Реклама бентежить і захоплює наш мозок: ми часто купуємо те, без чого спокійно прожили б, водночас обмежуючи себе в необхідному. Чому так відбувається? Як дурманяться наші голови та що зрештою впливає на рішення, перетворюючи нас на маріонеток?
Бекграунд. Авторка Еріка Файві – письменниця та редакторка з Канади, Торонто – написала кілька відомих книжок на злободенні теми, як-от реклама і її вплив на дітей та сортування сміття.
Ось одна з точних характеристик цієї книжки з її передмови:
«Ця книжка розповість вам усе про правила рекламного бізнесу – доступно і цікаво. Розвивайте свою медіаграмотність і навчайтеся мислити критично, щоб приймати мудрі рішення».
Навколо реклами відбуваються справжні драми, які професійно тримають усіх, кого рекламі треба, у постійній напруженості.
Але як вони це роблять – про це і йдеться в тоненькій, дотепній та гарно ілюстрованій книжці.
Оригінальна назва: Mad For Ads: How Advertising Gets (And Stays) In Our Heads
Видавництво: «Видавництво Старого Лева», Львів
Наклад: 3000 примірників
Сюжет. Очевидно, що більшість вважає, що нас так просто голими рекламними руками не візьмеш. Мовляв, і не таке бачили. Але реклама – така штука, яка це все давно врахувала й пішла далі. І захопила по дорозі всіх критиків і скептиків, що й оком мигнути не встигли.
До речі, про мигання оком. А чи знаєте ви, що людське обличчя здатне викликати в нас довіру чи недовіру буквально за 33 мілісекунди, тоді як для того, щоб моргнути оком, нам потрібно 100 мілісекунд?
І що людський мозок щоразу змінює свою форму, як тільки ми дізнаємося щось нове. І що уявлення про певний товар ми складаємо за 90 секунд, а це на 60–70% залежить від його кольорів. І що одна людина може пам’ятати близько 10 000 різних запахів, а людське око бачити 7 млн відтінків різних кольорів?
А реклама все це знає і використовує на повну всі 5 чуттів: слух, нюх, зір, смак та дотик, стимулюючи наші емоції, маніпулюючи страхами й довірою.
«Усі ми чогось боїмося – цим процесом опікується «рептильний мозок». Рекламники про це знають і нерідко використовують цей факт для власної вигоди. Певні типи реклами провокують не тільки страх, а також і відчуття безпеки, яке начебто має з’явитися після купівлі продукту», – пояснює книжка.
Реклама як математик: враховує всі спроможності «рептильного мозку», який відповідає за наші базові потреби; лімбічної системи, яка регулює наші емоції, та неокортексу, відповідального за критичне мислення.
І водночас реклама – як танцюрист: їй треба так станцювати пристрасний і захопливий танок із рептильною та лімбічною системою величезної кількості людей, щоб не розбудити їхній неокортекс. Що вона зрештою успішно й робить.
«Згідно з нейромаркетинговими дослідженнями, у 95% ситуацій наше рішення щось придбати приймають «рептильний мозок» і лімбічна система, а до неокортекса справа навіть не доходить», – підтверджує авторка.
Окрім внутрішніх професійних впливів, оперує реклама ще й важливим сучасним інструментом, як-от цифровий слід.
А все починалося колись із викарбування на перших монетах зображень володарів у VI–V ст. до н.е., винайдення друкарського верстату в епоху Середньовіччя та першого білборду 1835 року.
І куди нас далі може завести реклама – ніхто точно не може сказати. Єдине, у чому можна бути чітко переконаними: вона й далі продовжуватиме свою упевнену ходу, «озброївшись» ефективними й сучасними інструментами.
Вам сподобається, якщо: ви хочете дізнатися про світ реклами в легкій і майже ігровій формі, з чималою кількістю ємних і цікавих історій. А ще вона яскраво та креативно ілюстрована й до того ж невелика за обсягом.
Вам не сподобається, якщо: ви хочете читати професійні глибинні дослідження й налаштовані на якісь надто несподівані для себе відкриття. Ця книжка написана популярною мовою і спрямована переважно на цільову аудиторію старшокласників, студентів та тих, хто хоче стисло ознайомитися зі світом реклами.
Головна причина прочитати: зрозуміти, як зрештою працює реклама, що вона знає про нас і як це використовує.
«Якби ви купували все, що вам рекламують, то були б не лише в боргах, а й завалені купою непотрібних товарів. Весь цей непотріб тільки заважав би вам насолоджуватися життям», – пише Еріка Файві.
Загалом книжка залишає післясмак легкості, що, погодьтеся, теж не часто буває.
У тому ж дусі:
Автор книжки Філ Барден знається на поведінковій психології споживачів, адже він – один із найвідоміших маркетологів світу й має за плечима солідний бекграунд: роботу в компаніях-гігантах, як-от Unilever, Diageo та T-Mobile.
Він розробив власний маркетинговий підхід і поділився ним у своїй книжці. Суть його в тому, щоб на основі відповідних досліджень спрогнозувати поведінку покупця, його інтереси та вподобання. Автор щедро ділиться також своїми прикладами-напрацюваннями.
Автор Девід Огілві – батько реклами, її класик і фактично творець, який підняв її на ноги у ХХ столітті й навчив ходити, бігати, літати та завойовувати світ.
Цю книжку називають біблією рекламістів, і займатися, не прочитавши її, рекламою – усе одно що ходити до храму молитися, не знаючи молитви.
У світ реклами автор проводить читачів світом власних історій, дотепно та іронічно розповідаючи про шлях пізнань, напрацювань і вражень. Неймовірно корисна і просто необхідна книжка, аби не почуватися «чайником» у бентежному й мінливому світі реклами.