На нещодавній конференції RAU EXPO 2024 гравці ринку презентували два дослідження трансформації роздрібної торгівлі під час великої війни й розповіли про тренди цього року. Mind вибрав найцікавіші цифри та факти.
Майже 1,54 трлн грн
Такого рекордного обсягу доходу досяг ринок роздрібної торгівлі у 2023 році. 2022 року виторг становив 1,16 трлн грн, 2021-го – 1,44 трлн грн.
«Маємо історичний рекорд: на 100 млрд грн більше, ніж до повномасштабного вторгнення. Однак варто враховувати, що на зростання мала вплив і інфляція. Особливо у 2022 році. Втім у 2023-му інфляція була приблизно 5%, а приріст роздрібної торгівлі – 30%. Тобто не лише цей фактор збільшив обороти. Такий успіх має певні глибокі економічні причини», – пояснює доктор економічних наук, фінансовий аналітик YouControl Роман Корнилюк.
Та наводить ключові чинники.
Перший – макрофінансова стійкість, якої вдалося досягнути Мінфіну та Нацбанку завдяки роботі з міжнародними донорами. «Це створило певну передумову для того, щоб населення (попри всі проблеми та воєнні шоки) було більш впевнене в ціновій стабільності протягом минулого року.
Другий чинник – велику роль відіграли фіскальні стимули, тобто публічні видатки, які мали своїм джерелом насамперед зростання рівня зібраних податків, а також допомогу від союзників. Ці кошти вливалися в економіку та зрештою опинялися на споживчому ринку», – уточнює Корнилюк.
Третій чинник – вплив імпорту, обсяг якого також збільшився через певну курсову стабільність. «Перехід на керовану гнучкість в управлінні валютним курсом стримував девальваційні шоки. Якби ці шоки були – імпорт би зростав набагато повільніше або навпаки падав, оскільки був би дорожчим. Окрім цих трьох зовнішніх причин спрацював і внутрішній фактор антикрихкості ритейлу: компанії перебудовували бізнес-моделі, адаптувалися до викликів війни, незважаючи на порушення логістичних ланцюгів, закриття великої частини мереж на прифронтових та окупованих територіях тощо», – пояснює Корнилюк.
Топ-7 сегментів ритейлу за обсягом доходу
На ринку роздрібної торгівлі продовжує домінувати продуктовий ритейл. 2023 року компанії – члени Асоціації ритейлерів України (RAU) з цієї ніші згенерували майже третину всього обсягу індустрії (491,5 млрд грн). На другому місці – АЗС із виручкою 203 млрд грн. Мережі будівельних матеріалів посіли третю «сходинку» (73,8 млрд грн).
Під час війни меншим попитом почали користуватися техніка й електроніка (68,2 млрд грн), non-food (63,4 млрд грн), ліки (41 млрд грн), одяг і взуття (16,8 млрд грн).
793,4 млрд грн
Або 52% від загального обсягу доходу згенерували топ-20 мереж: АТБ, «Сільпо», «Епіцентр», ОККО, МХП тощо.
Цікаво, що рейтинг компаній за обсягом виручки «трохи» відрізняється від топ-20 ритейлерів за сумою сплачених податків.
19 448
Стільки об’єктів – магазинів, аптек, АЗК тощо – 100 компаній-членів RAU працювало в Україні станом на кінець квітня 2024 року.
«Попри те, що росія кошмарить нас кожен день, за два роки великої війни ринок ритейлу відновився: кількість магазинів, що працюють, станом на кінець 2023 року становила 104% від довоєнного рівня. За минулий рік відкрито 1987 магазинів, за перші чотири місяці 2024-го – ще 720. Якщо аналізувати тренди, то цього року в п'ятірку регіонів за кількістю відкриття нових об’єктів увійшли Київська, Дніпропетровська, Львівська, Вінницька та Одеська області із сумарною часткою понад 55%», – розповідає керівниця відділу аналітики Асоціації ритейлерів України Яна Єрмакова.
Втім ці ж регіони – у лідерах за кількістю закритих магазинів. Усього за перші чотири місяці 2024 року перестали працювати 233 об’єкти.
У топ-3 за кількістю відкритих магазинів увійшли аптечні мережі (+280 об’єктів за перші чотири місяці 2024 року), non-food ритейл (+203) і продуктовий ритейл (+109).
А за кількістю закритих магазинів домінують non-food ритейл (-61), продуктові мережі (-59) та магазини техніки й електроніки (-38).
Єдиний сегмент ринку, що повністю не відновився, – ювелірні мережі. Кількість магазинів становить майже 95% від довоєнного рівня. Найбільший приріст – у Київській області.
Паритет за кількістю відкритих і закритих магазинів – у сегменті будівельних матеріалів. Нагадаємо: у березні російські терористи зруйнували «Епіцентр» у Харкові, а також у Херсоні (це вже був другий херсонський гіпермаркет цієї мережі, знищений під час повномасштабного вторгнення).