Нещодавно в Ризі відбулася виставка-конференція Riga Comm 2022, де щорічно збираються розробники ІКТ, бізнес-додатків, телекомунікаційних продуктів, послуг IT-аутсорсингу, мобільного маркетингу та захисту інформації. Цьогоріч свої розробки в Латвії показали п’ять українських стартапів.
«Через воєнний стан і невиїзних чоловіків представити продукти наші компанії могли не в повному обсязі, однак це не стало перепоною для їхньої участі. Будь-які конференції – чудовий час показати, що ми надійні, що ми працюємо та якісно виконуємо зобов'язання за всіма контрактами. Про нас повинні не тільки дізнатись, а захотіти наші продукти, бо нам є чим пишатися та дивувати», – пояснює СЕО Європейської асоціації програмної інженерії Любов Мочалова.
Mind попросив засновників стартапів розповісти, чим саме унікальні їхні розробки.
FarmFleet
Рік створення: 2022
Засновники: Володимир Гаплік, Валерій Яковенко, Олександр Хижняк, Февзі Аметов
Це спеціалізований онлайн-сервіс, розроблений для оптимізації бізнес-процесів на ринку послуг дронів-обприскувачів і сервісного бізнесу в сільському господарстві. «Наше завдання – дати аграріям дієвий ринковий інструмент для залучення зовнішніх виконавців, із гарантіями, контрольованою якістю та можливістю довгострокового планування. З платформою аграрії отримують доступ до бази сервісних компаній зі всієї України. Створюючи замовлення в системі з фіксуванням дати, площі, препарату, геолокації – замовник отримує перелік з найбільш релевантними виконавцями. І вже самостійно обирає оптимальний: за вартістю, швидкістю чи іншими критеріями», – розповідає Олександр Хижняк.
Про деталі проєкту Mind розповідав раніше.
На Riga Comm 2022 компанія представляла дрон-обприскувач. Він демонструє основу технологічних рішень сервісного бізнесу, навколо якого розроблено всю концепцію стартапу. «В українських реаліях сервісні компанії володіють флотом, який нараховує понад сотню таких дронів. А в цілому по Україні їх понад 1500. Як управляти таким бізнесом? Як ефективно менеджерити команду, як вести облік та координацію роботи з клієнтами? Наш стартап спрощує всі ці процеси й забезпечує організований розвиток та масштабування ринку послуг, що надаються дронами-обприскувачами», – пояснюють у FarmFleet.
Участь у заході для команди є стратегічним кроком щодо пошуку нових партнерств, посилення власного досвіду та демонстрацією технологій, що вже опановані українськими агровиробниками. «FarmFleet створено під час війни, що є ще одним прикладом хоробрості українських підприємців», – резюмує Валерій Яковенко.
SolarGaps
Рік створення: 2015
Засновник: Євген Ерік
SolarGaps – розумна система генерації електроенергії, керована застосунком зі смартфона. Жалюзі встановлюються на фасаді будівлі. Вони автоматично відстежують рух сонця протягом дня. Один «квадрат» жалюзі генерує до 100 Вт на годину. Далі система, підключена до електромережі, віддає згенеровану електроенергію в мережу для живлення пристроїв у будинку. А надлишок енергії може зберігатися в акумуляторних батареях.
За словами Євгена Еріка, «розумні» жалюзі не лише знижують споживання електроенергії, а й виконують функцію активного затінення. Це дозволяє зменшити витрати на кондиціювання до 70% та знизити викиди СО2 в атмосферу. У підсумку це допомагає заощадити на оплаті за електроенергію до 30%. «Наша місія – зробити сонячну енергію доступною якомога більшій кількості людей у світі», – зазначають у компанії.
Спочатку SolarGaps став залучати клієнтів через сайт компанії та зібрав понад 1000 попередніх замовлень. У 2017 році стартап запустив кампанію на Kickstarter і отримав $102 354 від 331 бекера. Далі почав працювати з офіційними дистриб'юторами з Великобританії, Німеччини, Норвегії, Іспанії, Італії та Польщі. Серед клієнтів компанії – Barcelona World Trade Center, офіс EDP Renewables у Португалії і Tata Power в Індії.
Kampov Technology
Рік створення: 2018
Засновник: Юрій Кампов
Команда розробляє навчальні VR-модулі для співробітників промислових і комерційних підприємств, а також навчальних закладів. «VR-рішення дозволяють швидко ознайомитися з порядком обслуговування обладнання. Наприклад, як у ДТЕК – навчитися у VR виконувати складні операції на електричній підстанції без ризику для життя. Або ознайомитися з продукцією будь-якої компанії, відвідавши маркетплейс у VR», – пояснюють у Kampov Technology.
