Електронна акцизна марка на сигаретах та алкоголі: що це таке, коли чекати, як побачити та до чого готуватися бізнесу

І чому вона не допоможе повністю перемогти контрафакт

Фото: DR

Державна податкова служба опублікувала докладне роз'яснення, як функціонуватиме система електронного відстеження обігу алкогольних напоїв, тютюнових виробів і рідин, які використовуються в електронних сигаретах.

Простіше кажучи, це електронна акцизна марка, використання якої передбачено законом №3173-IX. Е-акциз покликаний забезпечити контроль за виробництвом, обігом підакцизної продукції та за сплатою податків.

«Це дасть змогу перевести в електронний формат та спростити облік алкоголю, тютюнових виробів і рідин для електронних сигарет, а також ліквідувати «тінь», – пояснює голова парламентського Комітету з питань фінансів, податкової та митної політики Данило Гетманцев.

Mind розбирався, які зміни передбачає закон про електронний акциз та як він вплине на бізнес.

Які аргументи на користь впровадження е-акцизу? Чинне маркування підакцизної продукції в Україні не забезпечує належного захисту від виробництва та продажу контрафакту (фальсифікованої продукції).

Паперові акцизні марки масово підробляють. Як наслідок, фальсифікат продається не тільки з-під поли десь не периферії, а потрапляє у великі торгові мережі. Як уже писав Mind, до кінця 2022 року частка контрафакту на ринку тютюнової продукції сягала 20%, на ринку алкоголю – 36%.

Електронна акцизна марка повинна забезпечити фіксацію обороту підакцизних товарів на всіх етапах: від моменту, коли готова та промаркована продукція потрапляє на склад і до моменту її реалізації.

Сама марка буде спеціальним кодом, який наноситься на товар, на його упаковку. При його зчитуванні (за аналогією зі зчитуванням QR-коду) надсилається запит до бази даних, до якої мають бути внесені відомості про всю підакцизну продукцію. Відповідно е-марка дозволяє одразу ж визначити, оригінал це чи підробка.

Ба більше, будь-який покупець цигарок, горілки чи пива зможе виступати в ролі ревізора. Споживач сканує марку за допомогою програми «Дія» і в разі виявлення контрафакту повідомляє про це податкову чи правоохоронців.

Міністр цифрової трансформації Михайло Федоров в одному зі своїх інтерв'ю заявив, що на електронний акциз покладаються великі надії. На його думку, впровадження електронної марки дозволить збільшити надходження акцизного податку до держбюджету на 15%.

У чому особливості закону про електронну акцизну марку? Верховна Рада ухвалила закон про е-акциз ще в червні. Президент підписав його наприкінці липня. Але закон набирає чинності не відразу, а поетапно.

Таких етапів три:

Можна зробити висновок, що перші два етапи є своєрідною підготовкою перед запуском електронної системи маркування підакцизної продукції. Тільки після цього стане можливим повноцінне використання е-акцизу.

Які саме зміни відбудуться згідно із законом № 3173-IX?

Норми, які набули чинності 26 липня, полягають у такому:

  1. Тепер до тютюнових виробів віднесено не тільки традиційні сигарети, а й інші вироби з тютюну та його замінників, тютюнові вироби для вдихання шляхом нагрівання.
  2. З'явилася обов'язкова вимога про внесення відомостей про тютюнову сировину та рідини, що використовуються в електронних сигаретах, до Єдиного держреєстру місць зберігання спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів.
  3. Уточнено порядок нанесення виробниками/імпортерами максимальної роздрібної ціни на тютюн, на замінники тютюну та на упаковку, в якій знаходяться тютюнові вироби;
  4. Вводяться фінансові санкції за такі порушення:

Норми, які почнуть діяти з 22 січня 2024 року, передбачають:

  1. Обов'язкове оформлення податкового векселя при ввезенні на митну територію України алкогольних напоїв у ємностях, що не є споживчою тарою, з їх подальшим розливом у таку тару.
  2. Реєстрацію обладнання для підготовки або обробки тютюну, тютюнової сировини в Єдиному державному реєстрі обладнання. До такого обладнання, зокрема, належать автоматизовані машини для підготовки та обробки тютюну, нарізування тютюнового листя, для виготовлення цигарок та їх розфасовки, машини для нанесення акцизних марок – у тому числі.
  3. Вимога щодо внесення місць зберігання тютюнової сировини та рідин для електронних сигарет до Єдиного держреєстру місць зберігання.
  4. Анулювання ліцензії суб'єкта господарювання на виробництво тютюнової сировини, якщо компанія займається випуском, зберіганням, транспортуванням та торгівлею неврахованою продукцією, а місце зберігання такої продукції не внесено до відповідного реєстру.

Норми, які почнуть діяти з 1 січня 2026 року, передбачають:

  1. Запровадження електронної марки акцизного податку та електронної простежуваності обігу алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах.
  2. Внесення відомостей до спеціальної електронної системи про алкогольні напої, тютюнові вироби та рідини, що використовуються в електронних сигаретах, на всіх етапах переміщення таких товарів (продукції) від виробника/імпортера до кінцевого споживача.

Якими є наслідки впровадження е-акцизу? Позиція прихильників електронної акцизної марки така: цей інструмент забезпечить посилення контролю над обігом тютюнової та алкогольної продукції, допоможе протидіяти фальсифікації.

«На відміну від паперової марки, електронна марка дозволяє ідентифікувати та відстежити переміщення товару від виробника/імпортера до продавця у роздрібній мережі з використанням касових апаратів (РРО/ПРРО)», – вважає Данило Гетманцев.

Що стосується впливу цієї системи на бізнес, то наслідки будуть такими:

На думку деяких експертів, не варто чекати від запровадження електронної акцизної марки якихось чудес. «Наші аналітичні центри не надто вірять у перспективність такого механізму. Тому ми не заглиблювалися в аналіз, якою може бути ефективність е-акцизу», – розповів Олег Гетьман, координатор експертних груп «Економічної експертної платформи».

Як показує досвід, боротьба з контрафактом є продуктивнішою, коли участь у цьому процесі поряд із державою бере «білий» бізнес, зацікавлений у ліквідації нелегальних виробництв. При цьому лінійне нарощування податкового навантаження зазвичай дає зворотний ефект і збільшує частку тіньового ринку.

Проте у 2024 році (згідно з проєктом держбюджету) надходження від акцизів проти 2023 року зростуть майже на 50%. Логіка депутатів і податківців зрозуміла: на тлі катастрофічної нестачі грошей у державному бюджеті треба збирати податки за всяку ціну.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у нашому Telegram-каналі Mind.ua та стрічці Google NEWS