Нещодавно телеком-регулятор видав не зовсім втішний звіт за результатами перевірок «великої трійки». Нацкомісія інспектувала виконання рішення Ради національної безпеки і оборони. Ще в листопаді минулого року РНБО зобов’язала мобільних операторів та інтернет-провайдерів під час блекаутів надавати абонентам безперервні послуги протягом щонайменше трьох діб. Йдеться про близько 8000 важливих точок по країні: підприємства, медичні заклади, адміністративні будівлі, школи, місця великого скупчення людей тощо.
З січня цього року регулятор перевірив, чи готові оператори до блекаутів, у чотирьох областях: Київській, Львівській, Одеській та Рівненській. Та у всіх знайшов проблеми: «не забезпечення джерелами безперебійного електроживлення (генераторами та іншими засобами)» базових станцій, які підтримують зв’язок у цих точках. Оператори отримали приписи та вже прозвітували про усунення порушень (окрім останнього за часом кейсу).
Втім, яка ситуація в інших регіонах України, наразі невідомо. Тож Mind попросив «велику трійку» прокоментувати результати перевірок та пояснити, чи дійсно оператори зможуть протягом трьох діб підтримувати якісний та безперервний зв’язок в цих 8000 точках під час блекаутів.
До речі, РНБО у вище згаданому рішенні зобов’язує Кабмін «забезпечити пріоритетне електроживлення об'єктів інфраструктури та технічних засобів електронних комунікацій, а також споруд електронних комунікаційних мереж». Якщо б це «прохання» було виконане (досі ні) – у абонентів з’явилося б набагато більше шансів залишатися на зв’язку не тільки в цих 8000 точках, а і по всій крайні.
Від початку повномасштабної війни ми інвестували у енергозабезпечення мобільної мережі та мережі «Домашнього Інтернету» 980 млн грн. Роботи з підготовки до можливих відключень електроенергії продовжуються.
Забезпечуємо телеком-мережу дизель-генераторами, акумуляторами тривалої дії та джерелами безперебійного живлення. Наразі використовуємо понад 2500 стаціонарних і мобільних дизель-генераторів. Завдяки цьому всі ключові базові станції, комутатори і критично важливе телеком-обладнання має резервне живлення.
На базових станціях встановлено нові акумуляторні батареї тривалої дії, які можуть працювати без зовнішнього електроживлення протягом 4-6 годин. На сьогодні встановили майже 37 000 таких акумуляторів і продовжуємо цю роботу.
За планами, до кінця цього року 70% мережі фіксованого інтернету буде захищено від відключень електроенергії. Для цього до кінця року для «Домашнього інтернету» буде встановлено 50 000 блоків безперебійного живлення. Крім того компанія працює над запровадженням енергоефективної технології GPON. Розбудова мережі «Домашнього Інтернету» з використанням цієї технології запланована в четвертому кварталі 2023 року.
Ми готуємось та вживаємо всіх можливих заходів, аби забезпечити безперебійну роботу мережі та стабільне надання послуг зв’язку. Для створення достатнього запасу електроенергії на кожному технічному майданчику закупили нові акумуляторні батареї підвищеної ємності типів AGM та LiFeO4 сумарною ємністю 685 800 ампер-годин резервної потужності. Крім підвищеної ємності ці батареї пристосовані до важких умов експлуатації, менш чутливі до перепадів напруги в мережі та частих відключень електроенергії, а також мають у декілька разів вищу швидкість зарядки порівняно з батареями, які використовувались раніше. Наразі новими акумуляторними батареями переобладнано понад 9000 базових станцій.
Для забезпечення аварійного живлення додатково обладнали 1124 вузлових технічних об’єкта резервним живленням за допомогою стаціонарних генераторних установок. Крім використання власних генераторів на 403 технічних майданчиках забезпечена можливість автоматичного підключення телекомунікаційного обладнання до генераторів компаній-партнерів. Робота з партнерами продовжується, і кількість таких об’єктів постійно збільшується.
Додатково підготовлено 522 мобільних генератори, які можна швидко транспортувати та використовувати за потреби на будь-якій технічній локації. В компанії створено достатній резерв дизельного палива та бензину для роботи генераторів та налагоджені резервні логістичні канали постачання палива. Енергетики компанії тестують нові рішення, на ряді об’єктів вже використовуються альтернативні джерела енергії: сонячні електростанції та мікротурбінні генератори.
Технічні служби постійно проводять роботи з підвищення надійності роботи мережі та покращення схем зовнішнього електропостачання. Наша мережа обладнана системами автоматичного керування трафіком, балансування, резервування, має можливості віддаленого керування за форс-мажорних обставин. Додатково закуплено понад 1000 комплектів обладнання автоматики для базових станцій, компонентів та матеріалів для ремонту та допоміжне обладнання для генераторів (кабелі для подовжувачів, каністри, роз'єми, заправні станції).
Для критичних ситуацій наші інженери опрацювали сценарії роботи мережі під час планових та аварійних відключень електроенергії, які дозволяють підтримувати доступність покриття за допомогою в рази меншої кількості базових станцій.
Крім мобільних генераторів в компанії використовуються й автономні пересувні базові станції, за допомогою яких інженери компанії швидко й ефективно відновлювали роботу мережі в деокупованих містах та селах. Наразі в експлуатації знаходиться 27 повністю укомплектованих мобільних базових станцій, готових для забезпечення зв‘язку в екстрених ситуаціях.
Від початку терористичних атак на енергетичну інфраструктуру України в 2022 року команда lifecell працює над забезпеченням підтримки безперервної роботи мережі. Компанія постійно нарощує кількість акумуляторних батарей та генераторів на своїх технологічних майданчиках.
Лише за останні місяці lifecell забезпечив підключення ще понад 800 стаціонарних, партнерських та мобільних генераторів, які здатні підтримувати роботу базових станцій без живлення.
Готуючись до ймовірних блекаутів, lifecell також замінив тисячі акумуляторних батарей на нові – більш ємні та витривалі, які здатні працювати без живлення 2-4 години. І кожного дня ми продовжуємо цю роботу – закуповуємо, домовляємось, встановлюємо. У Київській, Львівській і Одеській областях, де НКЕК зробив приписи про недостатню підготовку у всіх операторів, ми вже виправили ситуацію, у Рівненській ще працюємо.
Забезпечення абонентів зв’язком на випадок тривалих блекаутів – величезний виклик. Ми як мобільний оператор – перші, хто зацікавлені в його вирішенні. Проте масштаб проблеми значно більший, ніж ресурси окремо взятого оператора. Віримо, що питання можна вирішити спільними зусиллями держави і всіх мобільних та фіксованих операторів. Зокрема – через пропорційне розподілення навантаження на різних гравців ринку, а також використання послуги національного роумінгу, яка з самого початку повномасштабного вторгнення лише в мережі lifecell допомагає забезпечувати безперебійний зв'язок в середньому для 300 000-400 000 абонентів інших операторів щодня.