Податкова диджиталізація: ДПС пішла в онлайн, але до мети ще дійшла не повністю

Чому багато сервісів не вдалось оцифрувати

Фото: depositphotos.com

Рік тому голова парламентського Комітету з питань фінансів, податкової та митної політики Данило Гетманцев анонсував переведення функціоналу Державної податкової служби в цифровий формат.

План диджиталізації податкової на 2023 рік був досить широким. Він передбачав створення мобільного застосунку й автоматизацію процедури подання декларації про майновий стан і доходи, впровадження індивідуальних профілів платників податків з оцінкою їхньої репутації (своєрідний аналог кредитної історії позичальників), запуск електронної акцизної марки та реалізацію механізму Smart ФОП для малого бізнесу з передачею права податкового адміністрування банку, що обслуговує рахунки підприємця.

Mind вирішив розібратися, що було зроблено за рік і наскільки проєкт цифрової податкової виявився успішним.

У яких моментах відбулася відчутна диджиталізація податкової? З погляду пересічного платника податків, який оцінює насамперед видимі зміни (умовно кажучи, стало зручніше платити податки та спілкуватися з податковою чи ні), то можна зробити такі висновки:

Які ще податкові сервіси стали цифровими? Серед інших функцій та опцій, які з'явились або були доопрацьовані протягом 2023 року (інформацію надано податковим комітетом Верховної Ради на запит Mind):

Що не вдалося зробити 2023 року? Деякі пункти концепції диджиталізації так і не дійшли до практичної реалізації. Вони відкладені на 2024 рік або на найбільш далеку перспективу у зв'язку із законодавчими вимогами чи з технічних причин.

  1. Електронна акцизна марка, яка має забезпечити фіксацію обороту підакцизних товарів на всіх етапах: від моменту, коли готова та промаркована продукція потрапляє на склад, і до моменту її реалізації. Е-акциз почне функціонувати лише із січня 2026 року, це прописано в законі №3173-IX від 29 червня 2023 року.
  2. Система е-аудиту. Вона призначена для спрощення документальних перевірок бізнесу. Ідея така, що система автоматично аналізуватиме звітність платників податків та формуватиме їхній профіль. Платники із «зеленим» статусом цікавити податківців особливо не будуть, а от «червоний» статус стане підставою для перевірки. На цьому етапі обрано підрядника для розробки відповідного програмного забезпечення, затверджено 227 тестів і 74 алгоритми для е-аудиту.
  3. Система для збирання, зберігання та використання даних реєстраторів розрахункових операцій (СОД РРО). Її мета – спростити зіставлення обсягів задекларованих і реалізованих товарів, щоб контролювати їхній обіг та виявляти компанії, які зловживають спрощеною системою оподаткування. Наразі лише укладено договір на розробку відповідного програмного забезпечення та підготовлено проєкт технічного завдання.
  4. Запуск повноцінного обміну податковими даними. Щоб такий обмін справді відбувався в автоматичному режимі, потрібно доопрацювати технічні можливості. За даними податкового комітету, концептуальна записка з автоматизації обміну за стандартом CRS передана партнерам у рамках EU4PFM (Програми з управління державними фінансами). Втім фінансування процедур автоматизації процесів буде можливим лише у 2025–2026 роках.

Якими будуть подальші кроки з диджиталізації ДПС? Заходи з оцифрування податкового адміністрування 2024 року частково зводитимуться до надолуження того, що не було зроблено у 2023-му. Наприклад, це впровадження системи е-аудиту та СОД РРО, яка мала запрацювати ще наприкінці 2023 року. Це ж стосується й автоматизації процесів проведення камеральних (електронних) перевірок: реалізація відповідного технічного завдання має завершитись у 2024 році.

Крім того, зважаючи на коментарі податкового комітету парламенту, які отримав Mind, на 2024 рік також заплановано:

Отже, можна зробити висновок, що 2024 року мобільний застосунок та електронний кабінет мають обзавестися новими функціями. Вони знадобляться насамперед малим підприємцям, що регулярно звітують перед податковою, та платникам податків – фізособам, які подають декларації про доходи.

Буде посилено нагляд за тими платниками, які мають податкові борги, й автоматизовано процес стягнення таких боргів. Та й загалом продовжиться перехід до ризик-орієнтованої системи контролю, яка враховує сумлінність платника податків і відсутність / наявність у нього порушень у минулому, що безпосередньо вплине на частоту податкових перевірок у майбутньому.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у нашому Telegram-каналі Mind.ua та стрічці Google NEWS