Компанія працювала й над тематичними VR-проєктами, зокрема, створювала аграрний ярмарок у віртуальній реальності. Це продуктовий метавсесвіт із парками, магазинами та можливістю купувати продукти. Kampov Technology працювала з ДТЕК, «Метінвестом», Маріупольським металургійним комбінатом, «Запоріжсталлю», USAID, Tetratech, Chemonics.
Кампов згадує, що бізнес розпочався з ідеї проєкту, який хлопці – майбутні співробітники компанії – представили у школі стартапів у Приазовському державному технічному університеті в Маріуполі. Команда розповідала про проєкт, який дозволив би навчати працівників промислових підприємств за допомогою доповненої та віртуальної реальності. Кампов тоді був у складі журі.
«Довго намагався знайти інвесторів для проєкту. Але тоді Маріуполь був за 20 км від лінії фронту, тож ніхто з інвесторів, яких я знав, не захотів вкладатися. Бачив, як горіли очі хлопців, і вирішив інвестувати в ідею. Розумів, що це перспективно. Так, 2018 року в Маріуполі народилася компанія Kampov Technology. Ми закупили техніку, організували офіс в університеті, а 2019 року знайшли перших партнерів і проєкти», – розповідає він.
На Riga Comm 2022 команда приїхала, щоб показати можливості використання VR у сфері підготовки та навчання, знайти партнерів у розширенні діяльності компанії у Європі. «По суті, це безмежні можливості, які обмежуються тільки нашою фантазією», – резюмують у компанії.
Magic Innovations
Рік створення: 2015
Засновник: Остап Хитрук
Це міжнародна інтегрована студія, що сприяє актуалізації мультимедійних проєктів для брендів, агентств, навчальних закладів і приватних осіб. Компанія взяла участь у сотнях проєктів у 24 країнах. Фокусний продукт – постійні мультимедійні інсталяції з проєкціями, голограмами, LED-екранами та 3D-маппінгом.
Стартап займається повним комплексом робіт – від створення креативної ідеї, технічного сетапу, інженерії, придбання техніки, графічного дизайну до сервісного обслуговування об'єкта й оновлення експозиції. Команда радіє перемозі в найпрестижнішому фестивалі з 3D-мапінгу Berlin Festival of Lights. Там вони взяли перше місце.
На Riga Comm 2022 команда показала монументальний 3D-мапінг на «Батьківщину-Мати», який занесено до Книги рекордів України як найбільший архітектурний мапінг. «Вишиванка є символом національної ідентичності для всіх українців. Це наша духовна броня, оскільки ми захищаємо свою свободу та гідність. Для показу були відібрані найкращі візерунки й моделі вишиванок із кожного регіону України, які передали неповторність та автентичність нашої культури», – зазначили в компанії.
Petcube
Рік створення: 2012
Засновники: Ярослав Ажнюк, Олександр Нескін, Андрій Клен
Це один із самих «старих» українських стартапів. Перший продукт компанії – пристрій, що дозволяє через мобільний застосунок дистанційно стежити, розмовляти й грати в лазерні ігри із домашнім улюбленцем.
А на Riga Comm 2022 команда показала інтерактивну HD-камеру для домашніх тварин, яка дає змогу власникам бачити, розмовляти та взаємодіяти зі своїми пухнастиками через смартфон. «Розробка дозволяє залишатися на зв'язку в будь-який час і стежити за домашньою твариною цілий день. Вона може виявити проблему зі здоров’ям або відвернути вашого вихованця від небажаної поведінки. І як тільки буде достатньо даних, можна буде зрозуміти, як почувається ваш домашній улюбленець», – зазначили в компанії.
Восени 2013 року стартап отримав початкове фінансування від SOSventures. Уже в жовтні 2013 року Petcube запустила кампанію на Kickstarter. Проєкт досяг мети у $100 000 протягом тижня. За підсумками кампанії стартап зібрав $251 000, ставши найуспішнішим українським проєктом на Kickstarter і найуспішнішим краудфаундинговим проєктом для тварин на той час.
Через чотири роки – у жовтні 2017 року – команда залучила $10 млн від венчурних фондів Almaz Capital, AVentures і бізнес-інкубатора Y Combinator. Пізніше стартап придбав канадську компанію PetBot і вивів на ринок друге покоління пристрою для домашніх тварин Petcube Play і розумну годівницю Petcube Bites. Далі засновники запустили платформу Petcube Care, на якій представлені інші продукти для домашніх тварин. «Наша місія полягає в тому, щоб приєднати домашніх улюбленців до інтернету та дати їм голос», – діляться планами засновники компанії.