Державна податкова служба опублікувала докладне роз'яснення, як функціонуватиме система електронного відстеження обігу алкогольних напоїв, тютюнових виробів і рідин, які використовуються в електронних сигаретах.
Простіше кажучи, це електронна акцизна марка, використання якої передбачено законом №3173-IX. Е-акциз покликаний забезпечити контроль за виробництвом, обігом підакцизної продукції та за сплатою податків.
«Це дасть змогу перевести в електронний формат та спростити облік алкоголю, тютюнових виробів і рідин для електронних сигарет, а також ліквідувати «тінь», – пояснює голова парламентського Комітету з питань фінансів, податкової та митної політики Данило Гетманцев.
Mind розбирався, які зміни передбачає закон про електронний акциз та як він вплине на бізнес.
Які аргументи на користь впровадження е-акцизу? Чинне маркування підакцизної продукції в Україні не забезпечує належного захисту від виробництва та продажу контрафакту (фальсифікованої продукції).
Паперові акцизні марки масово підробляють. Як наслідок, фальсифікат продається не тільки з-під поли десь не периферії, а потрапляє у великі торгові мережі. Як уже писав Mind, до кінця 2022 року частка контрафакту на ринку тютюнової продукції сягала 20%, на ринку алкоголю – 36%.
Електронна акцизна марка повинна забезпечити фіксацію обороту підакцизних товарів на всіх етапах: від моменту, коли готова та промаркована продукція потрапляє на склад і до моменту її реалізації.
Сама марка буде спеціальним кодом, який наноситься на товар, на його упаковку. При його зчитуванні (за аналогією зі зчитуванням QR-коду) надсилається запит до бази даних, до якої мають бути внесені відомості про всю підакцизну продукцію. Відповідно е-марка дозволяє одразу ж визначити, оригінал це чи підробка.
Ба більше, будь-який покупець цигарок, горілки чи пива зможе виступати в ролі ревізора. Споживач сканує марку за допомогою програми «Дія» і в разі виявлення контрафакту повідомляє про це податкову чи правоохоронців.
Міністр цифрової трансформації Михайло Федоров в одному зі своїх інтерв'ю заявив, що на електронний акциз покладаються великі надії. На його думку, впровадження електронної марки дозволить збільшити надходження акцизного податку до держбюджету на 15%.
У чому особливості закону про електронну акцизну марку? Верховна Рада ухвалила закон про е-акциз ще в червні. Президент підписав його наприкінці липня. Але закон набирає чинності не відразу, а поетапно.
Таких етапів три:
Можна зробити висновок, що перші два етапи є своєрідною підготовкою перед запуском електронної системи маркування підакцизної продукції. Тільки після цього стане можливим повноцінне використання е-акцизу.
Які саме зміни відбудуться згідно із законом № 3173-IX?
Норми, які набули чинності 26 липня, полягають у такому:
Норми, які почнуть діяти з 22 січня 2024 року, передбачають:
Норми, які почнуть діяти з 1 січня 2026 року, передбачають:
Якими є наслідки впровадження е-акцизу? Позиція прихильників електронної акцизної марки така: цей інструмент забезпечить посилення контролю над обігом тютюнової та алкогольної продукції, допоможе протидіяти фальсифікації.
«На відміну від паперової марки, електронна марка дозволяє ідентифікувати та відстежити переміщення товару від виробника/імпортера до продавця у роздрібній мережі з використанням касових апаратів (РРО/ПРРО)», – вважає Данило Гетманцев.
Що стосується впливу цієї системи на бізнес, то наслідки будуть такими:
На думку деяких експертів, не варто чекати від запровадження електронної акцизної марки якихось чудес. «Наші аналітичні центри не надто вірять у перспективність такого механізму. Тому ми не заглиблювалися в аналіз, якою може бути ефективність е-акцизу», – розповів Олег Гетьман, координатор експертних груп «Економічної експертної платформи».
Як показує досвід, боротьба з контрафактом є продуктивнішою, коли участь у цьому процесі поряд із державою бере «білий» бізнес, зацікавлений у ліквідації нелегальних виробництв. При цьому лінійне нарощування податкового навантаження зазвичай дає зворотний ефект і збільшує частку тіньового ринку.
Проте у 2024 році (згідно з проєктом держбюджету) надходження від акцизів проти 2023 року зростуть майже на 50%. Логіка депутатів і податківців зрозуміла: на тлі катастрофічної нестачі грошей у державному бюджеті треба збирати податки за всяку ціну.