібен був комп’ютер чи консоль, прямо в телевізорі у хмарі.
А щодо ринку України наш прогноз не такий оптимістичний. Так, попит потроху зростатиме, але очікуємо вихід на рівень 2021-го лише за два роки. Звісно, це можна прискорити. Але потрібні певні інвестиції або пільги від держави для стимулювання попиту, бо наразі ж ми маємо тільки зростання ціни на логістику, складські приміщення. А з початку червня НБУ підняв облікову ставку, що також збільшить вартість товару.
Усі компанії, тим чи іншим чином пов’язані з продажами електроніки, зараз вирішують непросте для себе завдання: як витримати баланс між попитом і зростанням ціни.
Але ця індустрія – велика кількість робочих місць, тому сподіваємось, що нас почують і будуть запроваджені програми з підтримки ринку електроніки.